Mogger
Hipsteranka
En tes. Dramafokuserat spel, där känslor och mänskliga problem står i centrum, kan inte kombineras med undersökande spel, där problem som kan uppfattas som kluriga måste lösas.
Ett exempel är mitt polisspel Revolver, som jag har speltestat i flera år utan att det känns rätt. Jag har tyckt att det är konstigt, för andra spel som jag pillar med, som The Fog of War och Daemon, funkar som jag vill. Jag misstänker därför att problemet ligger någonstans där jag inte riktigt har letat, nämligen att konceptet blir svårt att förmedla, att spelets själva tema inte går att kommunicera. Spelare kommer alltid att lägga fokus antingen på den undersökande biten eller på dramabiten.
Sant eller falskt? Ni behöver inte veta något om spelets system eller så, för det här är en rent teoretisk frågeställning. Spelet sker alltså på två parallella plan, som visserligen vävs samman under spel. Dels är karaktärerna poliser som löser brott, men de är även självdestruktiva individer med problem.
Så. Går det att kombinera? Isf, hur lägger jag upp det?
Ett exempel är mitt polisspel Revolver, som jag har speltestat i flera år utan att det känns rätt. Jag har tyckt att det är konstigt, för andra spel som jag pillar med, som The Fog of War och Daemon, funkar som jag vill. Jag misstänker därför att problemet ligger någonstans där jag inte riktigt har letat, nämligen att konceptet blir svårt att förmedla, att spelets själva tema inte går att kommunicera. Spelare kommer alltid att lägga fokus antingen på den undersökande biten eller på dramabiten.
Sant eller falskt? Ni behöver inte veta något om spelets system eller så, för det här är en rent teoretisk frågeställning. Spelet sker alltså på två parallella plan, som visserligen vävs samman under spel. Dels är karaktärerna poliser som löser brott, men de är även självdestruktiva individer med problem.
Så. Går det att kombinera? Isf, hur lägger jag upp det?