Nekromanti Dramakrokar till rollpersonerna?

Harry S

Swordsman
Jag försöker skapa en lista med dramakrokar till rollpersonerna.

Vem älskar jag?
Vem hatar jag?
Vem älskar mig?
Vem hatar mig?
Vem är min bästa vän?
Vem vill jag skydda?
Vad är min stora dröm?

Tips?

Mogger

Hipsteranka
Mitt tips är att alla är bra (så klart, för du lånade dem av mig ;)) men jag skulle försöka hålla nere antalet.

Och var med på VARFÖR du vill ha dramakrokar i spelet och, kanske ännu viktigare, se till att hela spelgruppen är med på noterna.

Mitt default läge är tre relationer:
• Vän
• Fiende
• Affärsmässig kontakt

Det fyller det mesta som behövs.
• vän är till för spelaren/rollen som en resurs, som även kan hotas av SL. En vän är någon som aktivt vill hjälpa RP:n och vice versa.
• Fienden är ett hot mot RP:n, och ett redskap för SL. En fiende är någon som aktivt vill motverka RP:n
• Rn kontakt är någon RP:n behöver men beroendet är inte ömsesidigt. RP:n kan inte lita på kontakten.

Det är de tre roller som gör typ det som en bra SLP ska göra:

• Hjälpa
• Hindra
• Vill ha hjälp
• Har något som RP behöver

Sedan kan man formulera relationerna som man vill.

"Vad är min stora dröm" kan funka. Drivkrafter är lite luriga. De kan bara begränsande. Jag brukar istället försöka hitta en generell riktning för RP:n. Det behöver inte handla om ett MÅL utan snarare ett mer löst definierat SYFTE. Men det beror lite på spelet. Ibland finns det redan naturligt i spelet (zombieöverlevnad, Mål: överlevnad) och ibland är det bättre med kortsiktiga mål, typ sådana som kan avklaras under en kvälls spelande.

Finns mycket att säga om det här, men det får räcka än så länge.

Mogger

Hipsteranka
Förresten, det viktigaste tipset är att spelaren/rollen verkligen är genuint intresserad av dramakroken. Inget ont om Eon men ett exempel på en dålig dramakrok är när man rullar fram "du är vän med" *rullrull* "en akrobat!" så säger spelaren bara "Meh!" och så kommer ingen story någonsin att byggas runt akrobaten. Eller, det funkar verkligen inte för mig och min spelgrupp iaf (när vi spelade Eon, vilket var för läääänge sen så vi kanske hade fixat det bättre idag. Och det är kanske bättre i Eon IV).

Ron Edwards har ett litet mantra som är bra att tänka på:

Blood and sex.

Förrutom att det låter lite coolt så är principen att relationer som RP:n är 1) släkt med eller som hen 2) har sex med är bra storyfrön.

"Din bror är kidnappad av vampyrer"
"Din älskarinna är försvunnen!"
"Din vän, akrobaten, behöver hjälp!"

Vad låter mest spännande? :)

Harry S

Swordsman
Måns;n123655 said:
Mitt tips är att alla är bra (så klart, för du lånade dem av mig ;)) men jag skulle försöka hålla nere antalet.
Av dig och Mutant År 0 rollformuläret för att vara exakt. Varför är det viktigt att hålla nere antalet? Ju fler ju bättre?

Harry S

Swordsman
Måns;n123655 said:
Mitt default läge är tre relationer:
• Vän
• Fiende
• Affärsmässig kontakt
Jo men jag tänkte att det blir mer dramakrokar om man har olika vänskapsrelationer och fienderelationer? Det är skillnad på vän och vän och fiende och fiende. Det är skillnad på barndomsvännen mediumet och bästa vännen advoktaten. Jag tänkte att ju fler krokar ju mer levande rollperson och ju mer att spela på.

Harry S

Swordsman
Måns;n123665 said:
Förresten, det viktigaste tipset är att spelaren/rollen verkligen är genuint intresserad av dramakroken. Inget ont om Eon men ett exempel på en dålig dramakrok är när man rullar fram "du är vän med" *rullrull* "en akrobat!" så säger spelaren bara "Meh!" och så kommer ingen story någonsin att byggas runt akrobaten. Eller, det funkar verkligen inte för mig och min spelgrupp iaf (när vi spelade Eon, vilket var för läääänge sen så vi kanske hade fixat det bättre idag. Och det är kanske bättre i Eon IV).
Jag tänkte att rollpersonerna ska få välja fritt eventuellt ta hjälp av en lista för att hjälpa upp fantasin.

Mogger

Hipsteranka
Harry S;n123682 said:
Jo men jag tänkte att det blir mer dramakrokar om man har olika vänskapsrelationer och fienderelationer? Det är skillnad på vän och vän och fiende och fiende. Det är skillnad på barndomsvännen mediumet och bästa vännen advoktaten. Jag tänkte att ju fler krokar ju mer levande rollperson och ju mer att spela på.
Jo, men som SL kan det bli ganska mycket att hålla reda på. Men fixar man det är det lugnt.

Harry S

Swordsman
Harry S;n123649 said:
Jag försöker skapa en lista med dramakrokar till rollpersonerna.

Vem älskar jag?
Vem hatar jag?
Vem älskar mig?
Vem hatar mig?
Vem är min bästa vän?
Vem vill jag skydda?
Vad är min stora dröm?

Tips?
Men hur är det nu, dessa vänner och fiender ska helst vara en närvarande och inte finnas på avstånd va? Så det ska helst finnas med på en relationskarta med spelledarpersoner och rollpersoner i spel?

Genesis

Ni dés ni maître
Harry S;n123813 said:
Men hur är det nu, dessa vänner och fiender ska helst vara en närvarande och inte finnas på avstånd va? Så det ska helst finnas med på en relationskarta med spelledarpersoner och rollpersoner i spel?
Det finns massor av olika sätt att göra sån't här, men vill du ha väl beprövade koncept som funkar så:

* Bygg relationer med folk som är närvarande.
* Glöm inte relationerna mellan rollpersonerna. De är viktigast, och bör innehålla intressanta komplikationer.
* Kom ihåg att relationer är dubbelsidiga. Bara för att du hatar mig måste inte jag hata dig.
* Ha med ett antal proaktiva relationer, alltså där personen faktiskt vill göra något, och inte bara reaktiva reaktioner. "Vill hämnas på" är exempelvis en proaktiv relation, eftersom den inbegriper ett mål, en agenda. "Syskon" är en reaktiv. Personen kommer antagligen att försvara sin syster om hon är i fara, men kommer inte att aktivt drivas till något av relationen i sig.
* Bygg relationstrianglar av två positiva relationer och en negativ eller tre negativa relationer. Dessa trianglar är automatiskt instabila.
* Komplicera, fördjupa och utmana relationerna i spel. Se till att folk inte tar relationen som en evig sanning. Relationer som förändras ger bra drama, medan relationer som förblir statiska trots allt som händer i dem är tråkiga.

Typ så. Och som extra tips, kom ihåg att spela alla personer som kännande människor som blir ledsna, arga och kåta, som skäms, missförstår och gör saker i affekt som de senare kommer att ångra.

Harry S

Swordsman
Genesis;n123884 said:
* Glöm inte relationerna mellan rollpersonerna.
Jag är inte så förtjust i konflikter mellan rollpersoner. Det spiller lätt över på konflikter mellan spelarna.

Mogger

Hipsteranka
Harry S;n123996 said:
Jag är inte så förtjust i konflikter mellan rollpersoner. Det spiller lätt över på konflikter mellan spelarna.
En relation behöver inte innebära en konflikt. Men Story Now blir betydligt mer intensivt om det finns lite motsättningar mellan RP. Det är inte nödvändigt men det blir bättre. Det är min erfarenhet iaf.

RasmusL

Champion
Harry S;n123996 said:
Nej. MEN det kan vara så att det sättet att spela inte passar er.