Av dig och Mutant År 0 rollformuläret för att vara exakt. Varför är det viktigt att hålla nere antalet? Ju fler ju bättre?Måns;n123655 said:Mitt tips är att alla är bra (så klart, för du lånade dem av mig ) men jag skulle försöka hålla nere antalet.
Jo men jag tänkte att det blir mer dramakrokar om man har olika vänskapsrelationer och fienderelationer? Det är skillnad på vän och vän och fiende och fiende. Det är skillnad på barndomsvännen mediumet och bästa vännen advoktaten. Jag tänkte att ju fler krokar ju mer levande rollperson och ju mer att spela på.Måns;n123655 said:Mitt default läge är tre relationer:
• Vän
• Fiende
• Affärsmässig kontakt
Jag tänkte att rollpersonerna ska få välja fritt eventuellt ta hjälp av en lista för att hjälpa upp fantasin.Måns;n123665 said:Förresten, det viktigaste tipset är att spelaren/rollen verkligen är genuint intresserad av dramakroken. Inget ont om Eon men ett exempel på en dålig dramakrok är när man rullar fram "du är vän med" *rullrull* "en akrobat!" så säger spelaren bara "Meh!" och så kommer ingen story någonsin att byggas runt akrobaten. Eller, det funkar verkligen inte för mig och min spelgrupp iaf (när vi spelade Eon, vilket var för läääänge sen så vi kanske hade fixat det bättre idag. Och det är kanske bättre i Eon IV).
Jo, men som SL kan det bli ganska mycket att hålla reda på. Men fixar man det är det lugnt.Harry S;n123682 said:Jo men jag tänkte att det blir mer dramakrokar om man har olika vänskapsrelationer och fienderelationer? Det är skillnad på vän och vän och fiende och fiende. Det är skillnad på barndomsvännen mediumet och bästa vännen advoktaten. Jag tänkte att ju fler krokar ju mer levande rollperson och ju mer att spela på.
Men hur är det nu, dessa vänner och fiender ska helst vara en närvarande och inte finnas på avstånd va? Så det ska helst finnas med på en relationskarta med spelledarpersoner och rollpersoner i spel?Harry S;n123649 said:Jag försöker skapa en lista med dramakrokar till rollpersonerna.
Vem älskar jag?
Vem hatar jag?
Vem älskar mig?
Vem hatar mig?
Vem är min bästa vän?
Vem vill jag skydda?
Vad är min stora dröm?
Tips?
Det finns massor av olika sätt att göra sån't här, men vill du ha väl beprövade koncept som funkar så:Harry S;n123813 said:Men hur är det nu, dessa vänner och fiender ska helst vara en närvarande och inte finnas på avstånd va? Så det ska helst finnas med på en relationskarta med spelledarpersoner och rollpersoner i spel?
Jag är inte så förtjust i konflikter mellan rollpersoner. Det spiller lätt över på konflikter mellan spelarna.Genesis;n123884 said:* Glöm inte relationerna mellan rollpersonerna.
En relation behöver inte innebära en konflikt. Men Story Now blir betydligt mer intensivt om det finns lite motsättningar mellan RP. Det är inte nödvändigt men det blir bättre. Det är min erfarenhet iaf.Harry S;n123996 said:Jag är inte så förtjust i konflikter mellan rollpersoner. Det spiller lätt över på konflikter mellan spelarna.
Nej. MEN det kan vara så att det sättet att spela inte passar er.Harry S;n123996 said:Jag är inte så förtjust i konflikter mellan rollpersoner. Det spiller lätt över på konflikter mellan spelarna.