Dimfrost
Special Circumstances
Jag skissar i det här inlägget upp ett system för dramapoäng, men jag är ute efter en allmän diskussion i ämnet. Även själva termen kan vara värd att diskuteras. Vad är en bra benämning egentligen? Varianter kan vara hjältepoäng, metapoäng, ödespoäng eller liknande, men jag tror att jag föredrar just »dramapoäng«.
(Spelet är Terone, systemet bygger på attribut + färdighet + 2T6 mot svårighetsgrad i vanliga fall. De systemspecifika kommentarerna är inte väsentliga för förståelsen.)
Det första jag vill använda dramapoäng till är att hantera egenskaper. Egenskaper är här en kategori spelvärden som beskriver många olika företeelser, till exempel bakgrundshändelser, viktiga kontakter, personlighetsdrag och antagligen ganska många sorters övernaturliga förmågor (men det kan vi borse ifrån i fortsättningen). I spel fungerar egenskaperna nog nästan precis som i Gurgehs system: man får dramapoäng när egenskaperna hindrar en, och betalar dramapoäng när man vill utnyttja dem.
Man kan spendera ett dramapoäng för att aktivera en egenskap innan man slår ett slag, och då lyckas man automatiskt. Om man redan har slagit kan man genom att betala ett dramapoäng få slå en extra tärning och lägga till resultatet. Om man inte har någon lämplig egenskap kan man betala ett dramapoäng ändå, men då får man bara slå om en tärning. Dramapoäng används alltså här för att kunna göra coola saker, som är hjälteaktiga och/eller passar in i genren på annat vis.
Det andra sättet att använda dramapoäng är att ta över berättarmakten från spelledaren. Begränsat samberättande, alltså, precis som i Fate eller (väldigt begränsat) Adventure! Små idéer (»jag snackar med droghandlaren som sitter vid hörnbordet«) kostar naturligtvis inga dramapoäng, utan det handlar om större saker som kan ge mer betydande fördelar eller riktningsändringar i spelet. Men hur utarbetar man riktlinjer för detta? Hur långt räcker de som finns i Adventure! eller Fate?
Finns det andra sätt man kan använda dramapoäng på? Kanske något i stil med Krilles system för spelarskapade objekt (och då särskilt waliums svar), där man kan skapa objekt mellan spelmöten, som sedan vem som helst kan använda, och när de används får objektens skapare dramapoäng som belöning. Om man skapar något direkt under spelets gång, som lösning på ett problem, är det ett vanligt sätt att använda dramapoäng, och kostar därmed poäng.
Hur får man fler dramapoäng? Räcker det med att man får dramapoäng när egenskaperna utgör hinder? I Fate kan man få poäng när man utför handlingar i enlighet med spelets genre. Är det en bra idé? Krilles system ovan är en möjlighet här också.
Finns det något annat jag bör tänka på när det gäller dramapoäng? Jag har försökt ta hänsyn till hur det fungerar i diverse olika spel (förutom ovannämnda Adventure! och Fate främst SHI2), men det finns säkert många som jag har glömt eller inte känner till.
/Dimfrost
(Spelet är Terone, systemet bygger på attribut + färdighet + 2T6 mot svårighetsgrad i vanliga fall. De systemspecifika kommentarerna är inte väsentliga för förståelsen.)
Det första jag vill använda dramapoäng till är att hantera egenskaper. Egenskaper är här en kategori spelvärden som beskriver många olika företeelser, till exempel bakgrundshändelser, viktiga kontakter, personlighetsdrag och antagligen ganska många sorters övernaturliga förmågor (men det kan vi borse ifrån i fortsättningen). I spel fungerar egenskaperna nog nästan precis som i Gurgehs system: man får dramapoäng när egenskaperna hindrar en, och betalar dramapoäng när man vill utnyttja dem.
Man kan spendera ett dramapoäng för att aktivera en egenskap innan man slår ett slag, och då lyckas man automatiskt. Om man redan har slagit kan man genom att betala ett dramapoäng få slå en extra tärning och lägga till resultatet. Om man inte har någon lämplig egenskap kan man betala ett dramapoäng ändå, men då får man bara slå om en tärning. Dramapoäng används alltså här för att kunna göra coola saker, som är hjälteaktiga och/eller passar in i genren på annat vis.
Det andra sättet att använda dramapoäng är att ta över berättarmakten från spelledaren. Begränsat samberättande, alltså, precis som i Fate eller (väldigt begränsat) Adventure! Små idéer (»jag snackar med droghandlaren som sitter vid hörnbordet«) kostar naturligtvis inga dramapoäng, utan det handlar om större saker som kan ge mer betydande fördelar eller riktningsändringar i spelet. Men hur utarbetar man riktlinjer för detta? Hur långt räcker de som finns i Adventure! eller Fate?
Finns det andra sätt man kan använda dramapoäng på? Kanske något i stil med Krilles system för spelarskapade objekt (och då särskilt waliums svar), där man kan skapa objekt mellan spelmöten, som sedan vem som helst kan använda, och när de används får objektens skapare dramapoäng som belöning. Om man skapar något direkt under spelets gång, som lösning på ett problem, är det ett vanligt sätt att använda dramapoäng, och kostar därmed poäng.
Hur får man fler dramapoäng? Räcker det med att man får dramapoäng när egenskaperna utgör hinder? I Fate kan man få poäng när man utför handlingar i enlighet med spelets genre. Är det en bra idé? Krilles system ovan är en möjlighet här också.
Finns det något annat jag bör tänka på när det gäller dramapoäng? Jag har försökt ta hänsyn till hur det fungerar i diverse olika spel (förutom ovannämnda Adventure! och Fate främst SHI2), men det finns säkert många som jag har glömt eller inte känner till.
/Dimfrost