Nekromanti Dramatik och gestaltning

Rickard

Urverk speldesign
För att han är blind? :) [ANT]

/Han som helt och hållet håller med Krilles och Genesis första inlägg och då de redan har sagt det så väl, så har han inget mer att säga i tråden, men tycker att det är intressant i att det än en gång är så tydligt att rollspelare spelar på olika sätt och hur deras tankegångar påverkas av just detta

ANT = menlös förkortning, som jag faktiskt nu lyckades hitta en användning för

MrG

Swashbuckler
Är förresten inte regler oftast en form av gest...

...altning?

Tror det är Krille som nån gång haft ett exempel om hur de i en samurajig scen istället för att stå och stirra eller vifta på armar, har gestaltat en tankevändning med en vädjan och ett byte av kort. För mig är sånna saker också klar gestaltning, liksom att mitt rullande av en t100 kan vara ett gestaltande av hur Bradstock går igenom ett museum i jakt på information om den svarta faraon. Sedan kan jag personligen uppskatta att krydda det med att vanka lite av och an och dra i västen som Bradstock skulle ha gjort, men det är bara frågan om hur mycket gestaltning man vill ha och av vilken typ man föredrar det.

För om inte regler/system ska vara verktyg för att hjälpa till att gestalta saker, ska de bara vara slump? Och vad hände med "system matters" om inte systemen gestalrar stämningen?

-Gunnar (som ville vidarutveckla vad han menade med minimalistisk gestaltning)