Nekromanti Drautrân - Svarblodsrollspel (ganska lång text)

Sodivra

Champion
Just så!

Alltså du är ju bäst Arvidos! Du ger en så mycket idéer!
Jaa-aa! :gremgrin: Men så diggar jag ju konceptet också, och känner mig inspirerad själv.

Det där med ritualen är ju en mycket smart grej.
Japp. Det behöver inte vara något speciellt religiöst, det räcker med att man säger att man ska ge sig ut på TrollJakt med andakt.. En idé som är helig på det sättet att man vördar den, alltså. Inte skojar hur som helst med den.

Och sen det där med att mörkeralverna ska vara med orcherna. Jag skrev fel. Det ska vara såhär: "Och NEJ! Det är väl klart att alvsläktet INTE skall kuta runt med orcher!"
Aha. Tur att jag väntade med svaret tills du redigerat inlägget då. :gremsmile:

Jag skulle tipsa dig om att arbeta på det här med orchisk kultur. Om du har pengar över så skulle jag nog råda dig att köpa Orkworld och kolla i, bara för att inspireras och se vad andra har gjort.
Enda nackdelen med Orkworld är att jag inte kan ta för många exempel därifrån, för det spelet har ju redan gjorts. :gremsmile: Men det kan ändå vara en idé att kolla upp det, för att då kanske du:
a) Tycker att Orkworld var det du tänkte göra, så kan du spela det istället. (Lite tråkigt kanske, men ganska praktiskt.)
b) Tycker att Orkworld är dåligt, och gör något som inte är Orkworld.
c) Tycker att Orkworld är en bra grund, och nöjer dig med att göra en egen värld..

Eller så kan jag ju bara ta upp de frågor som tas upp i Orkworld, så kan du svara på de sakerna själv sedan. Som mat, orchanatomi, historieberättande, samhälle.. Ifall du vill göra orcherna lite speciella så tror jag att det är en mycket klok idé att beskriva deras kultur lite extra. (Till skillnad från andra fantasyrollspel som utgår från människan) Ifall det ska vara enkelt så kan man ju utgå från bilden spelarna redan har av orcher förstås, men du verkar ju intresserad av orchisk kultur, eftersom du tänker skriva en del om religioner och så. :gremsmile:

Duddmannen

Hero
Re: Drautrân - understöd och hjälp

Coolt!

Då kommer lite mera tips här då:

Orcher, vättar, goblins.
Bestäm dig nu: Engelska eller Svenska? Jag vet vad goblins är men om du tänker skriva på svenska i övrigt så borde du kanske använda försvenskningen gobliner (en goblin, flera gobliner). Många kanske tycker att det är en struntsak, men jag tycker att det är väl värt att fixa. Proffsigare, liksom.

Drowerna har kvinnor som det regerande könet. Mörkeralver är det lite mer åt männens håll (tror jag).
Vadå tror? Du gör spelet, så då kan du säga att det ÄR så! Go for it!

Annars var det bra eller?
Ja för fan! Det här kan bli skoj. Fixa grejorna som jag nämnde ovan bara så ska det nog bli ordning på det här.

Ser fram emot nästa steg.

/Duddmannen

Tobbger

Veteran
OFFICIELLA HEMSIDAN!

Nu ahr jag lagt ut en officiell hemsida om gänget som gör Drautrân (ja, gäng och gäng vi är ju bara två). Där kan ni följa senaste nytt och kolla in hur mycket procent ´vi har kvar att jobba (senare funktion). :gremsmirk:

Vad säger du Arvidos? Har tänkt att lägga dit ett forum.
Ni kan fortsätta snacka där om det här med orkworld och allt. Jag kan säga till på den här tråden när hela sidan (inkl. forumet) är klart. :gremgrin:

Tobbger

Veteran
Nämen vad tusan!

Jag är då tankspridd! :gremcrazy: Adressen är home.graffiti.net/gk

Men jag har frågat Graffiti.net om man får använda så kallade redirect domäner (visst heter det så?). Tänker då ha [www.gulakycklingen.dot.nu]

Hemsidan är ganska trög. Ibland (i alla fall på min dator) så kanske bara texten på sajten laddar endast till hälften osv. Men min dator är ju så jäkla trög för övrigt så... Men det borde inte förhindra er så mycket. :gremwink:

Morgoth

Swashbuckler
Tja...

Men jag har frågat Graffiti.net om man får använda så kallade redirect domäner (visst heter det så?). Tänker då ha [www.gulakycklingen.dot.nu]

...är du säker att du inte istället skulle vilja ha en plats på min webbserver där du givetvis får redirecta, och kan skriva ditt eget forum? :gremwink: (oändligt utrymmme också)

Nä, det var en ganska dålig idé. För det första kan ingen få FTP-tillgång till min server (det skulle sinka min utåt-uppkoppling allt för mycket), så det blir att du skickar filerna i sådanafall. För det andra är inte servern på hela tiden, men kvack kvack.

Vet dock att jag inte tvekar att bidra till den som jag anser värdig min hjälp. Adjö!

/Mogge, ger sig av, denna stilla morgontimma

Nightowl

Champion
Re: Orkworld (Aningen OT)

Detaljerna i Orkworld rör som sagt världen.

Det skall sägas att många verkar recensera Wick, som retat upp typ halva rollspels-USA, främst med sin attityd, och inte spelet han skrev.

Sedan kan man spela Ork! eller Kobolds ate my baby istället, men det är HELT andra spel... :gremwink:

Erik

Sodivra

Champion
Re: OFFICIELLA HEMSIDAN!

Vad säger du Arvidos? Har tänkt att lägga dit ett forum.
Tja, visst kan jag komma på besök. :gremsmile:

Ni kan fortsätta snacka där om det här med orkworld och allt.
Ja, visst. Jag tycker att Orkworld har realiserat konceptet så bra det går, men samtidigt är det ju tråkigt ifall ni gör ett till Orkworld. Jag skulle nog rekommendera att ni kör lite extra på det här med action och "high fantasy".
Dessutom så gillade ju inte du hur det kunde bli "strategi" av det, men utnyttja det! Eftersom spelet ska lämpa sig för "scenarion", se till att det kan finnas helt annorlunda utformade scenarion, som känns helt annorlunda!
Jag skulle bara tycka att det var läckert om spelet gick att använda både för rollspel och för en kortare match med orch-röj-strategi. Eller kanske en längre match, där man får sköta hemplatsen och fånga troll? :gremsmile:

Tobbger

Veteran

Visst! Kom bara med förslag på Gula Kycklingen forumet!
Har du blivit medlem eller? Sen tror jag nog att du Arvidos ska få vara med i bokens medverkande kapitel i regelboken (före innehållet) under "Stora tack till!". :gremgrin:

Du har ju hjälpt mig med hur mycket som helst!

Sodivra

Champion

Visst! Kom bara med förslag på Gula Kycklingen forumet!
Okej, jag ska försöka spruta ur mig lite frågor och idéer, men jag kan inte lova hur stort engagemang som helst.. Jag vill engagera mig i allt egentligen, jag har bara inte tid/ork..
Men ifall jag känner mig engagerad i något så orkar jag alltid ta tid från den tiden som skulle gått åt till att slappa ändå.. :gremsmile:

Sen tror jag nog att du Arvidos ska få vara med i bokens medverkande kapitel i regelboken (före innehållet) under "Stora tack till!".
Hihi. :gremgrin: