Andy
Vila i frid
Jag är inne mycket på att skapa regler för karaktärernas drivkrafter. Att tydligt ge bonusar för rollpersonernas livsmål och motivationer. Så om en spelare ser till att följa de krafter som driver karaktären så för han/hon också en bonus på sina färdighetsslag för det.
Det är enkelt.
Drivkrafter
Välja 1, 2 eller 3 drivkrafter. De ska vara väldigt detaljerade. Drivkraften Makt funkar inte (den är jätte svår eller lätt att spela på). Men drivkraften: Bli riddare i Selinor funkar. Om det är den enda drivkraften som rollpersonen har får han/hon +5 på alla handlingar som utför för att rollpersonen ska bli riddare i Selinor. Att ha två drivkraft funkar på samma sätt men ger en mod. på +2 och tre drivkrafter ger en mod på +1.
Om en drivkraft blir uppfylld så får rollpersonen lika många erf. som drivkraften är värd och ska dessutom välja en ny till samma värde. Drivkrafter kan också höjas med erf.
Attributs
Rollpersonen ska också välja ett negativt och ett positivt attribut. Ett attribut kan vara precis vad som helst som är kopplat till karaktären, i bakgrund, föremål, färdighet, egenskap, utseende. Det positiva attributet aktivera spelaren i en scen genom att spendera ett hjältepoäng. Då ska attributet ha en helt avgörande inverkan på scenen. Om det till exempel är ett svärd så ska det döda fienden (inget skadeslag slås, kanske ett handlingsslag, men bara kanske) eller om det är en silverring på rollpersonens hand så ska den ge en direkt positiv effekt på scenens utveckling.
Det negativa karaktärsdraget fungerar på exekt samma sätt, det på verkar rollpersonen negativt i scenen. Men karaktären får ett hjältepoäng när han/hon väljer att aktivera det.
Vad tycks?
Det är enkelt.
Drivkrafter
Välja 1, 2 eller 3 drivkrafter. De ska vara väldigt detaljerade. Drivkraften Makt funkar inte (den är jätte svår eller lätt att spela på). Men drivkraften: Bli riddare i Selinor funkar. Om det är den enda drivkraften som rollpersonen har får han/hon +5 på alla handlingar som utför för att rollpersonen ska bli riddare i Selinor. Att ha två drivkraft funkar på samma sätt men ger en mod. på +2 och tre drivkrafter ger en mod på +1.
Om en drivkraft blir uppfylld så får rollpersonen lika många erf. som drivkraften är värd och ska dessutom välja en ny till samma värde. Drivkrafter kan också höjas med erf.
Attributs
Rollpersonen ska också välja ett negativt och ett positivt attribut. Ett attribut kan vara precis vad som helst som är kopplat till karaktären, i bakgrund, föremål, färdighet, egenskap, utseende. Det positiva attributet aktivera spelaren i en scen genom att spendera ett hjältepoäng. Då ska attributet ha en helt avgörande inverkan på scenen. Om det till exempel är ett svärd så ska det döda fienden (inget skadeslag slås, kanske ett handlingsslag, men bara kanske) eller om det är en silverring på rollpersonens hand så ska den ge en direkt positiv effekt på scenens utveckling.
Det negativa karaktärsdraget fungerar på exekt samma sätt, det på verkar rollpersonen negativt i scenen. Men karaktären får ett hjältepoäng när han/hon väljer att aktivera det.
Vad tycks?