Nekromanti Drivkrafter som generatorer

Mogger

Hipsteranka
Lite generellt svammel kan jag bidra med.

Fördelar med Drivkrafter
Drivkrafter är ett oerhört effetivt sätt för spelaren att berätta vad hon är intresserad av att utforska i spel. Rätt upp och ner skriver hon upp vad hennes RP handlar om, vad hon vill. SL måste givetvis lägga stor vikt vid detta och väva en stor del av spelandet runt drivkrafterna. Det innebär att spel kan komma igång snabbt, och fokuserat. En enkel och effektiv metod för att sätta det här är i spel är att som SL utmana RP:s drivkrafter genom att sätta ut hinder mellan RP och hennes drivkraft. Det går också att förstärka det här med rena regelmekanismer, så att valet blir tydligare.

Nackdelar med drivkrafter
Eftersom det oftast är flera RP blir det många viljor att ta hänsyn till. Det måste spelgruppen lösa på ett eller annat sätt. Drivrafter kan även vara aningen hämmande i spel, eftersom de inte tillåter RP att vara så flexibel, iaf inte utan att spelaren måste ägna sig åt någon form av adminstration.
---------------------------------------
Drivkrafter är i grund och botten kommunikation. Den måste ges utrymme och den måste ske friktionsfritt. Gör den inte det fyller den ingen funktion. Det tycker jag är det viktigaste. Så frågan du måste svara på är hur den här kommunuikationen ska gå till och vad resultatet av den ska bli.

Max Raven

T12-kultist
Hm, jo. Vill man att det ska användas aktivt behövs det bindas till spelet mer.

Checklista kanske? :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Han said:
Spelarna sätter alltså sina egna scener, där de får spela ut de här drivkrafterna?

/Han som av erfarenhet vet att det annars blir svårt att få spela ut sina drivkrafter
Om det är av intresse så delar jag inte den här erfarenheten på något sätt.

Rickard

Urverk speldesign
GnomviD said:
Då kan du konstruera alla andra regler till att skaka hand med Keys och få dem att verkligen driva storyn:

Någon spelar efter en Key -> Konflikt uppstår -> För att klara konflikten vill de använda poäng -> för att få nya poäng måste de spela efter en Key -> osv.
Precis. Jag snodde keys från The Shadow of Yesterday till Matiné utan att fatta hur man skulle spela med dem. Jag fick det aldrig att funka och det var mest av tillfällighet som spelarna lyckades få in sina drivkrafter. Jag försökte skapa ett scenario baserat enbart på spelarnas drivkrafter men jag kom inte på hur jag skulle göra. Det fick mig att skriva följande artikel med uppslag men trots det funkar det väldigt dåligt med att få in drivkrafter i ett redan färdigskrivet scenario (som naturligtvis då inte utgått från drivkrafterna).

Grejen är att, även om jag försökte efterapa TSoY:s keys, så kanske jag inte skapade drivkrafterna på rätt sätt. Däri kan problemet även ligga.

---

Ett alternativ jag kan istället ge är hur de sköter nackdelar i Hollow Earth Expedition. Där får man "energi" när nackdelen kommer upp i spel och hindrar en på något sätt. Grejen är att nackdelarna inte på något sätt är graderade. Det verkar konstigt vid första anblicken men sedan när man sätter igång och spelar så märker man varför. Jag var spelade en blind präst och att jag var blind hindrade mig i allt. Jag fick massvis med energi. Personerna som istället var rädda för höjder, var halt eller något annat mindre direkt fick däremot mer sällan poäng för att deras nackdelar var i vägen.

Detta förde med sig att jag förvisso misslyckades i det mesta, men när det väl gällde hade jag en hand full med energi som jag kunde spendera på ett enda slag.

/Han som gillar väldigt många designlösningar i HEX

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Faktiskt ett jäkla bra inlägg som i eftermiddags fick mig att snabba upp, förbättra och coolifiera mitt eget system för karaktärsgenerering och användning av egenskaper i spel. :gremsmile: