Nekromanti Droger för nöjes skull

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
När jag läste vad Muggas skrev i den här tråden; "Förresten, drömskt fridfull stämning... En utomstående (människa) skulle nog vara tvungen att röka på för att kunna ta del av gemenskapen.." så tänkte jag att alverna givetvis har lite "speciella" ingredienser i sina drycker som ger de effekterna.. Jag började tänka på hur drogkulturen ser ut i DoD.. I Chronopia så finns ju drogen Soma som är framtaget av alverna.. Jag har inga problem med att se alver sköta ett drogimperium i den staden..

Mitt DoD är dock lite mer "normal" fantasy.. Om man kan hämta inspiration från min lista över drogers form och intag, vad är brukligt att droga sig med? Finns tobak? Vad tycker ni det är för skillnad på "det dagliga" droganvändandet mellan raser (och klasser)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det borde vara en väsentlig skillnad på rasernas syn på drogbruk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
vad är brukligt att droga sig med? Finns tobak? Vad tycker ni det är för skillnad på "det dagliga" droganvändandet mellan raser (och klasser)..
Tycker att tobak i synnerlighet finns utbrett bland alla raser, speciellt bland dvägar & halvlängdsfolk. Tobkaen används som en gemensam sällskapsgrej & till fest i synnerlighet.
Sens så kan jag tänka mig att det finns lite drogaer för andra medle, som t. ex strid & sådant.
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
I mitt Ereb Altor-universum så olika former av "rekreationsdroger" tämligen vanligt. Alkohol och tobak är de två vanligaste bland Kopparhavsländerna men många andra droger existerar. I min värld så har handeln, efter Den Nidländska Reningen och Det Feliciska Piratkriget, fullkomligt exploderat och särskilt Österländerna har blivit populära. Därifrån så har den växande borgarklassen importerat både klädmode, musik men även mindre smakfulla vanor såsom olika former av rökörter. Dessa skiljer sig inte nämnvärt ifrån vår världs motsvarighet till opium och hash. Andra mer exotiska men starkare örter importeras också men i mindre skala.

Från den stora metropolen Krilloan (som i min nästa kampanj för första gången skall besökas) samt de två sydliga kontinenterna Samkarna och Soluna importeras det en hel del droger. Droger kommer att spela en stor roll i min kommande kampanj särskilt en mycket beroende framkallande ört av Österländskt ursprung vid namn Fumaria. Skrupellösa handelsfurstar i allians med smugglare och pirathövdingar kommer försöka odla denna i större skala och sprida bruket till Kopparhavets stora hamnstäder.

Även om mina spelare stött på andra rasers användande av berusningsmedel så känns det som om missbruk mest är en mänsklig företeelser. De andra raser är antingen för visa eller har ett starkt socialt nät som fångar upp individer på vift. Vanligtvis så har jag, som spelledare, använt droger som ett sätt att betona t.ex. dekadens hos en furste. Endast en spelare har haft en karaktär som själv missbrukat och detta för att dölja smärtor i det förflutna. I den kommande kampanjen så hade jag dock tänkt att sprida missbruket från de privilegiade till samhällets övriga. Jag har i tanke mystiska opiumhålor och hålögda opiumslavar samt all den misär som kan tänkas komma från detta.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Ok.. Du verkar ha med droger rätt mycket.. Hur tycker du själv att du lyckats få fram det och har du några tips på hur man kan göra det?

Något jag funderar på är inte bara drogernas positiva inverkan utan även bieffekterna och om man ska orka att visualisera dem i regler? Behövs verkligen det, eller ska man begränsa sig till att ha beroendet som enda nackdel?

"Från den stora metropolen Krilloan..."
Ahhh.. Krilloan.. Jag hoppas att du lyckas få till den otroliga blandningen mellan folkslagen bättre än jag.. Själv glömde jag bort det totalt.. Ett tips är att du gör anteckningar om varje stadsdel, typ drag i allmänhet och typiskt folk, för att lättare kunna visa den grova skillnad som faktiskt förekommer i Krilloan.. Inte bara den kulturella, utan även byggnadsmässigt.. Det hjälpte mig rätt mycket för att hålla koll på hur staden egentligen förändrades medan rollpersonerna vandrade i den..

"Även om mina spelare stött på andra rasers användande av berusningsmedel så känns det som om missbruk mest är en mänsklig företeelser."
Jag håller med.. Egentligen så ser jag de icke-människornas nyttjande av droger är mer för att förstärka något eller ett användande i avslappnande syften.. För alverna så kan de ha med droger när de förtär alkoholhaltiga drycker, för att uppnå en annan sorts närvaro.. Jag kan mycket väl tänka dvärgar som suger på eller förtär sinneshöjande mineraler för att bättra på deras uthållighet eller vaksamhet.. De som är minst drogliberala i min värld är dock hoberna som på sin höjd kan tänka sig utnyttja tobak (och bland de enda som faktiskt gör det).. De brukar i regel mest krydda sin tillvaro lite med andra smaker och lukter..

Människorna däremot.. Jag brukar köra med att adeln tycker vara sig förmer än alla andra genom att öppet visa hur de drogar sig.. Det är inga tunga droger som gör att man helt går bort sig i träsket utan rökelser eller någon sorts snuff.. Droger brukar ju dessutom vara något dyrt så då blir det något "fint" över att kunna få tag och betala för denna typen av varor.. Jag håller med om att denna mentalitet skulle kunna sprida sig ner till medelklassen (borgarna).. De brukar ju vilja ta efter adeln.. Opiumhålor är en tilltalande tanke för mig, men känns ändå på något sätt främmande för mig att slänga in i en fantasyvärld.. Det skulle väl vara då om man, precis som du gjort, har en bra handelsförbindelse med andra kontinenter..

Det jag är lite intresserad av är om "medelbonden" har någon lindrig vardagsdrog, precis som vi har kaffe här i Sverige.. Finns det några andra sorters "droger" på andra kontinenter som man kan sno? Vad brukar man förtära i Asien exempelvis? Själv har jag rätt svårt för att slänga in kaffe i Ereb Altor.. Däremot någon annan sorts krydda som kan vara rogivande.. Hoberna skulle jag lätt kunna tänka mig är som det te-drickande folket..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderar på någon rot som kan tuggas på för att göra en piggare och som undrar om "antibaksmällepulver" är vanligt eller om det bara finns massor av huskurer, men nu medan han skriver får han tanken att vissa sorter utav hobernas te kan vara lindrande vid baksmälla
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Tack så mycket för tipset om Krilloan, en stad av den storleken och med en så stark karaktär (även om jag har dragit ned på en hel del) är väldigt svår att gestalta som spelledare. Jag skall nog se till att skriva ned utförliga anteckningar och jag planerar även att låta spelarna ha tillgång till överisktskartan, åtminstone efter att de har spenderat en del tid i staden.

Några regler för bieffekter av drogerna har jag inte skapat några regler för, om det inte skulle vara någon dramatiskt sådan förstås. I fråga om de mindre starka drogerna så tycker jag det är bäst att överlåta det till spelarna. Om de inte fått tag i sin favorit drog på sistonen t.ex. under en längre tids till sjöss så får de själva gestalta huvudverk, grinighet och vad nu droger framkallar.

I Robin Hobbs serie om Sonen samt om Handelsmännen förekommer många intressanta droger. Handelsmännen-serien har för övrigt varit en stor inspirationskälla till min kommande kampanj. Några av drogerna som används är: carrisfrö, Rök (eller glädjegräs som jag tror det benämns någon gång) och cindin. Sedan finns det även smärtstillande såsom älvbark som också är starkt beroendeframkallande.

Carrisfrö är kanske den mest intressanta av dem tre. Detta är en vanlig drog som ger ett starkt rus. Ruset påminner något om amafetamin och ger en således mycket energi men denna överger en plötsligt när drogen slutar verka. Det som är intressant med den är att den äts av alla, bönder såväl som adelsmän, under Vårfesten men sällan annnars. Något sådant kan ju vara intressant ta med i diverse fantasy-kulturer, mänskliga såväl som andra raser (Halflings on speed).

Cindin används som små bussar man stoppar under läppen. Den har liknande effekt som carrifrö men tycks vara mildare, den har dock ett annat sorts rykte. Någon variant av denna drog hade jag tänkt att introducera i min värld, kanske så snor jag bara den helt enkelt. Cindin tycks användas av sjömän och olika undre-världen element och ger förutom en stor känsla av upprymdhet också ett ökat självförtroende vilket kan resultera i katastrofala olyckor till sjöss.

Rök tycks vara någon form av cannabis eller liknande och bränns i rökelsekar. Denna drog härstammar söderifrån men blivit populär även uppe i norden (Där Sonen-böckerna utspelar sig) Delar av adeln tycks ha fattat tycke för rök och särskilt dem elaka. Kan inte erinra mig en god karaktär som frivilligt har tagit det (förutom bergsmännen men där verkar drogen vara en del av kulturen) så denna drog används helt klart av författarinnan som ett sätt att markera ut dem lättjefulla, dåraktiga och degenerade. Ungefär som jag har använt det i tidigare äentyr.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det finns väl i huvudsak fyra sorters droger i rollspel:

Prestationshöjande medel med bieffekter
Man tar något för att öka styrkan eller smidigheten, och i gengäld händer något hemskt med ens kropp. En sådan variant finns bl.a. i ett känt äventyr till DoD6, och i Trudvang tycker jag att de passar utmärkt.

Verklig motsvarighet: Amfetamin.

Fördjävliga, nedbrytande droger
Droger som bara ger ett "rus" (som inte har någon särskild regelmässig eller storymässig effekt) för att sedan övergå till beroende, ångest, noja och abstinens. Det är en typisk SLP-drog som används för att ge en desillusionerad och hemsk urban atmosfär åt världen, inget som rollpersoner förväntas ta. De passar bra i Chronopia.

Verklig motsvarighet: Kokain, heroin och opiater.

Psykotranscenderande medel
Droger som ger en hallucinationer som på något sätt har en praktisk funktion; såsom att man kan resa till andra dimensioner, förnimma något som inte kan ses i vanliga fall eller använda magi på ett sätt som inte vanligtvis går. Effekterna är gemensamma för hela gruppen och det är meningen att rollpersonerna ska ta drogen tillsammans.

Verklig motsvarighet: Hallucinogener.

Sociala droger
Sånt som man inte behöver ge någon effekt åt alls (om det inte intas i stora mängder), och som mest fyller en berättarmässig funktion; folk kan dricka öl eller röka vattenpipa medan de snackar med varandra.

Verklig motsvarighet: Alkohol, tobak och cannabis.

---

Jag har jättesvårt att föreställa mig en värld utan någon form av droger, eftersom det ligger i varelsers natur att berusa sig själva. Något annat är inte direkt trovärdigt. Däremot låter jag gärna produktionsmedlen vara primitiva och tillgången vara låg. Dvärgar utan alkohol är svårt för mig att acceptera, och i Chronopia måste helt enkelt marajiputtarna och drakoniterna ha tobak. Men de flesta varelser nöjer sig med johannesört, ginseng och liknande. Det är inte droger man tar för att ha kul en helg eller så, utan de är medel som man tar när man känner sig deprimerad för att må bättre. Johannesört kan man krydda brännvin med, till exempel, det tar man under en längre tid tills man mår bra igen.

Andra mer "knarkiga" droger jag gillar är muskot (man dricker själva oljan i nöten, den är svagt ljusgul och hemsk att dricka. Smaken (och framförallt texturen, viscositeten) stannar länge i gommen och är direkt obehaglig. Alla letar efter något att spä ut oljan med, och alla har varsina favoriter, men inget är riktigt tillfredsställande. Det är centralstimulerande (man tinglar till som om kyliga rysningar löpte genom ens kropp och man känner sig upprymd) inom ungefär 3-4 timmar och efter ungefär 6-8 timmar så kickar den, med milda hallucinationer och ofta kraftiga obehagskänslor som kan resultera i våldsamma kräkningar och konvulsioner. Drogen är rätt doskänslig och kan, om man råkar överdosera, ge kraftiga okontrollerbara hallucinationer (även när man blundar) redan efter en halvtimme, följt av en bedövande avdomningskänsla som eventuellt kan leda till döden.) Muskot har använts i alla tider, och det är lätt att väva in muskot som en viktig del i ett folkslags kultur, så att det även får färga deras matlagning och handel, m.m. Romarna använde det exempelvis som rökelse.

När jag var yngre hade jag dille på att använda saffran som en drog åt alver, för saffran har ett rykte om sig att ge en känsla av upprymdhet och lugn. Låten "Mellow Yellow" har bland annat spritt den åsikten. Men nu har jag läst att det bara är en myt. Saffran har ingen som helst sådan effekt (om någon på forumet har laddat ner anarkistens kokbok och försökt torka bananskalssträngar så kan jag upplysa om att inte det heller fungerar). Dock, jag tycker det ändå passar, så mitt fantasy-saffran är en sådan exklusiv drog som just alverna gillar. Antingen sniffas det, eller så röks det, eller så kokar de det i vatten och andas in ångorna. Det är inte särskilt beroendeframkallande (kroppen bildar antikroppar och man kan inte få något nytt rus förrän efter en 4-5 dagar efter att man senast använt drogen), men man drabbas av sorgmod och nedstämdhet efter att drogen klingat ur.

En riktig drog är dock Pipiltzintzintli (Salvia Divinorum). Jag har liknande växter i mitt Chronopia. Man kan tugga på bladen när de just har plockats, om man torkar bladen så behöver man istället röka dem för att få någon effekt. Rökningen är obehaglig. Smaken är hemsk och det brinner dåligt. Man kan behöva fördela salvia med tobak eller andra örter för att få en bättre rökupplevelse. Salvia är extremt kraftfull. Kroppen domnar omedelbart och man känner sig nedsjunken i ett hål. Hallucinationer och framförallt inbillningar är våldsamma och ofta förknippade med paranoia eller nedstämdhet. Effekten är dock kortvarig och håller inte på mer än en timme allt som allt (varav 40 minuter eller mer är en långsam nedtrappning efter den chockeffekt som inträffar på en gång). Salvia är på många sätt rollspelsdrogen #1 eftersom den varar så kort tid och ändå är så kraftig. Det är enkelt att använda den som medel för rollpersonerna för att träda in i nya dimensioner eller för att ta kontakt med övernaturliga varelser utan att man behöver bli "trippad" i någon längre tidsperiod.

Å så gillar kattmän förstås kattmynta. Något annat vore ju tråkigt, eller hur?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Det där med saffran var intressant. Jag har haft liknande idéer till Terone, fast med solroser istället. Solrosfält är en viktig del av stämningen, och för att ge folk en anledning att täcka enorma fält med enbart solrosor tänkte jag att man skulle kunna utvinna någon sorts drog ur fröna, antingen något man röker eller en sorts hallucinogen olja. Kan det finnas olika sorters vallmo, varav en är narkotisk, så borde det väl kunna finnas en sorts narkotisk solros? :gremsmile:


/Dimfrost
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
"Det finns väl i huvudsak fyra sorters droger i rollspel:"
Jag har försökt läsa in mig på droger men har alltid gått vilse i alla termer.. Metaeskalin hit och karbonatsyra dit.. Det känns som om alla artiklar skrivs för mästerkemister eller så har författarna skrivit artikeln precis efter de testat produkterna som det handlar om..

"Jag har jättesvårt att föreställa mig en värld utan någon form av droger, eftersom det ligger i varelsers natur att berusa sig själva."
I människans natur i alla fall.. Vi kan vara rätt så självdestruktiva av oss.. Jag har svårt att tänka mig en alv eller dvärg som beroende av något (i Ereb Altor, alltså - Chronopia är det annorlunda med).. Skälet till varför det är sällsynt varierar sig från ras till ras.. Jag har faktiskt svårt att tänka mig att droganvändandet är lika utbrett hos någon annan ras än just människorna.. Det skulle vara ankorna i så fall, men det för att jag brukar köra med att de inte har någon egen kultur utan har anammat människans i stor mån (vilket märks i värdshusstämningstråden).. Jag skulle inte ha några som helst problem att ha med en ankalkis, men en hob? Nja, kanske inte..

"Andra mer 'knarkiga' droger jag gillar är muskot..."
Heh.. Det kanske är härifrån jag har fått det här med att ankor kan tänka sig användning av droger? Joakim von Anka dricker ju muskot-te för att stilla sina nerver.. :gremsmile: (Jag skrev först "muskotte" men det kunde tolkas fel på två olika sätt, så jag avstod :gremsmile:)

"...och i Chronopia måste helt enkelt marajiputtarna..."
Jag får alltid knarkassociationer när jag läser marajiputtar.. Antagligen för att jag slarvigt läser det "mayapluttar"..

"Johannesört kan man krydda brännvin med, till exempel, det tar man under en längre tid tills man mår bra igen."
"Där bränner jag mitt brännvin själv... och kryddar med Johannesört.. Och dricker det med välbehag, till sill och hembakt vört.." - Ulf Lundell..
Jaha.. Det visste jag inte.. Trodde den var harmlös (fast å andra sidan vet jag inte ens vad "vört" är för något - jag bara sjunger låten).. Jag vet dock inte det där med sprit och depression.. "Alkohol dränker inte sorgerna, utan sorgerna flyter bara upp" sade en före detta alkis en gång..

Det är just sådana småsaker som jag gärna skulle vilja ha med.. Vardagsdroger som kan fås lätt genom ta endast en växt från naturen och tillsätta den i något.. Det är så jobbigt att försöka hitta på sådant själv (alltså slå upp ett namn i en botanikbok och hitta på en effekt till det namnet), så det vore skönt att ta från denna värld direkt..

"(om någon på forumet har laddat ner anarkistens kokbok och försökt torka bananskalssträngar så kan jag upplysa om att inte det heller fungerar)."
Hehe.. Det är så skönt skrivet i den boken.. "Rök 4-5 stycken banancigaretter så känner du snart en effekt" - fritt från minnet.. Vaddå "känner snart en effekt"? Illamående, eller? :gremlaugh:

"Å så gillar kattmän förstås kattmynta. Något annat vore ju tråkigt, eller hur?"
Jag fattar inte det här med kattmynta.. Har den någon effekt på katter, eller? Det här med kattmynta och katter har jag hört för få gånger i mitt liv för att det ska fastna..

"...om man torkar bladen så behöver man istället röka dem för att få någon effekt."
Jag har så svårt att tänka mig cigaretter i fantasy.. Pipor funkar mycket bättre.. Jag undrar när det här med att rulla cigaretter kom.. Var det under 1800-talet, eller tidigare än så? Jag menar, man måste ju ha rätt tunnt papper till cigaretter.. Visserligen kan man alltid använda blad och göra tjocka cigarrer.. Har dock ändå väldigt svårt att svälja cigarrer... ens som något ovanligt förekommande..

Jag får tacka för responsen.. Egentligen var det mest stycket ovan och det 6:e stycket som är det väsentliga med tråden men det hade blivit så tråkigt att svara om jag inte svarat på det andra också.. Fick lite nya vinklar på till vad man kan använda droger och hur man kan använda dem (att exempelvis inandas vattenångor tänkter jag inte på)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som citerar Yassilus när han skriver "Jag tycker det är kul att trådarna handlar om droger och högalver..."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
I människans natur i alla fall..
Nja, ger man råttor möjligheten att ta koks och ecstacy så gör de det tills de dör, och jag såg några sköna apor på ett naturprogram som väntade med att äta vissa bär (eller frukter) tills de hade jäst och alltså utvecklat alkohol, och sedan såg man de där aporna ha värsta festen och sedan blev de helt blariga och missade lianer och allt möjligt. (Detta är alltså helt sant, roligaste naturprogrammet jag någonsin sett)

Jag har faktiskt svårt att tänka mig att droganvändandet är lika utbrett hos någon annan ras än just människorna
Jag gillar tanken på att människor är de som verkligen missbrukar en drog, medan alla kan bruka den. Alltså att alver kan använda cannabisliknande preparat som en liten ingrediens i kakor och andra bakverk (varpå effekten blir markant mildare) och att de enbart äter en eller två sådana för att mildra tungsinne och stress, eller som en njutbar kur mot stela leder och magproblem. Sedan kommer människor och köper dessa kakor och äter dem alla på en gång för att se vad som händer, och effekterna fascinerar dem till att fråga "kan man inte bara äta just de här växterna? Eller går det kanske att röka dem?" Alverna förstår liksom inte ens frågan, varför skulle någon vilja det?

---

Förresten fnissade jag rätt högt när jag läste "muskotte"... :gremgrin:

---

Jaha.. Det visste jag inte.. Trodde den var harmlös
"Harmlös" och "harmlös"... Det är inte "farligt". Idag används Johannesört i en massa naturläkemedel mot depressioner, bl.a. Movina, Kira och Esbericum. Det är som med allt annat; det har en effekt, och det kan bli för mycket av det goda. Kom ihåg att även något så vardagligt som lakrits faktiskt egentligen är ett gift för oss människor om det intas i för stora mängder. När Charlie Chaplin i Guldfeber äter sin egen sko så var denna sko gjord av lakrits, och han åt så mycket att han blev jätteillamående och kräktes som besatt samt att han fick bröstsmärtor. Ändå är inte lakrits "farligt". Lakrits används ofta i halstabletter för att det sänker ytspänningen och därför är slemlösande. Ett bra botemedel mot hosta, och det har även en laxerande effekt som kan vara användbar i medicinskt syfte.

Det är först i nutiden vi ser naturen som någonting farligt: En massa droger och gifter som man ska vara rädd för. Förr i tiden användes allt man kunde hitta för att kurera åkommor eller mildra besvär. Även gifter som Belladonna användes (som medel mot kramper), och trots att belladonna är så farligt att det har dödat barn, så används ändå giftet man kan utvinna från det, atropin, idag som ett botemedel mot militär nervgas. Då tar nämligen effekten från atropinet ut effekten från nervgasen. Så vad som är "farligt" eller "ofarligt" beror alltså på situationen. Ibland tar två gifter ut varandra.

Så den sortens "drog"-känsla jag tycker man ska få fram i ett fantasyspel är just den enkla naturmänniskans dagliga användande av det som naturen erbjuder. Det handlar liksom inte om att slicka på giftiga grodor och bli "tiltad", utan mer om att dricka kamomillte för att mildra inflammationer och menstruationssmärtor, eller att stoppa örngotten med humle så att man sover bättre.

Det är så jobbigt att försöka hitta på sådant själv (alltså slå upp ett namn i en botanikbok och hitta på en effekt till det namnet), så det vore skönt att ta från denna värld direkt..
Det vimlar ju av sådan information på nätet. Du tror väl inte att jag kan så mycket om det här utan att tjuvkika på nätet? (Det är fördelen med mig. Jag har ju ingen som helst bildning, så allt jag skriver kan ni alltid med säkerhet veta att jag har hittat på nätet)

Jag fattar inte det här med kattmynta.. Har den någon effekt på katter, eller?
Ja, de blir helt nippriga. Jag råkade framkalla ett epileptiskt anfall på min syrras katt när jag var liten då jag skakade en liten bit kattmynta framför huvudet på den, de blir helt stirriga och tappar all kontroll, liksom. Fast kattmynta rekommenderas faktiskt som ett stressnedsättande medel för katter om man ger det till dem då och då. Kattmynta har effekter på människor också, det är bl.a. svettningsframkallande och kan därför användas som en del av en kur mot exempelvis feber.

Jag har så svårt att tänka mig cigaretter i fantasy.. Pipor funkar mycket bättre..
Ja, självklart pipor. Eller tja, några enklare naturfolk nöjer sig med att kasta in blad i lägerelden och andas in ångorna (såsom de gamla skyterna gjorde), och många röker i jordpipor. En "jordpipa" är en grop i marken där man tänder eld på tobaken, som man sedan suger i sig genom ett halmstrå. I Chronopia har dock mina marajiputtar både cigarrer, cigariller och cigaretter, om än blott handrullade sådana, vilket jag tycker passar i den atmosfären. Jag läste någonstans att cigaretterna kom under 1800-talet från Turkiet, så det passar mig bra.

Men problemet med att få en jämn och bra glöd finns kvar, även om man röker i en pipa, och smaken av salvia är fortfarande lika hemsk. Så blanda in något annat (tobak, exempelvis) får man göra ändå. (andra vanliga blandningar är att röka flugsvamp (inte vår svenska flugsvamp, då, utan den lilla smäckra sibiriska flugsvampen) tillsammans med cannabis, eftersom den ene ökar salivationen i munnen kraftigt, medan den andra torkar ut munnen, dessutom hjälper den goda smaken av cannabis till när man skall försöka få i sig den hemska flugsvampen)
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Ace of freebase [OT]

(om någon på forumet har laddat ner anarkistens kokbok och försökt torka bananskalssträngar så kan jag upplysa om att inte det heller fungerar).

Inspirerade av det livsfarliga busringarprogrammet Hassan så försökte jag och en kompis freebasa morötter (man lägger materialet på folie, eldar under och andas in ångorna). När det inte funkade så försökte vi med bananskav. Ingen effekt. Då drog vi till med vitpeppar, och vi nös nåt kopiöst.


// avatarex, mer drogande än så blir det inte
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ace of freebase [OT]

Då drog vi till med vitpeppar, och vi nös nåt kopiöst.
Jag och några polare hade dille på att blanda in allt möjligt i tobak och sedan röka det. Vi har provat allt från corn flakes till strössel och till och med några döda flugor som vi hittade i en fönsterkarm (men det var inget vidare).

Det enda vi kom på som var lärorikt var att bibelpapper är bland det bästa som finns att rulla ciggisar av. Vi hade nyss fått varsin bibel i skolan från de där Gideoniterna, och vi lyckades väl röka upp halva gamla testamentet under sommarlovet eller något sådant.

Lite av den experimentlustan borde man dock få in i rollspelen. Det är något jag ogillade med ört&drog-avsnittet i Expertregelboken; där började man i slutändan, med de färdiga elixiren, och skrev upp vad man behövde för ingredienser för att blanda till dem. På så vis kan inte rollpersonerna experimentera och försöka hitta några egna kombinationer.

Man bör börja i den andra änden istället, med vad varje enskild ingrediens har för egenskaper, och sedan ha ett enkelt och finurligt regelsystem som låter en blanda ihop komponenter och bilda sina egna nya enheter.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Ace of freebase

"Det är något jag ogillade med ört&drog-avsnittet i Expertregelboken; där började man i slutändan, med de färdiga elixiren, och skrev upp vad man behövde för ingredienser för att blanda till dem. På så vis kan inte rollpersonerna experimentera och försöka hitta några egna kombinationer."
Vi skrev aldrig upp ingredienserna för drogerna, utan köpte hela drogen.. Det har nog aldrig hänt att någon direkt har gett sig ut att leta efter droger då det är lika tidsödande som att försöka skapa en alkemisk brygd..

Det jag inte gillade med EDD:s ört- och drogkapitel var att de listade en massa droger men inte hur man kunde skapa egna.. Visst, de listade en massa ingredienser men vad hade man egentligen för nytta av att det var gjort på det sättet? Man kunde ju lika gärna skrivit ut priset på drogen.. Det är ju inte precis att man kunde skapa massor av nya droger utav de 15-20 ingredienser som fanns.. Det utbudet av droger som fanns i droglistan begränsade också ens fantasi, enligt min mening och erfarenhet..

"Man bör börja i den andra änden istället, med vad varje enskild ingrediens har för egenskaper, och sedan ha ett enkelt och finurligt regelsystem som låter en blanda ihop komponenter och bilda sina egna nya enheter."
Du menar att man listar en massa ingredienser som har vissa typer av verkningar, som bedövande (A), förstärkande (B) och sedan kan man kombinera dem för att få andra effekter, som att en A- och en B-ingrediens ger en D-drog? Man skulle kunna ha en liten matris (eller liknande), där grundfunktionerna på ingredienserna är på översta raden och sedan går man nedåt (lodrätt) i matrisen för att se den slutgiltiga effekten? Jag vet att du skrivit om sådant förut..

Det skulle bli ett litet kul delsystem och man skulle kunna använda det för att få fram bieffekter om man blandar två droger/läkemedel (jämför alkohol och huvudvärkstabletter där bieffekten blir att man skadar levern kraftigt).. Men det skulle bli för krångligt i och med att man får rikta för mycket av sin uppmärksamhet mot systemet.. Vem säger förresten att man alltid vill experimentera sig fram? "Jaha.. Jag undrar vad den här häxbrygden jag precis skapat gör? Äh, jag testar att dricka den... gurggell.. *host* rossel... k-a-n inteee andasssss... gnnnn....*".. Ok.. Nog för att man testar på andra först, typ labbråttor eller något..

Jag håller inte med om att man "bör" utgå från ingredienser när man skapar droger.. Man kan lika gärna gå från andra hållet.. EDD gör det dock på ett dåligt sätt.. Jag skulle vilja ha ett system där man skapade droger utifrån redan kända formler och under skapandets process bestämmer vilka ingredienser man vill få tag på och hur sällsynta dessa är.. För vill jag ha krut så utgår jag ju från den redan kända formeln och blandar saltpeter, kol och svavel i lagom mängder..

Reglerna skulle kunna se ut såhär.. Man bestämmer först en effekt för drogen.. Ju mer kraftfull den är desto fler slag måste man göra mot Drogkunskap (eller liknande färdighet).. Vid Effekt (eller differens) 1-7 så får är det en sällsynt ingrediens, vid 8-12 ovanlig och 13-17 vanlig och 18+ så är det en ingrediens som tillför något mer till drogen (typ längre verkningstid).. Misslyckas ett slag så får drogen en bieffekt.. Detta beror antingen på redningen av drogen eller så är det en permanent bieffekt.. Vid fummel vete tusan vad som kan hända, men ju fler misslyckade slag desto större eller desto fler bieffekter.. När man sedan gjort alla slag så har man alla ingredienser och då är det bara att ge sig ut att leta efter dem..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som sparar ner tråden på datorn, för här finns det mycket nyttigt att läsa

PS. Sharon Shannon - Blackbird är en låt med skön dragspelsmusik som kom på medan jag skrev inlägget DS.

<FONT SIZE=1>Matris: Krångligt sätt att säga "tabell med värden"</FONT>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ace of freebase

Du menar att man listar en massa ingredienser som har vissa typer av verkningar, som bedövande (A), förstärkande (B) och sedan kan man kombinera dem för att få andra effekter, som att en A- och en B-ingrediens ger en D-drog?
Jag tänkte att man dels kunde skriva upp komponenternas effekter, och dels ange hur varje sådan effekt betedde sig när man blandade dem med andra komponenter. För att bokföringen skall bli enkel så kunde man införa ett enkelt kodsystem.

Mina tankar om ett sådant system kan läsas här .
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vattenpipor!

Du har väl inte glömt vattenpipan? Den om något skulle passa i Chronopia.
 
Top