Om man ser det "seriöst":
Man duckar naturligtvis alla negativa effekter. (Att man kan dö behöver inte vara negativt. Bara man inte blir ful.) Och tar bara upp positiva saker för de olika målgrupperna.
Man kör hårt med
branding. Speciellt där det inte är någon större skillnad på produkterna i frågan. Målar upp produkterna så att de är en inträdesbiljett till attraktiva livsstilar. Använd gärna kändisar, som George Clooney som dricker espresso i tv-reklamen just nu. Försök att ge de olika varumärkena en tydlig personlighet. Jobba med positionering.
Finns det en möjlighet att snobba till det, med distrikt och annat, så gör det. "Våra cocablad plockas för hand på sydsluttningarna i distriktet Guajira, känt för sina långa somrar och rena bergsluft"....
Tänk mode och
lifestyle. Inte tandkräm. Det finns inget sexigt med tandkräm. Knarkreklam ska vara sexigt. Det är glassiga produkter, som spritreklam. Sälj drömmen om att vara snygg och ung och ball. Eller rik, krävande och sofistikerad (som i reklam för dyrare whisky).
Billigare knarksorter, massmarknad för ungdom, kör samma stuk som energidrycker och AXE-deoderant. Party.
Vill du vara edgy, koppla ihop ditt märke med lagom farliga subkulturer. Var ironisk. Som DEATH-cigaretterna som fanns på 90-talet. Vet inte om de finns kvar. Vem vill leva för evigt.
Sid Vicious-Heroin (TM), kanske? Död, cool och sexig för målgruppen.