Nekromanti Dropbox, moln och säkerhet

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Såg att Anchorclown haft otur med Radioakrtivs hårddisk. Men hur äskert är det att inte våra moln råkar radra ut vår data på dropbox eller iCloud.

Jarl

Hero
Niklas73 said:
Såg att Anchorclown haft otur med Radioakrtivs hårddisk. Men hur äskert är det att inte våra moln råkar radra ut vår data på dropbox eller iCloud.
Två skäl:
a) Grunden för backup finns ju fortfarande: data på två fysiska platser, på din hårddisk och på deras servrar. Risken att båda dör exakt samtidigt är liten.b

b) De har också backup i sin tur

Jarl

Hero
Försöker du säga att vi aldrig ska vagga oss själva in i en falsk säkerhet? Om så, visst det ska vi inte, man ska ju ha realistiska förväntningar på tjänster, men det är ju långt, långt bättre än inget.

Eller säger du att man inte bör använda Dropbox för att det kan hända att den pajar? Då säger jag: öh, vad knarkar du? Och se svar ovan :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Niklas73 said:
Mina Dropboxfiler finns:

- på min stationära dator.
- på min netbook.
- på min server.
- på min laptop.
- på min arbetslaptop.
- på Dropbox' servrar (i förlängningen Amazonservrar, om jag minns rätt)
- på Dropbox' backupservrar, och backup-backupservrar.

På Dropbox' servrar finns dessutom alla ändringar jag gjort 30 dagar tillbaks i tiden.

Det ska till ganska mycket innan den datan försvinner.

Grejen med Dropbox är ju att datan synkas. Den finns inte bara i molnet, utan även på hårddisken på alla datorer där man installerat det.

Jarl

Hero
Vad man kan diskutera, som är relevant och lite intressant, är såklart huruvida man bör använda bara t.ex. Google-dokument till något viktigt, ty då finns ju datan *bara* hos Google (som såklart har feta backuper, men ändå).

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad är det du läser in i frågan som jag uppenbarligen missade? Jag bara undrade. jag har allt på Dropbox och gdocs. Allt! Ville bara veta. Man ska inte läsa in så mycket alla gånger.

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
Vad man kan diskutera, som är relevant och lite intressant, är såklart huruvida man bör använda bara t.ex. Google-dokument till något viktigt, ty då finns ju datan *bara* hos Google (som såklart har feta backuper, men ändå).
Tja, det lär ju vara trivialt att bygga ett program som laddar ner alla ens docs/spreadsheets i konverterad form. Borde kanske fixa ett sånt...

Sedan finns ju offlineläget i chrome.

Jarl

Hero
Niklas73 said:
Ville bara veta. Man ska inte läsa in så mycket alla gånger.
Allt ska läsas in! :gremsmile: Skulle man ta din fråga rent bokstavligt så frågar du något som du vet att ingen här kan svara på, för ingen här har full insikt i t.e.x. Dropbox:s serverfarm, backup-procedurer och hård/mjukvara. Å då blir ju ingen diskussion!

Jarl

Hero
krank said:
Tja, det lär ju vara trivialt att bygga ett program som laddar ner alla ens docs/spreadsheets i konverterad form. Borde kanske fixa ett sånt...
Borde gå att skriva ett GDrive-script för det va? Om man nu är så paranoid.

Xyas

Swashbuckler
krank said:
På Dropbox' servrar finns dessutom alla ändringar jag gjort 30 dagar tillbaks i tiden.
Ær det standard før dropbox eller tillægg? Før jag kør dropbox men har bara tankat upp filer jag inte vill bli av med, och skulle egentligen vilja øvergå till en proper synkning. Men jag hittar inget om den hær 30-dagars-regeln.

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
krank said:
Borde gå att skriva ett GDrive-script för det va? Om man nu är så paranoid.
Ja alltså, Googles API:er är ju ganska öppna; jag var och rotade i dem för något år sedan av nån anledning jag glömt nu. Så jag skulle nog kunna skriva nåt enkelt i typ Python eller så.

Jag tänker på det ibland; jag har en hel del på gdocs jag verkligen inte vill bli av med. Framför allt rollspelsgrejer. Just nu är ju t.ex. More than Human ganska känsligt, eftersom flera kapitel bara finns online.

Jarl

Hero
Niklas73 said:
Men jag ville bara veta vilka fördelar man har jäntemot HD.
Ah! Fördelar:

* De har också backuper.
* Backupen sker i bakgrund, automatiskt, du slipper tänka på det
* Du kommer åt din data var som helst
* Vissa av tjänsterna (t.ex. GDrive) kan förhandsgranska eller redigera din data online, ibland också använda den i serverbaserade script.
* Du kan enkelt dela din data med andra
* Brinner huset ner/tjuven stjäl/etc är inte datan förlorad

Nackdelar:
* Kräver uppkoppling
* Kräver hyfsad bandbredd upp
* Potentiella (liten risk) för problem att spara viss data på servrar i länder med andra lagar

krank

Går ondskans ärenden
xyas said:
Ær det standard før dropbox eller tillægg? Før jag kør dropbox men har bara tankat upp filer jag inte vill bli av med, och skulle egentligen vilja øvergå till en proper synkning. Men jag hittar inget om den hær 30-dagars-regeln.
Standard. Går man till deras webinterface kan man väldigt lätt se "previous versions" av sina filer, och även borttagna filer. Betalar man inte finns de 30 dagar tillbaks, betalar man blir det... två år, eller något sådant.

Jag skulle säga att en sån funktion är en absolut nödvändighet om man ska kunna synka mellan flera datorer. Annars är man ju helt rökt om en dator råkar korrumpera en film och sedan synka upp den.

//Krank, som ser det mer som "feature" än "regel", och har räddats flera gånger av det.

solvebring

Superhero
Re: Val av backuptjänster?

Vet att vi diskuterat detta förut, men tiderna förändras ju ständigt när man snackar teknik och företag.

Så, vilken typ av backup bör man ha, utöver extern disk (som just kan paja) och Dropbox (som jag personligen kör gratis och har till typ textfiler)?

... Vart får man bästa backup för pengarna?

... Finns det något man bör tänka på när/innan man köper backuptjänster?

Osv.

Xyas

Swashbuckler
krank said:
Jag skulle säga att en sån funktion är en absolut nödvändighet om man ska kunna synka mellan flera datorer. Annars är man ju helt rökt om en dator råkar korrumpera en film och sedan synka upp den.

//Krank, som ser det mer som "feature" än "regel", och har räddats flera gånger av det.
Jo det var oron før att en sån grej skulle kunna hænda som fick mig att låta bli att synka mina datorer. Men då har jag bara missat den. Blir att gøra en ordenlig synkning så fort jag har tid. Tack før infon!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Med det givet - Jag fattar itne att man ens använder HD för sina dokument längre. Ev som backup. Men jag hoppas verkligen de gör backuper på vår data kostnadsfritt så man itne står där en dag med ett SC som är borta och ett som är två veckor gamalt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Val av backuptjänster?

Dropbox/gdocs (beroende på användingsområde), lokal HD, extren HD och USB bör räcka långt. Och det är gratis lagring då man väl köpt (de billiga) enheterna.

Troberg

Sinister eater
Molntjänster för lagring är på sin höjd ett komplement till lokal lagring, de ersätter den inte. Några av problemen:

* Du har inte koll på vem som har tillgång till dina data.
* Du vet inte hur deras datasäkerhet ser ut. Hur stor är risken att dina data förvinner om något går sönder?
* Vad händer om de går i konkurs eller lägger ner verksamheten?
* Vad händer om någon hackar ditt konto? De kan radera dina data, stänga dig ute från dem, sprida bilderna på dig när du runkar till Bilmagasinet iklädd gummistövlar och en rosa sombrero med fjädrar.
* Hastighet. Sitter du på en delad lina så kan det vara problem att pytsa runt stora filer. Prova att ta hem en fil samtidigt som du har några torrents igång, en sambo som tittar på streamade TV-serier och tonåringar som spelar onlinespel, så ska du få höra ett ramaskri.

Därför föredrar jag att sköta min egen datalagring, och sedan komma åt den utifrån via FTP (och så småningom VPN).