Björn Wärmedal
Björning Wheel
Jag är på det här spåret just nu. Vi ska flytta till helgen, och efter det tänkte jag sätta upp någon form av vettig backup.Troberg said:Molntjänster för lagring är på sin höjd ett komplement till lokal lagring, de ersätter den inte. Några av problemen:
* Du har inte koll på vem som har tillgång till dina data.
* Du vet inte hur deras datasäkerhet ser ut. Hur stor är risken att dina data förvinner om något går sönder?
* Vad händer om de går i konkurs eller lägger ner verksamheten?
* Vad händer om någon hackar ditt konto? De kan radera dina data, stänga dig ute från dem, sprida bilderna på dig när du runkar till Bilmagasinet iklädd gummistövlar och en rosa sombrero med fjädrar.
* Hastighet. Sitter du på en delad lina så kan det vara problem att pytsa runt stora filer. Prova att ta hem en fil samtidigt som du har några torrents igång, en sambo som tittar på streamade TV-serier och tonåringar som spelar onlinespel, så ska du få höra ett ramaskri.
Därför föredrar jag att sköta min egen datalagring, och sedan komma åt den utifrån via FTP (och så småningom VPN).
Vad jag vill ha:
- En nätverksansluten disk som jag mountar i min ultrabook och använder som primär lagring.
- En disk som backupar den primära disken (helst RAID1, men ett schemalagt jobb som synkar filer någon gång per dygn kan funka).
- Off-site backup någonstans som synkas med jämna mellanrum. Jag vill inte leja det här till något företag. Funderar på att bara ställa en krypterad hårddisk hos brorsan istället.
Exakt hur jag ska lösa det här vet jag inte. Jag har som vanligt ganska extrema krav på saker och ting. I det här fallet är det viktigaste kravet att det är strömsnålt. Jag fick en raspberry pi i julklapp, så jag har tankar på att använda den (prestanda är inte ett högt krav för mig, eftersom filstorlekarna kommer vara ganska små). Däremot måste jag i så fall köpa till hårddiskkabinetter och usb-hub och allt möjligt annat, så jag kanske lika gärna borde köpa en NAS?