Nekromanti Dropbox, moln och säkerhet

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Troberg said:
Molntjänster för lagring är på sin höjd ett komplement till lokal lagring, de ersätter den inte. Några av problemen:

* Du har inte koll på vem som har tillgång till dina data.
* Du vet inte hur deras datasäkerhet ser ut. Hur stor är risken att dina data förvinner om något går sönder?
* Vad händer om de går i konkurs eller lägger ner verksamheten?
* Vad händer om någon hackar ditt konto? De kan radera dina data, stänga dig ute från dem, sprida bilderna på dig när du runkar till Bilmagasinet iklädd gummistövlar och en rosa sombrero med fjädrar.
* Hastighet. Sitter du på en delad lina så kan det vara problem att pytsa runt stora filer. Prova att ta hem en fil samtidigt som du har några torrents igång, en sambo som tittar på streamade TV-serier och tonåringar som spelar onlinespel, så ska du få höra ett ramaskri.

Därför föredrar jag att sköta min egen datalagring, och sedan komma åt den utifrån via FTP (och så småningom VPN).
Jag är på det här spåret just nu. Vi ska flytta till helgen, och efter det tänkte jag sätta upp någon form av vettig backup.

Vad jag vill ha:
- En nätverksansluten disk som jag mountar i min ultrabook och använder som primär lagring.
- En disk som backupar den primära disken (helst RAID1, men ett schemalagt jobb som synkar filer någon gång per dygn kan funka).
- Off-site backup någonstans som synkas med jämna mellanrum. Jag vill inte leja det här till något företag. Funderar på att bara ställa en krypterad hårddisk hos brorsan istället.

Exakt hur jag ska lösa det här vet jag inte. Jag har som vanligt ganska extrema krav på saker och ting. I det här fallet är det viktigaste kravet att det är strömsnålt. Jag fick en raspberry pi i julklapp, så jag har tankar på att använda den (prestanda är inte ett högt krav för mig, eftersom filstorlekarna kommer vara ganska små). Däremot måste jag i så fall köpa till hårddiskkabinetter och usb-hub och allt möjligt annat, så jag kanske lika gärna borde köpa en NAS?

krank

Går ondskans ärenden
Troberg said:
Därför föredrar jag att sköta min egen datalagring, och sedan komma åt den utifrån via FTP (och så småningom VPN).
Visserligen kan man fixa ordentlig synk med olika lösningar, och slippa manuell upp- och nerladdning, men ser du inga nackdelar/risker med att lägga alla filer i en korg du visserligen har kontroll över, men som fortfarande kan brinna inne etc? Fördelen med Dropbox är ju att filerna sprids på flera olika burkar, inte bara deras server.

Även om risken inte är så stor att min lägenhet börjar brinna, så litar jag på att Amazon (som Dropbox använder, om jag minns rätt) har självbevarelsedrift nog att ha betydligt högre brand och annan säkerhet än jag kan fixa själv. Dropbox har ju företagskunder också, så att säga.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Troberg said:
Visserligen kan man fixa ordentlig synk med olika lösningar, och slippa manuell upp- och nerladdning, men ser du inga nackdelar/risker med att lägga alla filer i en korg du visserligen har kontroll över, men som fortfarande kan brinna inne etc? Fördelen med Dropbox är ju att filerna sprids på flera olika burkar, inte bara deras server.

Även om risken inte är så stor att min lägenhet börjar brinna, så litar jag på att Amazon (som Dropbox använder, om jag minns rätt) har självbevarelsedrift nog att ha betydligt högre brand och annan säkerhet än jag kan fixa själv. Dropbox har ju företagskunder också, så att säga.
Jag har off-site backup också (dock bara på mitt eget stuff, som källkod, foton, dokument et cetera, inte på filmer, TV-serier och sånt, det är för mycket för att en backup ska vara enkel att lösa), men de ligger inte på servers som tillhör tredje part.

Visst, skulle hela Borlänge jämnas med marken så ryker mina backuper, men då har jag större problem att oroa mig för.

ripperdoc

Myrmidon
Jarl said:
krank said:
Tja, det lär ju vara trivialt att bygga ett program som laddar ner alla ens docs/spreadsheets i konverterad form. Borde kanske fixa ett sånt...
Borde gå att skriva ett GDrive-script för det va? Om man nu är så paranoid.
Google Docs har en färdig funktion för att ladda ner alla ens dokument i en zip-fil. Högerklicka på en folder i GDocs så ser du!

Jarl

Hero
RipperDoc said:
Google Docs har en färdig funktion för att ladda ner alla ens dokument i en zip-fil. Högerklicka på en folder i GDocs så ser du!
Visst, manuellt kan man göra massor, men manuell backup är dålig backup.

Troberg

Sinister eater
Björn Wärmedal said:
Troberg said:
du runkar till Bilmagasinet iklädd gummistövlar och en rosa sombrero med fjädrar.
Jag är på det här spåret just nu.
Sorry, too much information. :gremshocked:

Björn Wärmedal said:
Vi ska flytta till helgen, och efter det tänkte jag sätta upp någon form av vettig backup.

Vad jag vill ha:
- En nätverksansluten disk som jag mountar i min ultrabook och använder som primär lagring.
- En disk som backupar den primära disken (helst RAID1, men ett schemalagt jobb som synkar filer någon gång per dygn kan funka).
- Off-site backup någonstans som synkas med jämna mellanrum. Jag vill inte leja det här till något företag. Funderar på att bara ställa en krypterad hårddisk hos brorsan istället.
Det här med schemalagda jobb är både bra och dåligt. Om du av misstag raderar filer utan att märka det (du kanske råkat droppa en massa filer i fel katalog, något som händer väldigt lätt i utforskaren som envisas med att automatexpanderar treeviewen vid drag-over, och sedan raderar katalogen som inte borde innehålla något viktigt), så kommer det jobbet att propagera ut det felet till backupen också.

Av den anledningen så är jag lite försiktig med sådant, och har alltid någonstans också en manuell kopia som uppdateras betydligt mer sällan.

Björn Wärmedal said:
Exakt hur jag ska lösa det här vet jag inte. Jag har som vanligt ganska extrema krav på saker och ting. I det här fallet är det viktigaste kravet att det är strömsnålt. Jag fick en raspberry pi i julklapp, så jag har tankar på att använda den (prestanda är inte ett högt krav för mig, eftersom filstorlekarna kommer vara ganska små). Däremot måste jag i så fall köpa till hårddiskkabinetter och usb-hub och allt möjligt annat, så jag kanske lika gärna borde köpa en NAS?
Ska du ha det strömsnålt så vet jag inte, jag tänker inte i de termerna.

Jag löser själv det genom att alltid när jag bygger en dator använda en fulltowerlåda. När den sedan börjar bli för trög att ha som arbetsdator så pensioneras den som filserver, varvid man brukar kunna klämma in 12-24 diskar, beroende på hur mycket man vill gå monster garage på lådan.

Den drar kanske lite ström, men eftersom jag bor i hus så spelar det ingen roll, den strömmen får jag ut nytta av två gånger, en gång för fillagring, en gång för uppvärmning.

Ett tips är dock att undvika alltför meckiga lösningar. NAS är för otillförlitligt för mig, jag har haft för mycket driftstörningar med dem, så de har åkt ut. Att göra någonting med en Raspberry och USB-diskar kommer du aldrig att få stabilt. Använd Raspberryn till mediaspelare istället med RaspMC, där skiner den.

Undvik också "svarta lådor". Om NAS-en eller USB-kabinettet går sönder så vill du kunna flytta över disken i en dator och tanka över data, och det kräver att du har ett känd filsystem på disken. Du vill ha insyn och kontroll på grejorna.

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
RipperDoc said:
Visst, manuellt kan man göra massor, men manuell backup är dålig backup.
Precis så. Det skulle behöva automatiseras. Kan säkert göras med lite WGET-magi eller nåt eventuellt, men det är helt klart något man behöver fippla med för att få allt att funka.