Nekromanti Druider i storstan

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hejsan allihopa!

Jag tänkte få lite spånningshjälp hur ni ser på Druider som bor i eller tillbringar mycket tid i en storstad.


Frågan blir Går det?

Om det går, villka MEN ingår, vad kommer druiden hitta på, eller göra för att få det bättre?

Har ni några roliga aspekter eller scenarier som kommer att ta plats?

Bombu
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Några fåpiga idéer

Jag vet inte om du tänker dig en äventyrande druid. Om inte så kan jag tänka mig ett och annat att syssla med:

- att handla med olika örter, magiska eller bara helande (en elak druid kanske säljer gifter också)
- kanske ta anställning på ett slakteri för att lugna djuren och se till att de inte plågas i onödan
- eller kanske ägna sig åt att tala med strykarhundar och dito katter och på så vis spionera på folk eller hålla dem under uppsikt
- om han inte bosätter sig i kloakerna och föder upp vita alligatorer :gremcrazy:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Om det går, villka MEN ingår, vad kommer druiden hitta på, eller göra för att få det bättre?"

Han kan vara en missionär som arbetar på att försöka få de försoffade stadsborna att respektera och vörda naturen. Eller arbeta för att få dem att sluta exploatera den.

Han kan arbeta som vildmarksguide eller lärare.

Han kan ha infiltrerat staden i syfte att förgöra denna våldtäkt på landskapet. Kanske tänker han förgifta stadens brunnar, föda upp en våg av sjukdomsspridande skadedjur eller helt enkelt anlägga en brand?

Han kan ha som uppdrag att arbeta för att köpa loss alla djur som befinner sig i fångenskap i staden och återbörda dem till naturen eller själv vårda dem. Särskilt då gamla djur som riskerar att hamna i soppan eller limfabriken.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Rent spontant...

Det första jag kom att tänka på var en stad med en enorm, uråldrig trädgård. Ingen odlad trädgård utan en naturlig sådan, en där växterna och djuren ser ut som de gjorde för tusen år sedan. Något sådant skulle jag kunna tänka mig skulle locka en druid. Annars skulle det nog kännas lite... ja... trist och bo i en stad skulle jag tro. Lite som att få norrlännningar att trivas i Stockholm eller nåt... :gremtongue:

Men det är klart det går. Mirakulix bodde ju i byn med de andra Gallerna och vandrade sedan ut för att samla det han behövde. :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Storstaden som ett ekosystem

En urban druid? Låter som en omöjlig kombination, men jag har för mig att jag läst något om det nånstans i någon WotC-regelbok... aaaah, där var det.

I Dragon 317 finns det en massa material om en urban druid.

Jag tror själv att jag skulle spela en urban druid som om han var ett med det urbana ekosystemet. Han skulle gå in för att se till att stadens väsen skyddades, och det skulle i min värld finnas en "själ" för varje stad, som druiden kunde kommunicera med. Den själen skulle bestå av alla människors undermedvetna önskan om hur staden skulle vara, eller fruktan för vad den är, eller deras drömmar eller så. En stad med onda invånare skulle ha en mörk och ond själv, och så vidare.

Denna själv skulle jag som druid bevara, försöka hålla i balans, genom att se till att ingen annan kraft för överhanden. Hmmmm... låter lite coolt om jag får säga det själv. Och det får jag!

:gremlaugh:

M.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag har faktiskt funderat lite på en druid-twist. En sorts druider som inte följer några gudar i naturen, eller naturen som en gud i sig, utan tillbedjer staden och dess själ som den smältdegel den är.

Detta skulle kunna vara en naturlig utveckling, särskilt i lite udda städer, där Sigil ju är det eviga exemplet.

Annars antar jag att druiden skulle vantrivas och försöka undfly det hela. Kanske försöka hitta en park eller någonting annat där han kan känna sig mer till freds med sin omgivning. Men till syvende och sidst så handlar det trots allt om vilket ändamålet är med att bevista staden. För ändamålet hälgar väl medlen, oavsett vilken religion man tillhör?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Det är lätt att föreställa sig en polarisering mellan naturen och människoskapade förhållanden såsom städer. Då glömmer man bort att människor också är produkter av naturen och att staden egentligen bara är en speciell naturtyp. Ser man det ur detta perspektiv är det inte svårt att se hur man skulle kunna få druiden att passa in i staden. Även staden har ju ett ekosystem, som börjar i människornas spillning och avfall och går upp via flugor, kackerlackor, råttor, katter, hundar och så vidare. Det är inte svårt att föreställa sig hur en druid skulle kunna specialisera sig på denna "stadens natur".
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Jag slängde ihop en Druid som skulle kunn vara från stadsmiljö. Det är tänkt att han var ett gatubarn som ung, men höll sig mest för sig själv. Trodde alla andra! Men egentligen har han hela tiden haft sällskap eftersom han haft en "särskild kontakt" med djur under hela sin uppväxt. I princip har han hållit sig i stadens kloaker och jagat mat tillsammans och åt sina vänner kloakråttorna. Han har tillochmed en extra stor råtta som följeslagare. I princip är han kloakernas okrönte "kung" bland stadens råttor.

Owennyn
Medium-size Male Human
Druid1
Hit Dice: (1d8)-1
Hit Points: 7
Initiative: +2
Speed: Walk 30'
AC: 16 (flatfooted 14, touch 12)
Attacks: Dagger +0; Dagger (Thrown) +2; *Scimitar +0; *Shield, Light -4;
Damage: Dagger 1d4; Dagger (Thrown) 1d4; *Scimitar 1d6; *Shield, Light 1d3;
Vision: Normal
Face/Reach: 5.0 ft./5
Special Qualities: Animal Companion (Ex), Nature Sense (Ex), Wild Empathy (Ex)
Saves: Fortitude: +1, Reflex: +2, Will: +5
Abilities: Str 11 (+0), Dex 14 (+2), Con 9 (-1), Int 11 (+0), Wis 16 (+3), Cha 10 (+0)
Skills: Appraise 0; Balance 0; Bluff 1; Climb -2; Concentration 0; Craft (Untrained) 0; Diplomacy 2; Disguise 0; Escape Artist 0; Forgery 0; Gather Information 0; Handle Animal 4; Heal 4; Hide 1; Intimidate 0; Jump -2; Listen 5; Move Silently 0; Ride -3; Search 0; Sense Motive 3; Spellcraft 1; Spot 5; Survival 7; Swim -3;
Feats: Armor Proficiency (Light), Armor Proficiency (Medium), Augment Summoning, Shield Proficiency, Spell Focus (Conjuration)
Challenge Rating: 1
Alignment: True Neutral
Possessions: Dagger; Outfit (Monk's); Scimitar; Shield, Light;
Spells:
Druid - Known:
Level 0: Create Water, Cure Minor Wounds, Detect Magic, Detect Poison, Flare, Guidance, Know Direction, Light, Mending, Purify Food and Drink, Read Magic, Resistance, Virtue,
Level 1: Calm Animals, Charm Animal, Cure Light Wounds, Detect Animals or Plants, Detect Snares and Pits, Endure Elements, Entangle, Faerie Fire, Goodberry, Hide from Animals, Jump, Longstrider, Magic Fang, Magic Stone, Obscuring Mist, Pass without Trace, Produce Flame, Shillelagh, Speak with Animals, Summon Nature's Ally I,
Animal Companion: Dire Rat.

häpp!

Man kan tänka sig att byta ut en feat - till exempel en feat som gör att RP'n tål sjukdomar bättre efter alla dessa år i kloakerna....(great fortitude?) Vet inte om det finns någon sådan...
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Ah, din druid var från DnD 3.

Här kommer 2 som är för DnD 3.5 och använder Dragon Magazine #317 (dvs Druid varianten Urban Druid).

Thorek Stoneheim
Medium Humanoid (Dwarf), Urban Druid 1 (Dmg #317)
Hit Dice: 1d8 (8 hp)
Initiative: +1
Speed: 20 ft. (4 squares)
Armor Class: 11, touch 11, flat-footed 10
Base Attack/Grapple: +0/+0
Attack: Short sword +0 melee (1d6/19-20), light crossbow +1 ranged (1d8/19-20)
Full Attack: Short sword +0 melee (1d6/19-20), light crossbow +1 ranged (1d8/19-20)
Space/Reach: 5 ft./5ft.
Special Attacks: ―
Special Qualities: city sense, dwarf traits, favored city (one specific), urban companion
Saves: Fort +4, Ref +1, Will +4
Abilities: Str 10 (+0), Dex 12 (+1), Con 10 (+0), Int 13 (+1), Wis 14 (+2), Cha 16 (+3)
Skills: Concentration +4, Diplomacy +5, Gather Information +7, Intimidate +6, Knowledge (history) +3, Knowledge (local) +4, Spellcraft +3
Feats: Great Fortitude
Challenge Rating: 1
Possessions: Short sword, light crossbow, 10 bolts + övrigt som spelaren tycker passar
Spells:
Druid Prepared (3/2, save DC = 13 + spell level)
Level 0: create water, know direction, read magic
Level 1: charm person, scatterspray (beskrivning i Dmg #317)
Urban Companion: Bat

Halvar Snakeeye
Medium Humanoid (Human), Urban Druid 1 (Dmg #317)
Hit Dice: 1d8+1 (9 hp)
Initiative: +2
Speed: 30 ft. (6 squares)
Armor Class: 12, touch 12, flat-footed 10
Base Attack/Grapple: +0/+1
Attack: Sap +1 melee (1d6+1), light crossbow +2 ranged (1d8/19-20)
Full Attack: Sap +1 melee (1d6+1), light crossbow +2 ranged (1d8/19-20)
Space/Reach: 5 ft./5ft.
Special Attacks: ―
Special Qualities: city sense, favored city (one specific), urban companion
Saves: Fort +3, Ref +2, Will +3
Abilities: Str 13 (+1), Dex 15 (+2), Con 12 (+1), Int 10 (+0), Wis 13 (+1), Cha 18 (+4)
Skills: Concentration +4, Gather Information +8, Intimidate +7, Knowledge (local) +2, Spellcraft +6, Survival +2
Feats: Dodge, Skill Focus (Spellcraft)
Challenge Rating: 1
Possessions: Sap, light crossbow, 10 bolts + övrigt som spelaren tycker passar
Spells:
Druid Prepared (3/2, save DC = 14 + spell level)
Level 0: detect poison, light, repair minor damage (beskrivning i Dmg #317)
Level 1: animate rope, jump
Urban Companion: Viper (small)

Har bara lagt in vapnen som utrustning, så det finns mer att placera på dem om man är intresserad. Exempelvis någon form av skydd och kläder.

// Radagast
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hon är visserligen en psi-användare, inte en religiös magiker, men i bokserien Wild Cards finns en baglady som går under namnet "Bagabond" och kan kommunicera med djur och trivs betydligt bättre med dem än med människor. Hon är lika djurvänlig som vilken stereotyp druid som helst, men eftersom hon bor i en modern storstad (New York) blir det djur som man återfinner i en storstad - strykarkatter, råttor, vilda hundar, duvor och sparvar...

Om fantasy-städer är det minsta lika historiska förindustriella sådana vimlar det av djur i dem, eftersom människorna som bor där måste ha något att äta, och någon som utför jobbet. Även moderna städer är fulla med växter, ofta från stora mycket olika delar av världen eftersom deras frön följer med olika transporter. Fantasyns megastäder a la Chronopia kan ju till och med ha regelrätta monster i sig (otyugh?) och de kan ju mycket väl likna en vildmark på det sättet.

Så min stadsdruid, givet dessa förutsättningar, skulle se ut som en vanlig tiggare, klädd i trasor med en knotig stav han stödjer sig på. Folk som bara ser honom flyktigt antar att han är knäpp; de övriga slumuinnevånarna betraktar honom med skäckblandad respekt. Han har diverse asätare som animal companions och de ser ALLT vad som händer i staden - vem kollar efter råttor eller kråkor innan man börjar snacka om hemliga saker? När han mumlar för sig själv pratar han med dem, eller de härdiga växterna som spirar bland kullerstenarna... folk viskar om droskkusken som piskade på sin häst för hårt när han såg på, och nästa dag hittade de hans lik, halvt ätet av råttor. I stadens parker finns träd äldre än staden... stadens råd är inte HUR dumma som helst, och det finns ekar man inte vill hugga ned.

Jo, man kan frammana elementarer ur kloakvatten. Nej, det är inte kul när de försöker dränka en.

Finns de monster i staden - jättespindlar som har sina nästen i gamla lagerhus, krokodiler i kloakerna? Han vet var. Han kanske inte vill visa er var... om ni skulle döda dem. Men kanske en vampyr har slagit sig ned i en krypta och utnyttjar hans vänner som kanonföda. Kanske han behöver er hjälp.

Erik
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Tack för hjälpen ni som skrivit om druider!

Väldigt många intressanta varianter på druider.

Jag skönjde några olika angreppssätt.

1. En "vanlig" druid, med naturen och vildmarken som naturligt habitat som hamnat i stan och på olika sätt försöker aklimatisera sig, anpassa sig och miljön på olika sätt.

Stan är inte en naturlig plats för denne filur men ändamålen helgar medlen och närvaron är nödvändig.

När man snackar DnD så får man ju som spelare ibland se till att ens rollfigur ändå "spelar med" och följer med de andra när de går till och kanske bosätter sig i stan, lite positivt meta spelande eller vad man skall säga.

Det var denna figur jag hade i tankarna när jag ställde frågan men, och det är detta som är så roligt med rollspel.nu, det kom andra förslag mycket listiga och fantasirika.


2. druiden som fortfarande är ganska mycket en naturperson men med staden som ett naturligt habitat, stadens djur och natur, en mycket spännande och rolig figur, lite oväntad och överaskande.

3. Druiden som nånting mer, en utvecklad druid som tagit sina principer ett steg längre, staden har en själ, ett jag, en ande som denna druid lierar sig med och försöker komma i harmoni med.

Denna druid är en bra bit från standard druiden men nog så fascinerande.

Bombu lär sig mer om druider
 
Top