Nekromanti Drunok

Jimmy_SL

Warrior
Jag behöver hjälp, jag måste ha lite information om Drunok, jag har läst om allt som står om landet i Mundana... Men det måste finnas mer, står det något om Drunok i mågra övreiga moduler? Och är dom värda att köpa?
Jag håller på med ett äventyr, där spelarna ska dras in i ett krig mot Drunok och det Jargiska Kejsardömmet... Finns det magi-hus där? Vad mer... Snälla svara...

Jimmy_SL

Warrior
Musik i rollspel!

Vad använder ni för musik, vid olika tillfällen? tex, strid, vandring, m.m, vad heter banden och låtarna?

Baron Marak

Swordsman
Re: Musik i rollspel!

När det gäller Eon så brukar vi använda soundtracks från olika filmer. Gladiator, The ninth gate, Dracula för att nämna några.
Vad vi använder vid olika tillfällen varierar. Oftast så orkar vi inte byta låt vid nya händelser utan det brukar bli vissa skämt då det är lite opassande låt.
Till andra rollspel, som Neotech, har vi annan musik (konstigt...). Till just Neotech så blir det psykadelisk musik, ambitient och industrial.

Helmgast
Geografica är köpvärd (finns dessutom 14 sidor Jargien i den), men Korset & Tronen har jag ännu inte läst.

I Krigarens Väg står det om ett slag mellan Drunok och Jargien. Köp den om du får tag på den. Annars kan du ju kika in på www.hobbyspel.com

Legioth

Swordsman
Musik, den som visste...

Som det redan konstaterats så kan man använda soudtracks till diverse filmer. Speciellt historiska och fantasy, men även många andra filmer har bakgrundsmusik som kan användas i fantasyrollspel.
Det fina med filmmusik är just det att den är gjord för att spelas i bakgrunden, utan att på något sätt stjäla uppmärksamhet från viktigare element. Problemet är just det samma, den är gjord för en viss film, och därför så kan det vara ganska stora skillnader, om det plötsligt sker något spännande i filmen så sker det också en snabb föränding i musiken. Detta är dock inget problem om man har ordentlig koll på hur de olika spåren låter.

Klassisk musik har två fördelar, man kan lätt hitta musik som är helt obekant, så att man undviker fenomenet som lätt uppstår om man lyssnar på filmmusik. Då man hör musiken från en episod ur en film finns det en risk att man koncentrerar sig på vad som skedde just då i filmen istället för på själva rollspelet. Den andra fördelen med klassisk musik är att det oftast inte förekommer någon sång, och inte heller något exakt trumkomp. De båda elementen kan också distrahera folk, och det finns inget som är så irriterande som då folk sjunger med mitt i en strid.
Nackdelen med den klassiska musiken är att den är ganska svårtillgänglig, och att det tar ganska lång tid att lyssna genom allt och välja ut vad som är bra. Jag skulle rekommendera att man lånar ett tiotal skivor med klassisk musik från biblioteket, och från dem väljer ut passande stycken som sedan själv bränner ihop till en passande samling.
Om man har extremt mycket tid, stort urval på biblioteket och många tomskivor så kan man göra en skiva för varje situation, t.ex. en stridsskiva, med ganska snabb och stressande musik, en skiva med kuslig musik och en skiva med sorgsna kompositioner.

Lite beroende på hurudant samhälle man rör sig i kan man ju också inspireras av olika sorters folkmusik. Nu vet jag inte så mycket om Mudana, men jag tror nog att t.ex. vikingainspirerad musik, exempelvis en grupp som heter "Barka vall", kan passa in på något ställe. Man kan också använda sig av t.ex. romernas folkmusik, om man hittar någon passande situation. Här kan jag också rekommedera Gregorian masters of chant, dvs moderna låtar framförda som gregoriansk körsång men med trummaskin, reverb och elgitarrer i bakgrunden. Vissa av deras låtar kan vara ganska stämningsfulla, även om trummaksinen ofta gör att de känns ganska lama.

Den sista avdelningen inom kategorin "Musik till fantasyrollspel" är det som vi, av lathet, förlitat oss mest till, nämligen fantasy-metal. Detta förutsätter givetvis att man tycker om metal, vilket alla i vår spelgrupp gör. Här kan jag komma med vissa tips: Rhapsody, Blind Guradian, delvis Nightwish, delvis Edguy, delvis Manowar + många band som jag bara inte kommer att tänka på just nu.

Som avslutning vill jag säga att stämningen man kan bygga upp med hjälp av musik till stor del beror på hur mycket tid man satsar på att söka upp passande musik, och planera in när olika låtar kan användas. Vi i vår spelgrupp har satsat ganska mycket på musiken, även om det mest blivit metal. Jag hoppas dock att vår senaste satsning, en tvåkanals DJ-mixer, skall öka användningen av musik som stämningsuppbyggande faktor.

Korpen

Hero
Det står mkt lite vettigt om Drunok if Geografica, har du Mundana vinner du inget på att skaffa Geografica då den ärvt de demografiska absurditeterna från mundana. Det måste ha varit olika perssoner som skrev historian och som skrev faktarutan och demografin, och de trodde nog att de skrev om olika länder för de stämmer inte överens för fem öre (även TIRAKER lider av det här). Man skull kunna jämföra det med att beskriva Förenade kungarikets histora, men bara använda skottlands befolkning i fakatarutan, det passa inte ihop.

Kort sagt, har du Mundan, är det dumt att kasta pengar på geografica om det är Drunok du är intresserad av.

Mouja

Hero

Några låtar och grupper som jag kan rekomendera är -
Kittie - med -Safe (Typisk, "nu är striden slut och RPna har fått stora förluster" -musik)
Demons and Wizards - med - Path of glory (Typisk, "Nu har vi fastnat igen" -musik)
Demons and Wizards - med - Blood on my hands (Typisk, "Jag tror vi ska slåss nu" -musik)
Iced Earth - med - The phantom opera ghost (Typisk, "Det finns någon här, men vart och vem" -musik)
Blind guardian - med - Welcome to dying (Typisk, "Nu dör ni" -musik)

Aja baja på sig inte vara nå hårdrock skit i eon inte inte förstöra ett rollspel som de med skit musik dom låtarna du rekomenderade SUGER HÅRD BONGE o ja tycker att dom kan dra o äta pingvinskit nåt mer ostämningsfullt går inte o hitta ju typ som att ja skulle lägga in lowrider me war bara för att ja gillar låten så skrumpna kombinationer med musik va de eller forgot about dre elle nå sånt när man tror att man kommer o dö elle mice me 2pac tänk inte ba på musik stilen när du lägger in musik de ska va stämning ..... medelande från hiphop extremist förbundet

Ymir

Liten kantbaron
Re: Lägg av!

Sådana här svar undanbeder vi oss, du förstår säkert själv varför - det här forumet är ett forum för diskussion om och kring Eon. Att be om tips på Eon-musik är således okej, likaså att själv tipsa - musikdiskussion som sådan finns det däremot andra forum för. Att förolämpa andras musiksmak så här grovt kan man bli varnad och i förläningen bannad tillbaka till stenåldern för. Ergo, försök gärna uppvisa lite mer tolerans nästa gång.

- Ymir, tortyrmästare och admin på www.rollspel.nu

Mouja

Hero

Väldigt moget...

Det där skulle man nästan kunna klassificera som person angrepp... eller, nåja - musik smaks angrepp

Men jag antar att alla har rätt att komma med en egen åsikt... men var inte så j*vla vulgär!
Folk kommer ju börja/fortsätta att ogilla dig tillslut/nu !