Musik, den som visste...
Som det redan konstaterats så kan man använda soudtracks till diverse filmer. Speciellt historiska och fantasy, men även många andra filmer har bakgrundsmusik som kan användas i fantasyrollspel.
Det fina med filmmusik är just det att den är gjord för att spelas i bakgrunden, utan att på något sätt stjäla uppmärksamhet från viktigare element. Problemet är just det samma, den är gjord för en viss film, och därför så kan det vara ganska stora skillnader, om det plötsligt sker något spännande i filmen så sker det också en snabb föränding i musiken. Detta är dock inget problem om man har ordentlig koll på hur de olika spåren låter.
Klassisk musik har två fördelar, man kan lätt hitta musik som är helt obekant, så att man undviker fenomenet som lätt uppstår om man lyssnar på filmmusik. Då man hör musiken från en episod ur en film finns det en risk att man koncentrerar sig på vad som skedde just då i filmen istället för på själva rollspelet. Den andra fördelen med klassisk musik är att det oftast inte förekommer någon sång, och inte heller något exakt trumkomp. De båda elementen kan också distrahera folk, och det finns inget som är så irriterande som då folk sjunger med mitt i en strid.
Nackdelen med den klassiska musiken är att den är ganska svårtillgänglig, och att det tar ganska lång tid att lyssna genom allt och välja ut vad som är bra. Jag skulle rekommendera att man lånar ett tiotal skivor med klassisk musik från biblioteket, och från dem väljer ut passande stycken som sedan själv bränner ihop till en passande samling.
Om man har extremt mycket tid, stort urval på biblioteket och många tomskivor så kan man göra en skiva för varje situation, t.ex. en stridsskiva, med ganska snabb och stressande musik, en skiva med kuslig musik och en skiva med sorgsna kompositioner.
Lite beroende på hurudant samhälle man rör sig i kan man ju också inspireras av olika sorters folkmusik. Nu vet jag inte så mycket om Mudana, men jag tror nog att t.ex. vikingainspirerad musik, exempelvis en grupp som heter "Barka vall", kan passa in på något ställe. Man kan också använda sig av t.ex. romernas folkmusik, om man hittar någon passande situation. Här kan jag också rekommedera Gregorian masters of chant, dvs moderna låtar framförda som gregoriansk körsång men med trummaskin, reverb och elgitarrer i bakgrunden. Vissa av deras låtar kan vara ganska stämningsfulla, även om trummaksinen ofta gör att de känns ganska lama.
Den sista avdelningen inom kategorin "Musik till fantasyrollspel" är det som vi, av lathet, förlitat oss mest till, nämligen fantasy-metal. Detta förutsätter givetvis att man tycker om metal, vilket alla i vår spelgrupp gör. Här kan jag komma med vissa tips: Rhapsody, Blind Guradian, delvis Nightwish, delvis Edguy, delvis Manowar + många band som jag bara inte kommer att tänka på just nu.
Som avslutning vill jag säga att stämningen man kan bygga upp med hjälp av musik till stor del beror på hur mycket tid man satsar på att söka upp passande musik, och planera in när olika låtar kan användas. Vi i vår spelgrupp har satsat ganska mycket på musiken, även om det mest blivit metal. Jag hoppas dock att vår senaste satsning, en tvåkanals DJ-mixer, skall öka användningen av musik som stämningsuppbyggande faktor.