Nekromanti Drunoks 45 riddare

Ymir

Liten kantbaron
Det jobbas på Demografica Mundana, anledningen att det dröjer är att det hela tiden prioriteras ned eftersom det känns mycket viktigare för oss att ge ut riktiga moduler, och vi försöker öka vår produktionstakt av sådana.

Med det sagt så kör vi uppdaterade siffror från Demografica i allt nypublicerat material, kolla siffrorna i Codex Mundana, och ni kommer även märka av en ny stad eller två i Damarienmodulen. Drunoks mäktiga 45 riddare tas för övrigt upp i artikeln om Cermira i Codex Mundana.

Mundo

Myrmidon
Ymir;n208722 said:
Det jobbas på Demografica Mundana, anledningen att det dröjer är att det hela tiden prioriteras ned eftersom det känns mycket viktigare för oss att ge ut riktiga moduler, och vi försöker öka vår produktionstakt av sådana.

Med det sagt så kör vi uppdaterade siffror från Demografica i allt nypublicerat material, kolla siffrorna i Codex Mundana, och ni kommer även märka av en ny stad eller två i Damarienmodulen. Drunoks mäktiga 45 riddare tas för övrigt upp i artikeln om Cermira i Codex Mundana.
Jag ville egentligen mest veta hur siffrorna runt Jargien har behandlats. Är Gnar-Muur inte mer befolkat än Stehag är eller har det förändrats? Finns det någon generell kod man kan använda, typ "tre-dubbla alla invånarantal i alla mindre städer" eller något sådant?

Ymir

Liten kantbaron
Mundo;n208724 said:
Jag ville egentligen mest veta hur siffrorna runt Jargien har behandlats. Är Gnar-Muur inte mer befolkat än Stehag är eller har det förändrats? Finns det någon generell kod man kan använda, typ "tre-dubbla alla invånarantal i alla mindre städer" eller något sådant?
Jargien har ungefär 16 miljoner invånare i Demografica. Av dessa bor cirka 7% i städer, jämfört med 16% i Geografica. Jargien var nämnligen orealistiskt urbaniserat i gamla Eon, så dess stadsbefolkning har ökat väldigt lite (totalt med ~150 000 pers). I just Gnar-Muur hade jag minst tredubblat invånarantalet för att det behövs för vissa nya stårylines som planeras till Tarkas, Jargienboken och Magiboken, och det går bra att justera även andra jargiska städers invånarantal en del, men det är alltså inte tal om några tiodubblingar just i Jargien, utan de flesta städers invånarantal från Demografica fungerar as-is.

Andra intressanta fakta, som jag tror jag tagit upp förr på forumet:

Städers storlek
Mundanas städer tar upp cirka 1 km2 per 25 000 invånare. Trånga, tätt packade städer som Garandor eller Talon kan ha upp till 4 gånger detta per km2, medan det irl-historiskt också fanns väldigt utspridda städer, som Angkor, som hade mycket lägre. Sofistikerade samhällen har cirka 1 stadsvakt per 150 invånare; det finns alltså 2400 stadsvakter i Alkarzan!

Odlad jord
Normalt jordbruk i Mundana försöjer cirka 110 personer per km2. Högeffektivt jordbruk med konstbevattningssystem etc kan försörja cirka 140. Grödorna i Mundana bör ha högre avkastning än de i vår värld på grund av Mundanas längre historia av jordbruk, så man kan rentav tänka sig ännu generösare siffror om man vill. Observera att vilka grödor som används också spelar roll - ris är en av de mest högeffektiva grödorna, men kräver en otrolig arbetsinsats vilket tenderar att hämma teknologisk utveckling.

Mundo

Myrmidon
Ymir;n208754 said:
Jargien har ungefär 16 miljoner invånare i Demografica.
Det är en rätt rejäl ökning från gamla siffrorna ja. I min gamla Grand Luxe Eon (Eon II) så har Jargien 6 miljoner invånare. Fett najs. Det var just Gnaar-Muur jag fann lite... underwhelming också så jag uppskattar att det blir lite mer tätbefolkat.

Keep up the good work.

Mundo

Myrmidon
Ymir;n208758 said:
men fortfarande mer glesbefolkat än Frankrike på 1100-talet ^_^
Ja. Fast stadssiffrorna verkade rätt okey. Tydligen hade Rom under sina praktdagar inte ens 400k invånare, vilket gör ju gör Daval till en rätt så rejäl stad, med sina 480 k. (enligt Eon II, vet inte vad nya siffrorna är).

Ymir

Liten kantbaron
Mundo;n208761 said:
Ja. Fast stadssiffrorna verkade rätt okey. Tydligen hade Rom under sina praktdagar inte ens 400k invånare, vilket gör ju gör Daval till en rätt så rejäl stad, med sina 480 k. (enligt Eon II, vet inte vad nya siffrorna är).
Det beror lite på, somliga forskare gör gällande att Rom at its height (cirka år 0) kom upp i hela 1,2 miljoner invånare - det är förstås de mest liberala uppskattningarna,, men siffran i många både nya och gamla guesstimates ligger ofta kring miljonen. Andra städer som uppskattas ha uppnått över en miljon invånare under medeltiden och tidigare är Babylon, Alexandria, Bagdad, Chang'an, Kaifeng, Hangzhou, Jinling och kanske Angkor. Något man kan notera där är att samtliga de städerna utom Angkor och Rom låg i två specifika geografiska regioner, och att fler enorma städer (tex Luoyang och Ctesiphon) också blomstrat i de regionerna.

Men Mundana har mycket färre invånare än jorden under medeltiden, med reservation för att vi vet mycket lite om de mystiska områdena bortom kartan, så 480 000 invånare är ändå en gigantisk stad med Mundanas mått mätt. I "Coluimnes resa" i Codex Mundana beskrivs intrycket ett sådan megastad ger på någon som aldrig tidigare varit i en större stad än Calnia.

Cybot

Mest spelbar
Ymir;n208770 said:
Det beror lite på, somliga forskare gör gällande att Rom at its height (cirka år 0) kom upp i hela 1,2 miljoner invånare - det är förstås de mest liberala uppskattningarna,, men siffran i många både nya och gamla guesstimates ligger ofta kring miljonen. Andra städer som uppskattas ha uppnått över en miljon invånare under medeltiden och tidigare är Babylon, Alexandria, Bagdad, Chang'an, Kaifeng, Hangzhou, Jinling och kanske Angkor. Något man kan notera där är att samtliga de städerna utom Angkor och Rom låg i två specifika geografiska regioner, och att fler enorma städer (tex Luoyang och Ctesiphon) också blomstrat i de regionerna.

Men Mundana har mycket färre invånare än jorden under medeltiden, med reservation för att vi vet mycket lite om de mystiska områdena bortom kartan, så 480 000 invånare är ändå en gigantisk stad med Mundanas mått mätt. I "Coluimnes resa" i Codex Mundana beskrivs intrycket ett sådan megastad ger på någon som aldrig tidigare varit i en större stad än Calnia.
Stryk Alexandria och Babylon (som aldrig ens blev i närheten av 1 mille) och lägg istället till Balkh (nuvarande afghanistan) och Syrakusa. Kanske också Konstantinopel.

Ymir

Liten kantbaron
Cybot;n208774 said:
Stryk Alexandria och Babylon (som aldrig ens blev i närheten av 1 mille) och lägg istället till Balkh (nuvarande afghanistan) och Syrakusa. Kanske också Konstantinopel.
det beror på vilken historiker du frågar ^_^ Jag hittar ingen quotad på wikipedia som nämner Balkh och Syrakusa, men jag ifrågasätter inte att det finns.

låt oss bara enas om att allt detta handlar om guesstimates.