IT-bubblan är spräckt [jefligt OT]
"Finns det verkligen skäl att inte använda sig av JavaScript, egentligen?"
Avsaknad av enhetlig dokumentsobjektmodell, till exempel. Gamla fackdatorer är en annan orsak.
"Grejjen med dig, Krille, är att du ALLTID ska säga emot så fort du kan, utan att för den sakens skull bevisa någon poäng."
Tja, saken är den att jag tycker det är skitfånigt att posta inlägg som säger "jag är inte intresserad av ämnet", eller "jag håller med". Så därför låter jag bli. När jag postar något så är det för att jag har en åsikt i frågan som inte har luftats än - med stor sannolikhet en åsikt som står tvärtemot det jag svarar på.
"Vad är syftet med detta inlägg? Att bevisa att man klarar sig med HTML på klientsidan? Det är klart man gör, men att begränsa sig till HTML enbart för att man är rädd att man inte når alla, är ett väldigt gammaldags synsätt."
Nej. Det är ett väldigt ekonomiskt och pragmatiskt synsätt, och ett sådant är dessvärre nödvändigt i dagens företagsklimat, där IT-bubblan de facto har spruckit.
Ca 27% av de som använder Internet Explorer för att besöka Rollspelssmedjan har en version som är tidigare än 4.0. Med tanke på att det är såpass många besökare som jag har så är det en någorlunda statistiskt säker population av webbläsare. Totalt sett verkar det som att ca 12% av webbläsarna som surfas med idag är IE3.0.
Talar vi då till exempel om en e-handelswebbplats så innebär det att ca 12% av ens potentiella kunder inte kan tillgodogöra sig webbplatsens innehåll om den inte kör med enbart HTML på klientsidan. Det innebär en minskad försäljning på ca 12% på webbdelen. Med en omsättning på säg tio miljoner (vilket inte är så mycket i sammanhanget) så innebär det ett inkomstbortfall på 1,2 miljoner!
Handen på levern, om jag hade slarvat bort 1,2 miljoner spänn för dig på grund av att jag ville vara flashig och inne och använda senaste webbtekniken, hade inte du stämt häcken av mig då?
Och eftersom det går att göra snygga webblösningar som fungerar med enbart HTML på klientsidan, varför inte göra det? Då slipper man problemet med de där tolv procenten kunder som inte kan handla.
Jag kan skita i de där tolv procenten, eftersom jag inte tjänar några pengar på Rollspelssmedjan. Ett företag som vill ha en e-handelslösning kan det inte, och därmed inte konsulten som gör lösningen åt företaget. Jag är hemskt ledsen, men det är så verkligheten ser ut idag. Det är bara att anpassa sig.
"Om du gillar att jobba med Flash eller inte har väl inget med huruvida det är klokt att använda det i sin produktion eller inte?"
Det handlar inte så mycket om huruvida jag gillar det eller inte, utan om det fördyrar produktionen att göra det utan att ge annat än schysst utseende, samt om användningen av Flash blockerar potentiella konsumenter/kunder/besökare och därmed ger en minskad intäkt.
"Personligen använder jag de verktyg som fungerar smidigast för att uppnå det mål jag är ute efter."
Med tillägget att målet dessutom innehåller en målgrupp som man måste beakta, så håller jag med dig.
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"