"Hur fungerar DSS systemet ?"
Det hela är mycket komplicerat.
Poängen är att hela mekanismen är upphängd och kan röra sig bakåt, på ungefär samma sätt som när man skjuter med en fältkanon och hela pipan och slutstycket rör sig bakåt efter skott.
Skott nummer ett matas in i kammaren och avfyras. Rekylen tvingar mekanismen bakåt. Samtidigt som mekanismen rör sig bakåt så matas skott nummer två in i kammaren och avfyras, vilket får mekanismen att mata in skott nummer tre och avfyra det. Då fjädrar mekanismen framåt igen, och tre nya skott placeras i läge för nästa skottsalva.
<pre>Före skott:
**
___|| <---- patron 2 och 3 i förberett läge
========-* <---- patron 1 i kammaren
______________________
\________________ ___|
| \ \
\_\
Efter skott 1:
*
___|
-* ======== -* <---- patron 2 matas in i kammaren
______________________
\________________ ___|
| \ \
\_\
Efter skott 2:
___
-* -* ======== -* <---- patron 3 matas in i kammaren
______________________
\________________ ___|
| \ \
\_\
Efter skott 3:
___
-* -* -* ========
______________________
\________________ ___|
| \ \
\_\
</pre>
Fördelen med detta system är att siktlinjen inte påverkas så mycket av rekylen förrän efter tredje skottet är avlossat och mekanismen slår in i sitt bakersta läge. På så sätt får man en lagom spridning av skotten utan att för den delen förlora precision. Dessutom är skotten halvvägs genom mekanismen när den avfyras, varför man kan få upp en högre eldhastighet på skotten (man behöver bara cykla igenom halva mekanismen för att få en patron från magasin till kammare).
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>