Gabrielle de Bourg
Gör nördiga grejer
- Joined
- 5 Feb 2018
- Messages
- 1,398
Star Wars är ju i grunden till en stor del baserade på filmer och genrer från 30-, 40- och 50-tal (matinéserials och samurajfilmer till exempel). Så som filmskoleleven jag är så finns det passande nog två genrer i den eran jag hade haft som grunden för min Star Wars:
Film Noir: Och då menar jag riktig, klassisk 40-tals Noir. Vi pratar riktig deckare, med fokus på en moralisk gråhet, där att ligga på gränsen till filmens självklara PG-13 skulle bli en bra parallell till hur klassisk Noir behövde förhålla sig till Hay's Code. Settingen skulle vara relativt kort efter Return of the Jedi, med resterna av Imperiet och den Nya Republiken under uppbyggnad, då alla eventuella komplotter under någon av de andra kända erorna inte skulle bli en bra plot twist (en deckarstory där någon upptäcker Order 66 hade varit amazing, men också något vi redan vet). Men det skulle också ge mig möjligheten att göra en Noir i stil med en av de bästa: The Third Man, där krigsruinerna av Wien skulle bytas ut mot en huvudsaklig skådeplats på en av stadsplaneterna, antingen Corousant eller en egen planet. Vi har också redan ett bra galleri av möjligheter: från slemmiga Hutt-gangsters till korrupta politiker. Handlingen lär dock behöva gå mer åt Neo Noir-rutten, med en större komplott bakom (istället för de ofta mer personliga handlingarna i 40-talens original), där det finns många möjligheter att spela på hemskheter som skett under inbördeskriget som nu hamnar i ljuset. Robert Richardson med sina starka bakljus och förkärlek för rök hade varit det självklara valet för foto.
Gotisk skräckfilm: Klart jag skulle säga detta! Men, här är det också viktigt att arbeta efter en grund som funkar med vad Star Wars är. Det logiska vore ju att tänka en skräckfilm baserad på 50-talets rymdskräckisar. Men problemet är att då tappar vi den viktiga och inneboende mash-upen av genrer som finns i Star Wars, eftersom vi mer eller mindre då bara gör ett rent homage (It Came from Outer Space in SPACE är ju inte något vi vill ha). Nej, istället ska vi plocka inspirationen från Universals skräckfilmer från 30-talet, med sina stora gotiska slott, kontrastfyllda bildspråk och mystiska antagonister (med en underliggande mänsklighet), men också plocka lite från Val Lewtons smygande chillers som Cat People och bildspråk från tyska expressionismen. Exakt tidsmässigt vet jag inte (mer än "någonstans i filmernas era"), men här pratar vi en ny planet, där det skulle bli spännande att göra Star Wars-version av Draculas Transsylvanien eller Frankensteins Bayern, med universumets twist på de rädda byborna. Grunden måste såklart också vara ett slott – och här finns det stora möjligheter. Någon form av före detta Sith-slott (eller twist, kanske att det tillhörde en Jedi?) skulle bli vår utgång till skådeplats. Och monstermöjligheterna sedan är enorma – misslyckade kloner, prototyper på det Vaders treatment eller till och med någon som återvänt från graven, mycket värre off än Kejsaren. Och, dessutom skulle det vara en romans med, för det är klassiskt i alla old school skräckisar – och eftersom jag gör den skulle det säkerligen bli mellan den kvinnliga protagonisten och monstret (kanske att monstret också är en kvinna, så går det att göra mycket spännande underliggande tematik dessutom? Nu har vi ju haft första kvinnliga paret i SW så…), för där finns det massor av möjligheter (och för att ofta fanns det alluring romans kring monstret i gamla skräckisar).
Film Noir: Och då menar jag riktig, klassisk 40-tals Noir. Vi pratar riktig deckare, med fokus på en moralisk gråhet, där att ligga på gränsen till filmens självklara PG-13 skulle bli en bra parallell till hur klassisk Noir behövde förhålla sig till Hay's Code. Settingen skulle vara relativt kort efter Return of the Jedi, med resterna av Imperiet och den Nya Republiken under uppbyggnad, då alla eventuella komplotter under någon av de andra kända erorna inte skulle bli en bra plot twist (en deckarstory där någon upptäcker Order 66 hade varit amazing, men också något vi redan vet). Men det skulle också ge mig möjligheten att göra en Noir i stil med en av de bästa: The Third Man, där krigsruinerna av Wien skulle bytas ut mot en huvudsaklig skådeplats på en av stadsplaneterna, antingen Corousant eller en egen planet. Vi har också redan ett bra galleri av möjligheter: från slemmiga Hutt-gangsters till korrupta politiker. Handlingen lär dock behöva gå mer åt Neo Noir-rutten, med en större komplott bakom (istället för de ofta mer personliga handlingarna i 40-talens original), där det finns många möjligheter att spela på hemskheter som skett under inbördeskriget som nu hamnar i ljuset. Robert Richardson med sina starka bakljus och förkärlek för rök hade varit det självklara valet för foto.
Gotisk skräckfilm: Klart jag skulle säga detta! Men, här är det också viktigt att arbeta efter en grund som funkar med vad Star Wars är. Det logiska vore ju att tänka en skräckfilm baserad på 50-talets rymdskräckisar. Men problemet är att då tappar vi den viktiga och inneboende mash-upen av genrer som finns i Star Wars, eftersom vi mer eller mindre då bara gör ett rent homage (It Came from Outer Space in SPACE är ju inte något vi vill ha). Nej, istället ska vi plocka inspirationen från Universals skräckfilmer från 30-talet, med sina stora gotiska slott, kontrastfyllda bildspråk och mystiska antagonister (med en underliggande mänsklighet), men också plocka lite från Val Lewtons smygande chillers som Cat People och bildspråk från tyska expressionismen. Exakt tidsmässigt vet jag inte (mer än "någonstans i filmernas era"), men här pratar vi en ny planet, där det skulle bli spännande att göra Star Wars-version av Draculas Transsylvanien eller Frankensteins Bayern, med universumets twist på de rädda byborna. Grunden måste såklart också vara ett slott – och här finns det stora möjligheter. Någon form av före detta Sith-slott (eller twist, kanske att det tillhörde en Jedi?) skulle bli vår utgång till skådeplats. Och monstermöjligheterna sedan är enorma – misslyckade kloner, prototyper på det Vaders treatment eller till och med någon som återvänt från graven, mycket värre off än Kejsaren. Och, dessutom skulle det vara en romans med, för det är klassiskt i alla old school skräckisar – och eftersom jag gör den skulle det säkerligen bli mellan den kvinnliga protagonisten och monstret (kanske att monstret också är en kvinna, så går det att göra mycket spännande underliggande tematik dessutom? Nu har vi ju haft första kvinnliga paret i SW så…), för där finns det massor av möjligheter (och för att ofta fanns det alluring romans kring monstret i gamla skräckisar).