Nekromanti Du & rollspel om 10 år ?

solvebring

Superhero
Mitt spel har redan förfinats mycket under de år jag spelat som grabb. Nu när man går in i "vuxenlivet" (är 18 år :gremsmile:) så blir det väl ännu mer förfining än vad det redan blivit och kan bli under kvällarna.

Saken är också den att jag under några månader har spelat 10000000000 gånger mindre än innan, från varje kväll till någon gång då och då, tack vare att man skaffat flickvän. Så om tio år tror jag att jag spelar, men som redan sagt väldigt förfinat och antagligen väldigt sällan - eftersom det blivit sällan med flickvän i bilden, och vem vet o man har ungar eller nått om tio år som tar ännu mer tid???

Så om tio år är jag väl fortfarande vad jag hoppas och vill tro fortfarande i branschen, men det blir nog sällan spel och då är det väldigt vuxet och förfinat - sakligt utvecklat.

MrG

Swashbuckler
Tror helt klart jag kommer rollspela om tio år, frågan är om det kommer kunna vara lika ofta...

Spelhelger har blivit mer populära under senare år på grund av utsprid spelgrupp och ont om tid, så det tror jag kommer vara framtidens melodi. Liksom korta spelkvällar.

Barn är lite komplicerar, men inget hinder i spelkretsen hittills.

Rollspel förändras, på gott och ont, fram och tillbaka, vet inte om de är bättre eller sämre, liksom att jag tycker själv att jag utveklas (främst som spelledare) och det hoppas jag jag kommer fortsätta med.

cogitare

Swashbuckler
Visst kan det vara en fråga om tidsbrist när man blir äldre. Familjen kräver sitt, liksom jobb och annat.
Men jag tror att i grund och botten handlar det om intresse. Tid har man bara man vill.
Klarsynt! Håller definitivt med om detta. Många snackar om att de inte har tid med det ena eller det andra och det är bara partiellt sant. För det handlar bara om hur man väljer att disponera sin tid och vilka prioriteringar man gör.

Jag ser det INTE som en omöjlighet att kombinera rollspelande med jobb och familj (har faktiskt både och men hinner/kan spela ändå).

C.

cogitare

Swashbuckler
När jag var runt 20 så trodde jag aldrig att jag skulle lira när jag var 30. Jag kommer inte ihåg anledningen specifikt men jag vill minnas att det var något i stil med att då skulle man ju vara "vuxen och seriös" och whatnot så då skulle man inte hålla på med "barnsligheter" som rollspel.

Men precis som Johan säger så utvecklas ditt rollspelande (förhoppningsvis) med åldern och den sortens spelstil jag hade och spelade när jag var 20 skulle jag nog tycka vara föga underhållande nu när jag är 30.

För något år sedan när jag hade en liten inre utvärdering av mitt rollspelande så kom jag fram till att jag inte kunde sätta ett årtal (var sig i framtiden eller personlig ålder) då jag skulle lägga av, punkt. Istället så kom jag fram till att precis som vilken annan hobby som helst så håller jag självklart på så länge jag tycker det är kul. För om man har tid att spela golf som arbetande 2-barns far (vilket många faktiskt har och golf är en oerhört tidskrävande hobby) så hinner man definitivt spela rollspel en gång i veckan eller så.

C.

cogitare

Swashbuckler
Så om tio år är jag väl fortfarande vad jag hoppas och vill tro fortfarande i branschen, men det blir nog sällan spel och då är det väldigt vuxet och förfinat - sakligt utvecklat.
Var inte så säker på det. Jag är över 10 år äldre än du och tänkte väl ungefär som du när jag var 18 och spelade men jag tycker inte att jag är så vansinnig "vuxen och förfinad" i mitt spelande nu som 30-åring. Men visst har man kanske ändrat inställning till spelandet och hur man spelar har väl även det ändrats. Men att man skulle bli väldans vuxen bara för att man passerar 25 (eller 30) strecket är bara en myt. Tro mig :gremwink:

C.

solvebring

Superhero
Jasså. Ja då får vi väl hoppas på det.
Och när jag tänker efter så är det väl redan så att vi förfinat mycket redan nu. Vi spelar mest för att det är roligt med skådespelet och försöker vara så seriösa vi bara kan i våra roller, att leva sig in i rollen och skapa en rolig/intressant nästan levande karaktär är väl den biten vi sysslar hårdast med. Sedan får man alla skratt, alla balla saker och händelser i spelet på köpet. :gremgrin:

cogitare

Swashbuckler
Ja, något sådant är det väl.

Inte någon av de grupper jag har varit har varit alltför tunga på själva skådespelarbiten. Och jag tycker nog att man borde söka upp en amatörteater eller dylikt om man bara vill spela teater när man rollspelar. Men det är ju en högst personlig åsikt :gremwink:

C.

solvebring

Superhero
Kan hända jag förklarade och överbeskrev oss på själva skådespelbiten, men det är det vi gillar mest tror jag... Fast sen så gillar vi självklart allt annat med rollspel och tycker det är superkul också, annars skulle vi inte spela rollspel. Vi är fantasyskallar allihop etc... Ja, rollspelare det är vi verkligen :gremgrin:

cogitare

Swashbuckler
Fantasyskallar :gremsmile: Kul uttryck.

Har en polare som är (eller i varje fall var) en rejäl fantasyskalle. Han vägrade i praktiken spela annat. :gremwink:

C.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Om tio år, vad gör jag då...

Troligen spelar jag rollspel från och till, tillsammans med maken... jag lär aldrig sluta spela.

Troligen spelar vi mer och mer friform, då alla våra vänner slutat spela... eller skaffat andra hobbys eller så spelar vi fortfarande med dem och några håller fast vid gamla klassiker som Eon och några spelar vi nya andra häftiga spel med. En del spelar vi antagligen vårt eget spel med... det som jag redan nu lägger grunden för.

Vid det laget har jag förmodligen varit inblandad som illustratör i fler rollspel och även som skribent.

Men förändringen kommer nog inte vara så stor... :gremsmile: