Nekromanti Du sköna nya Sverige

DODswe4

Hero
Verkar vara en spännande värld.

Vad är det för Rollpersoner som är tänkta att man kan spela? Ska man kunna spela allt eller är en del bara Nysvenskar eller Gammel svenskar?

Detta spel kanske man ska testa hmmm

w176

Förlorad dotter
Det som behövs

Jag gillar konceptet och tror att den har potential, det finns mycket att spela på och möjligheter till många olika typer av kampanjer och spel.

Det jag tycker behövs är en beskrivning av sådant som hur genomsnitts svensk man ser på nymänniskorna (hatas det, fuktas de, dyrkas de av religiösa knytby sekter, lynchas det?) Hur nymänniskorna ser på sig själva osv. Mycket av det som ger stämning när man spelar. Hur vanligt förekommande är nysvenskarna 1 på 5? En på 100? En på tiotusen? Hur behandlas de av de respektive grupperna osv. sådant måste man ha relativt klart för sig på ett sätt eller annat.

Bunny

Crazy like a fool
"Det här tror jag själv kan bli intressant. Vad tror ni andra?"

Skojarueller, det här var ju asagrymt. Diggar idén att skicka just Sverige rakt ner i helvetet, det hela blir så mycket påtagligare då. Det mesta jag ville ha med när jag skrev min förtryck och maktmissbruk-tråd en gång i tiden fick du med på ett smidigt sätt också, det ska du ha mycket cred för.

Nu över till superkrafterna. Jag gillar sådana. Gärna i modern tappning med New Age-flumm som telekinesi och clairvoyance inräknat. Det finns en dagfantasi som jag har återkommande, ett koncept jag gärna ger mig på att introducera:

Tänk dig otämjda superkrafter. Sådana som du knappast kan ta hjälp till att öppna en ölburk med, men som kan trasa sönder en hel höghusfasad när du släpper den fri. När jag har min dagfantasi så går jag oftast utomhus, en nyligen hörd, dramatisk och bra låt klingar fortfarande i mina öron, och när jag ser mig omkring så börjar plötsligt husen att krevera. De spricker, slås i bitar, faller samman. Som om en ordentlig naturkraft satts i rörelse. Allt detta kommer från mitt sinne, som i en enda stor eruption skickar ut mängder av relativt okontrollerad energi, och smular sönder min omgivning. Det är "Vild Magi" i modern tappning - något som styrs lika mycket av superhjältens känsloliv som hans uttryckta vilja. De som har denna styrka är personer ytterst få skulle vilja reta, som man helst vill hålla i balans och som man går försiktigt runtomkring. En sådan person håller man helst på glatt humör.

Jag vet inte hur väl jag lyckades fånga mina fantasier. Men de icke-designade nysvenskarnas krafter borde vara okontrollerade och impulsiva, kanske inte så kraftiga som det jag beskriver här dock. Vill minnas att Krilles Gränsvärldar har ett litet stycke om psysika krafter - kan vara värt att checka in. Sen har jag faktiskt startat en tråd på Eon-forumet som tar upp människor som skänkts krafter utöver de mänskliga - det hela behandlar fenomenet i Eon-universat, men ändå, jag länkar dit i alla fall.

Utvekla gärna själv hur du tänkt dig superkrafterna. Utöver exeptionell styrka, smidighet, reflexer osv.

Johan K

Gammal & dryg
Politisk action eller politisk actionthriller borde vara en fungerande benämning på spelets genre. Vad tror ni?
Tjaa, politisk actionthriller låter ju som ett passande koncept på det ju... Speciellt gillar jag att vad karaktärerna gör, får en såpass stor betydelse i resten av världen. Känns som ett stort pluss !!
Sen att det kansek alltid inte behöver sluta i en superduperstor strid varie gång är kanske en liten parantes i det hela..

Det här tror jag själv kan bli intressant. Vad tror ni andra?
Tjaa, varför inte... Det är ju ett lite intressant koncept ju. Känns som en skönt blanning av N2, Mutant med en liten knorr på... =)

rax

Swordsman
Men de icke-designade nysvenskarnas krafter borde vara okontrollerade och impulsiva, kanske inte så kraftiga som det jag beskriver här dock.

De kanske inte behöver vara okontrollerade hela tiden? Om superkrafterna är en naturlig del av nysvenskarna, på samma sätt som andra kroppsliga funktioner, torde de ju styras av samma faktorer. Problemet för nysvensken är då att undertrycka/styra sina krafter när han hamnar i en situation där instinkterna tar överhanden.

I en ’fight or flight’ situation måste hjälten kanske lyckas med ett kontrollslag för att hans superkraft inte ska utlösas med full kraft vare sig hjälten vill det eller inte. Om dennes krafter inte är primärt defensiva/offensiva eller designade för flykt, så kanske det är andra situationer man ska akta sig för. Eventuellt går det att bygga upp ett helt system med nackdelar som bygger på att en superkraft blir svår att styra under givna omständigheter, t ex när hjälten är arg, ledsen, kär, hungrig, osv...

Nåja, lite lösryckta tankar bara.

/Rax, säger ’take it or leave it’ :gremcool:

Simon

Swashbuckler
Ja, tanken är att alla rollpersoner är nysvenskar (eller inte nödvändigtvis svenskar, men ändå).

Dock kan det bli en schysst variation av att man kan göra äldre erfarnare personer med mindre spektakulära krafter (mest höjda grundegenskaper, förstärkta sinnen osv) såväl som yngre personer med mer häpnadsväckande förmågor men med mindre erfarenhet.

Jag har tänkt att ge ett antal typer av nymänniskor med olika inriktningar i krafter som vägledning och stöd, både när man skapar nya rollpersoner och slp:ar och när man bara vill bekanta sig med världen och genren.

Eventuellt kommer en del av den här indelningen också ha stöd i spelvärlden. Jag har då tänkt att det tycks finnas tre eller fyra olika "temperament" hos nymänniskorna, som medför tendenser till att utveckla vissa förmågor, och som till och med i längden kan påverka ens personlighet.

S

Simon

Swashbuckler
...när jag ser mig omkring så börjar plötsligt husen att krevera. De spricker, slås i bitar, faller samman. Som om en ordentlig naturkraft satts i rörelse. Allt detta kommer från mitt sinne, som i en enda stor eruption skickar ut mängder av relativt okontrollerad energi, och smular sönder min omgivning.

En mycket inspirerande beskrivning av hur de mer kraftfulla destruktiva förmågorna kan te sig. Den tackar vi för!

Det är, som jag skrev nånstans, sånt här som gör att de flesta försöker göra upp med sina fiender med så diskreta, spionaktiga metoder som möjligt. När en öppen strid bryter ut så kan det helt enkelt vara svårt att hålla nere skadegörelsen.

Antagligen så kommer spelsystemet vara upplagt så att det stöder att ha bredd på sina förmågor, det vill säga att det blir vanligt att man har både nån offensiv förmåga, nån defensiv och antagligen nån för att förflytta sig snabbt med.

Extrema grundegenskaper kommer att vara tämligen centrala, tror jag, för de flesta. När det gäller andra förmågor, ex-vis om man har nån Avståndsattack, så anger värdet i förmågan hur kraftfull den är, medan man slår för en färdighet för att pricka sitt mål. Det här är viktigt för att balansera första/andra generationens nymänniskor mot den tredje, som har mer krafter men lägre färdigheter.

S

Simon

Swashbuckler
Den SANNA bakgrunden (Spoiler)

Dags då att avslöja vad allt kommer ifrån till att börja med...

I universum finns en aliensort som är extremt långlivad. De räknar i princip med att leva lika länge som universum självt. Ur deras perspektiv så är det enda verkliga hotet entropins fortskridande, och eftersom de är rädda om sin egen existens, precis som alla andra, så söker de efter metoder att förhindra detta.

Deras främsta arbetssätt är att öka informationsmängden i universum, eftersom information är motsatsen till entropi. De letar alltså igenom universum efter världar med liv, eftersom informationsinnehållet är oändligt mycket större där än på döda stenklumpar. När de hittar liv så muterar de det till det liknar dem själva så mycket att det införlivas i deras gruppmedvetande.

Deras plan på lång sikt är att de ska ha tillgodogjort sig så mycket information att de kommer över ett tänkt tröskelvärde och därmed kan vända entropins fortskridande. Jämför idén med Maxwells demon.

Det var en av deras sonder med mutagen som landade i Tunguska 1908. Varelsernas tidschema sträckte sig egentligen över cirka 5000 år. Det var så lång tid de väntar sig att det ska ta innan förändringarna har spritt sig genom hela ekosystemet och hela världen blir en del av deras gruppmedvetande.

När människor började att aktivt exponera barn för mutagenet så gick förändringen snabbare hos försökspersonerna, säg ungefär tio gånger så snabbt om man vill jämföra.

När mutagenet sedan spreds över Skandinavien muterade det i kontakten med den radioaktiva strålningen, och dess arbetstakt tiofaldigades igen! Om den nuvarande utvecklingen fortsätter så kommer det ta inte mer än femtio år innan utvecklingen av nymänniskorna har gått så långt att de har börjat införlivas i gruppmedvetandet.

Det finns redan nu tre personer som har kommit väldigt långt i sin utveckling mot aliens. De är själva inte medvetna om varthän det barkar, men de är ändå lojala mot det som sker. De rör sig runt i Sverige, eftersom ju mutagenet arbetar snabbast här, samlar anhängare omkring sig och hjälper sig själva och andra att utvecklas. De vet egentligen bara att de vill utveckla sig själva och andra så mycket det går, och att de måste hålla sig undan till varje pris. Därför är de mycket svåra för aktörerna på arenan att få grepp om. De enda som har lite koll är Sovjet. De har lyckats implantera en spårsändare i ett av kraftcentra, nämligen den gamla ryska forskaren Leonid Kulik, samma person som startade forskningen kring tunguskahändelsen. Han själv har dock inga minnen från den tiden kvar, och vet inte att han har några kopplingar till Ryssland eller Sovjet.

Gotlänningarna betraktas av nästan alla parter i världen som skurkar och förbrytare, men såhär med ett utifrånperspektiv så är det troligt att de kan spela en stor roll i mänsklighetens överlevnad, när faktum blir känt. Detsamma kan gälla FNs nybildade spionorgan.

/S

DODswe4

Hero
Alltså bara en kort grej. Borde inte personen göra konstiga saker när han är glad? Jag menar då kommer han ju släppa sina krafter fria i rena ramma glädje yran. Allt som är i hans väg kommer flyga i bitar spricka eller bara trasas sönder. Med andra ord vill alla att denna person ska hålla sig lugn, från alla sätt att se.

Bunny

Crazy like a fool
"I en ’fight or flight’ situation måste hjälten kanske lyckas med ett kontrollslag för att hans superkraft inte ska utlösas med full kraft vare sig hjälten vill det eller inte. Om dennes krafter inte är primärt defensiva/offensiva eller designade för flykt, så kanske det är andra situationer man ska akta sig för. Eventuellt går det att bygga upp ett helt system med nackdelar som bygger på att en superkraft blir svår att styra under givna omständigheter, t ex när hjälten är arg, ledsen, kär, hungrig, osv..."

Bra idé, på så sätt kan man ha två värden - en för hur pass kraftig ens superkrafter är, en för hur pass kapabel att kontrollera dem man är. En kraftig människa kanske finner det bäst att leva ett liv i stark asketism, där starkare känslor i längsta mån försöker undikas genom meditation och självdiciplin. En ny våg av klosterrörelse kanske växer fram, där nymänniskor som inte vill skada sin omgivning söker sig.

Samtidigt kanske de disciplinerade organiserar tvångsinkorporeringar, där unga människor med extraordinära krafter mer eller mindre motvilligt tas om hand om. En agenttjänst och detektivbyrå som har som uppdrag att se till att obalanserade människor inte går över styr.

Spelet kan alltså mycket gå ut på rollpersonernas känsloliv, och hur pass behärskade de kan hålla sig. Behärskade i ett modersland som trasas sönder av konflikter. Ibland så vill man bara skrika rakt ut och släppa lös alla sina aggressioner...

Ytterligare några lösryckta tankar.

Simon

Swashbuckler
Bra idé, på så sätt kan man ha två värden - en för hur pass kraftig ens superkrafter är, en för hur pass kapabel att kontrollera dem man är

Väldigt bra! Och som jag skriver här så finns det redan inbyggt, i och med att man använde en färdighet för kontroll men värdet i förmågan för rå kraft.

En kraftig människa kanske finner det bäst att leva ett liv i stark asketism, där starkare känslor i längsta mån försöker undikas genom meditation och självdiciplin. En ny våg av klosterrörelse kanske växer fram, där nymänniskor som inte vill skada sin omgivning söker sig.

Väldigt intressant. En sån här rörelses plats på den politiska kartan skulle nog vara under rubriken nysvenska individualister. Fast det skulle också kunna vara så att rörelsen skulle centreras kring ett av de kraftcentra som det står om i spoilertexten.

Samtidigt kanske de disciplinerade organiserar tvångsinkorporeringar, där unga människor med extraordinära krafter mer eller mindre motvilligt tas om hand om. En agenttjänst och detektivbyrå som har som uppdrag att se till att obalanserade människor inte går över styr.

Sånt här tror jag verkligen att åtminstone NATO och FNs spionorgan sysslar med, och antagligen också Gotland. I den mån de har resurser för det så försöker nog Gamla Sverige också arbeta på det.

Spelet kan alltså mycket gå ut på rollpersonernas känsloliv, och hur pass behärskade de kan hålla sig. Behärskade i ett modersland som trasas sönder av konflikter. Ibland så vill man bara skrika rakt ut och släppa lös alla sina aggressioner...

Bra tematext.

S

Petter

Veteran
Vad händer med djur och växtlighet? Påverkas också naturen? Det borde vara rimligt. Det är inte så att jag vill ha med några supermonster men man kan tänka sig att vissa arter dör och andra arter blommar upp. Vissa djur förändras. Växter blir starkare (vissa). Detta kan vara något som är genomgripande för hela spelet, en sorts klängväxt frodas ofantligt i Sverige. Den växer över allt på landsbygden och i städerna. Människorna har ett helvete att plocka bort den.

Simon

Swashbuckler
Ja, jag har också funderat över det där. Hur förtjust jag än är i Mutantskandinavien så ska det inte vara så här. Men om människorna påverkas så borde ju åtminstone däggdjur göra det också. Jag har inte själv kommit på något bra.

Ditt förslag är däremot grymt. En eller ett par arter som frodas som fan. Klängerväxt är bra.

Simon

Swashbuckler
Namnet är Stormvarning

Det här projektet har fått ett arbetsnamn med äkta kalla-krigetvibbar: Stormvarning!

Det har också fått ett arbetsforum i form av en wiki-sida. Den finns på http://www.foxtail.nu/stormvarning. Kolla in det och delta i utformandet, om ni tycker att konceptet verkar kul!

Tack till Krille på Rävsvans för hostingen!

Bunny

Crazy like a fool
Jag slogs just av en sak:

Stephen King har skrivit en väldans massa i sina dar, mycket av det är kanske inte så bra, men en bok skulle jag vilja rekommendera. Den kan dessutom fungera som en bra inspirationskälla till detta projekt:

[color:\\"red\\"] Eldfödd [/color]

En liten flicka och hennes far flyr konstant från en "secret goverment agency". Flickans föräldrar var på 70-talet med i ett experiment som gav dem vissa förmågor utöver det vanliga - dessa verkar ha koncentrerats i flickan, och gett henne en mäktig pyrokinesi. Mycket i boken handlar om faderns och dotterns försök att kontrollera sina förmågor, vilka nackdelar de medför osv. Jag ser dess tema som rätt näraliggande Superheroes: Scandinavia.

Simon

Swashbuckler
Re: Jag slogs just av en sak:

Kan mycket väl vara helt rätt för det här projektet - eller snarare Stormvarning, vilket är vad det har utvecklats till. Jag minns inte storyn så bra, men det är säkert värt att kolla på igen (filmen, om inte annat - det tar lite mindre tid i anspråk än att plöja boken!).

Wictor

Warrior
En kraftig människa kanske finner det bäst att leva ett liv i stark asketism, där starkare känslor i längsta mån försöker undikas genom meditation och självdiciplin. En ny våg av klosterrörelse kanske växer fram, där nymänniskor som inte vill skada sin omgivning söker sig.
Kan det inte finnas de som sluter sig samman i kollektiv i nordligaste Norrland eller liknande där det inte finns särskilt mycket folk och helt hänger sig åt sina krafter och blir kollektiva levande "oväder" som är mer eller mindre mobila?
De allmänt flyttar runt tillsammans och sätter igång stormar, flyttar på berg, skogar och floder och liknande.