Nekromanti Du skola icke göra fel!

Zorbeltuss

Hero
Detta är ett exempel som eventuellt kan tas med i ditt spel och eventuellt inte, det beror helt på vad för roller spelarna har.

Vi har en kapten på ett skepp, sonen till en känd sjökapten, han är ganska dålig kapten, han är helt enkelt bra på annat (detta är av vikt, du vill inte att kvinnor bara ska se bättre ut på positioner av inkompetenta tölpar), han har inte den karisma som behövs för att leda och har dålig intuition när det gäller att hantera ett skepp, med på skeppet är också hans syster som ska med till kolonierna för att giftas bort till någon, hon agerar informellt befäl och är mycket mer kompetent på däck, hon skulle nog gärna vara kapten, men vet att det inte skulle funka, väl framme vid kolonierna försvinner hon från skeppet in i hamn, om ingen tar över hennes plats kommer troligtvis myteri att bryta ut, viktigt att säga är att manskapet inte har något direkt emot kaptenen utan bara inte vill gå en förtidig död till mötes, något som ändock kan hända med tanke på flottans syn på myteri.

Detta kan också vara ganska dåligt gjort, men jag hoppas inte det, i vilket fall kan ju ni gärna påpeka ifall det här är ett dåligt sätt att framföra poängen.
Detta är också bara ett enskilt tillfälle, givetvis ska det finnas fler möjligheter att visa på olika sätt varför det är dåligt utan att behöva ändra historian.

/Luna Lovegood

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Basenanji;n12541 said:
Problemet som jag ser det är att vi inte riktigt kommer åt grundproblematiken om vi inte underkastar oss en del knepiga frågor. För att lyckas undvika att reproducera stereotyper, exkludering, mm räcker inte en uppförandekod (även om det för tillfället förstås kan vara insiktsgivande att se sina misstag genom praktiska do’s and don’ts). Måhända läser jag Tonys åsikter elakt, men jag blir fundersam när han menar att han vill veta att han gör rätt, utan att egentligen vara speciellt intresserad av sakfrågan.
Återigen, låt oss ta och jämföra med att vara miljömedveten. Enkel fråga, är det bra om vi tar hand om vår planet? Låt oss låtsas att du svarar ja på den frågan.

Nå, är du fullt insatt i alla klimatfrågor? Kan du svara på vad som gör ekologiskt odlade bananer till ekologiskt odlade bananer? Hur påverkas golfströmen av försurningen av amerikas floder?

Jag gissar på att du kan svara på få om någon av de frågorna. Men jag gissar också att du om du är rimligt miljömedveten gör vissa val såsom att källsortera eller köpa visa varor ekologiskt.

?Jag ser inte hur jag inte kan agera på samma sätt när det kommer till genus- och jämställdhetsfrågor.

Jag vill agera rätt av anledningen att det är schyst. Jag tänker inte lägga ner 500+ timmar till att studera ämnet för att kunna agera schyst för att folk är för lata för att lägga ner tiden som krävs för att göra ämnet enkelt.

Med det sagt kan jag ha helt fel eller utgå från fel premisser. Kanske är genus-teori ett ämne som är mer komplext än andra, liknande ämnen som sociologi, psykologi eller ekonomi? Kanske är det också komplext på ett sätt som inte gör det enkelt om man inte är insatt?

Jag kan acceptera att det är på det sättet, men innan jag gör det så vill jag väldigt gärna höra argumenten, för det ända jag har hört hittills är: Det går inte att göra lättare än såhär, du kan inte få en genväg och dina åsikter är självmotsägande.

w176

Förlorad dotter
Tony.Meijer;n12658 said:
Återigen, låt oss ta och jämföra med att vara miljömedveten. Enkel fråga, är det bra om vi tar hand om vår planet? Låt oss låtsas att du svarar ja på den frågan.

Nå, är du fullt insatt i alla klimatfrågor? Kan du svara på vad som gör ekologiskt odlade bananer till ekologiskt odlade bananer? Hur påverkas golfströmen av försurningen av amerikas floder?

Jag gissar på att du kan svara på få om någon av de frågorna. Men jag gissar också att du om du är rimligt miljömedveten gör vissa val såsom att källsortera eller köpa visa varor ekologiskt.

?Jag ser inte hur jag inte kan agera på samma sätt när det kommer till genus- och jämställdhetsfrågor.

Jag vill agera rätt av anledningen att det är schyst. Jag tänker inte lägga ner 500+ timmar till att studera ämnet för att kunna agera schyst för att folk är för lata för att lägga ner tiden som krävs för att göra ämnet enkelt.

Med det sagt kan jag ha helt fel eller utgå från fel premisser. Kanske är genus-teori ett ämne som är mer komplext än andra, liknande ämnen som sociologi, psykologi eller ekonomi? Kanske är det också komplext på ett sätt som inte gör det enkelt om man inte är insatt?

Jag kan acceptera att det är på det sättet, men innan jag gör det så vill jag väldigt gärna höra argumenten, för det ända jag har hört hittills är: Det går inte att göra lättare än såhär, du kan inte få en genväg och dina åsikter är självmotsägande.
Skitbra jämförelse med miljömedvetenhet. För det exakt det som är haken.Låt mig göra den här jämförelsen:

Vårt sammhälle har enorma miljöproblem. Det beror på att vi har byggt ett samhällsystem där man inte tagit hänsyn till miljö och hållbarhet från början. Liksom, vi har byggt ett samhälle som bygger på en tillväxt modell som är helt hålllet kör miljön i botten.

Sen har vi typ i efterhand kommit på att "Shit, vi måste gör samhället hållbart och miljövänligt också!"

Så vi pantar bunkar och sorterar sopor. Men det jättesvårt att i efterhand fixa ett system som i grunden inte var byggt för att miljömässigt och hållbart. Liksom hela vår ekonomi bygger på olijeenergi och överkonsumtion.

---

Eller ta byggnader och funktionshinderanpassning.

Tänk dig att man bygger en storgalleri utan en tanke på att den ska vara anpassad för funktionshindrande. Man ritar huset, och uppför sen husen utan en tanke på att göra den tillgängligt för folk med rörelsehinder.

Sen, i efterhand försöker man funktionshinder anpassa byggnaden. Och det skitsvårt. För eftersom man inte tänkt på funktionshinderanpassning från början så hela huset felbyggt. Det är omöjligt få in till exempel de hissar man skulle behöva. Dörröppningarna är alldeles för smala. Toaletterna för små för rullstolar. Entren är felbyggd. Det finns höga trösklar över allt. osv.

Det blir oerhört dyrt att funktionshunseranpassa byggnaden i efterhand och inte blir det speciellt bra heller.

Däremot hade man redan från början tänkt "Just det. Vi får inte glömma bort att göra funktionshinder tillgänglig också." så hade man kunde gjort det mycket bättre, mycket billigare och mycket enklare än att göra det i efterhand.

--

Så är det med rollspelsmakande också.

Det är väl bra att man försöker göra spelet/senariot mer inkluderande i efterhand. Beundransvärt! Men det är svårare, jobbigare och ger sämre resultat att försöka fixa det i efterhand istället för ha det i åtanke under hela planeringsprocessen.

Tänker man för inkludering redan från början så blir det mycket lättare, bättre och enklare att lyckas med det.

Checklistor kan vara bra att ha. Men det bättre att använda dom så tidigt i planeringsprocessen som möjligt istället för att checka av dom i sent skede..

PAX said:
Idag är nog de flesta nybyggda hus "funktionshinderanpassade" på så sätt att det lätt går att anpassa dem vid behov.
w176 said:
Nja. Skrämmande många är inte det.

Och enda enledning att de flesta nubyggda hus är det idag är att det finns normer, regler och cheklistor som de måste ha hänsyn till redan undan byggprocessen.

Du FÅR inte bygga korridorer,hallar m.m. så smala att det inte går att vända en rullstol.

De är alltså anpassade redan från början.
PAX said:
Precis vad jag menade. Hus byggs enligt byggnormen med avsikt på att de även enkelt skall kunna anpassas för funktionshindrade vid behov. Bortsett från vissa hustyper där hiss inte behöver byggas in exempelvis.