Rising
Vila i frid
Tar man A:na får man C:na mellan B:na.
"En begränsad fiende med list är läbbig. En obegränsad fiende är också läbbig. Rangordningen på de två sista är öppen för diskussion, men vilken jag föredrar är min smak."
Okej, jag tänkte mer höra mig för hur man kunda undvika fenomenet med att hotbilderna blir för farliga för att skrämma rollpersonerna, när man har att göra med sådana där supermonster.
När det gäller konspirationer tycker jag två sätt är särskilt bra:
Ofullkomliga dem!
Gör deras organisation ineffektiv, förlegad, full med interna motsättningar eller liknande. Det gör den ofta mycket otäckare än ett perfekt oljat maskineri. Rollpersonerna kan komma mycket närmare konspirationens kärna än vad som annars vore möjligt, och du kan skruva upp övriga svårighetsgrader; såsom att låta rollpersonerna vara medelsvenssons (eller efterlysta skurkar) och sedan se till att de inte får någon yttre hjälp. Du kan också låta rollpersonerna ha interna motsättningar eller släppa in sabotörer i rollpersonernas gäng. Det kan bli mer komplicerat helt enkelt, vilket ökar förvirringen och olustkänslorna, samtidigt som påhittighet från rollpersonernas sida kan belönas, vilket kan göra spelsessionen ännu bättre.
Ofokusera dem!
Låt dem bara finnas i bakgrunden som en Gubben-i-lådan. De får skymta till ibland och lägga sig i rollpersonernas arbete och kan både förstöra eller hjälpa rollpersonerna i deras kamp mot deras egentliga antagonister, men låt dem inte hamna i direkt fokus. Det är de för farliga för.
De bildar således en skräck som mest gör sig påmind mellan spelsessionerna, när man försöker smälta vad som egentligen har hänt under äventyren. Deras mäktighet är bara en bakgrundsskräck, och aldrig en direkt utmaning åt rollpersonerna.
Jag nämnde Bedragaren från Chock's monsterbok Nattens Fasor, och han var faktiskt menad att användas på just detta vis. Andra, konventionella konspirationer borde det också.
/Rising
"En begränsad fiende med list är läbbig. En obegränsad fiende är också läbbig. Rangordningen på de två sista är öppen för diskussion, men vilken jag föredrar är min smak."
Okej, jag tänkte mer höra mig för hur man kunda undvika fenomenet med att hotbilderna blir för farliga för att skrämma rollpersonerna, när man har att göra med sådana där supermonster.
När det gäller konspirationer tycker jag två sätt är särskilt bra:
Ofullkomliga dem!
Gör deras organisation ineffektiv, förlegad, full med interna motsättningar eller liknande. Det gör den ofta mycket otäckare än ett perfekt oljat maskineri. Rollpersonerna kan komma mycket närmare konspirationens kärna än vad som annars vore möjligt, och du kan skruva upp övriga svårighetsgrader; såsom att låta rollpersonerna vara medelsvenssons (eller efterlysta skurkar) och sedan se till att de inte får någon yttre hjälp. Du kan också låta rollpersonerna ha interna motsättningar eller släppa in sabotörer i rollpersonernas gäng. Det kan bli mer komplicerat helt enkelt, vilket ökar förvirringen och olustkänslorna, samtidigt som påhittighet från rollpersonernas sida kan belönas, vilket kan göra spelsessionen ännu bättre.
Ofokusera dem!
Låt dem bara finnas i bakgrunden som en Gubben-i-lådan. De får skymta till ibland och lägga sig i rollpersonernas arbete och kan både förstöra eller hjälpa rollpersonerna i deras kamp mot deras egentliga antagonister, men låt dem inte hamna i direkt fokus. Det är de för farliga för.
De bildar således en skräck som mest gör sig påmind mellan spelsessionerna, när man försöker smälta vad som egentligen har hänt under äventyren. Deras mäktighet är bara en bakgrundsskräck, och aldrig en direkt utmaning åt rollpersonerna.
Jag nämnde Bedragaren från Chock's monsterbok Nattens Fasor, och han var faktiskt menad att användas på just detta vis. Andra, konventionella konspirationer borde det också.
/Rising