Nekromanti Du som spelar Saga

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
..som jag sa tidigare i tråden... stridsmanöver är till för flavour, och att göra saker som inte täcks upp av vanliga stridsreglerna, för att göra en rollfigur coolare (snarare än bättre)... som zorro-Z och liknade matinegrejer.
Ah, så det enda som krävs är ett slag för Stridsmanövrar för att utföra handlingen?

/Han som tycker "ge färg" är väldigt luddigt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..som vilken annan färdighet som helst, ja... (och är det en motståndare inblandad som an göra saker svårare får spelledaren modifiera slaget på lämpligt sätt)... Det är därför jag vill hålla det utanför själva stridssystemet..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OBS!
Andys regler på bloggen är regelvarianter, som ligger utanför de "officiella" reglerna... Jag hade tänkt mig nåt helt annat, att stridsmanövrer ska vara coola grejer som rollpersonerna kan göra, för att ge stämning snarare än att lägga till saker i det vanliga stridssystemet.

Men gillar ni Andys regler, testa gärna dom!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Precis, jag använder färdigheten Stridsmanövrar utan att specialisera den. Man kan gör allt med Stridsmanövrar. Som att Dra vapen, Fint, Slåss med två vapen och allt annat, typ ta emot ett svärd som någon annan kastar till en osv.

Men det är en regelvariant.

Jag håller inte med om Han's uträkningar av % och sannolikhet. Alla tärningsslag är individuell och bör inte räknas samman.

Det är därför jag gillar Sagas regler. För att de är enkla (och går att modda efter behag). Jag gillar inte Eon, DnD och Han´s egna ED&D.

Men så tycker jag. :gremlaugh:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Precis, jag använder färdigheten Stridsmanövrar utan att specialisera den. Man kan gör allt med Stridsmanövrar. Som att Dra vapen, Fint, Slåss med två vapen och allt annat, typ ta emot ett svärd som någon annan kastar till en osv.
Jaha, det missade jag.

Jag håller inte med om Han's uträkningar av % och sannolikhet. Alla tärningsslag är individuell och bör inte räknas samman.
Så att slå 1000 tärningsslag där alla ska falla ut på en 1:a har lika stor chans att lyckas jämfört med att slå ett enda tärningsslag där tärningen ska visa en 1:a, enligt dig? Sannorlikhetsläran jag använde tillhör den lägre graden av gymnasiematte. Och exemplet i detta inlägg är ännu en gång överdrivet för att tydligt påvisa att det är en skillnad mellan ett och två slag.

/Han som bara tyckte det det onödigt detaljerade regler med onödigt antal slag
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag var lite otydlig med mitt användningsområde för Stridsmanövrar. Men som jag skriv tidigare så använder jag den till en krigare-universal-färdighet. Så har jag däremot inte skrivet om den på blogg (där min husregel presenteras).

Jag känner till sannolikhetsläran man jag tycker ändå inte om att använda den. Men jag håller med dig om att ju färre färdighetsslag desto bättre (men några ska det var för det ökar spänningen). Men jag anser också att just färdighetsslag för alla typer av stridsfärdigheter är överrepresenterade, speciellt där erfarenhet är kopplad till lyckade eller perfekta slag. Då har soldaten lättare att snabbare bli bättre inom sitt gebit än andra typer av karaktärer (som har färdigheter som fungerar mer som riktvärden om den kunskapsnivå som han har, typ färdigheter som Historia, Geografi (kallas B-färdigheter old-school)).

Känner att det blev en hel del OT men jag tycker att det är en intressant diskussion. :gremwink:
 
Top