Nekromanti Dualismer?

Rising

Vila i frid
Ända sedan Magics pentagram-modell för de fem olika magiskolorna, så har det funnits en viss strukturalism-medvetenhet i rollspelshobbyn och kanske framförallt just i ämnen som rör magi.

För den som inte spelat Magic så kan jag berätta att man där har fem färger, som är utritade i en pentagon i ordningen Blå - Vit - Grön - Röd - Svart. På så vis hamnar Blått emellan Svart och Vitt, medan Rött och Grönt är på motstående sida. Det finurliga är att färgernas grannar är "vänner", medan varje färg står i ett motsattsförhållande till färgerna på andra sidan.

Vitt och Svart representerar Godhet resp. Ondska.
Grönt och Blått representerar Naturen resp. Det Andliga.
Rött och Vitt representerar Kaos resp. Ordning.
Svart och Grönt representerar Död resp. Liv.
Blått och Rött, slutligen, representerar Vatten resp. Eld.

Den sista är rätt påklistrad, men övriga är finurliga. När man har en sådan här struktur på det magiska så känns det hela rätt ordnat och genomtänkt, det blir inte flummigt på samma sätt som många ansåg att DoD var med sin röstmagi och symbolism, till exempel.

Finns det några andra dualismer, motsattsförhållanden, som ni tycker är intressanta? Som kanske inte nödvändigtvis har med magi att göra, utan som kanske kan tillämpas på något helt annat?

Manligt / Kvinnligt, är ju en klassiker, men det är å andra sidan lätt att man bara radar upp stereotyper och fördomar.

I Syfilis körde jag med Karisma / Empati, för att skilja på utåtriktade personer och medkännande sådana. I magi så skulle det kunna vara en skillnad på Nekromantiker resp Spiritister eller Illusionister resp. Clairvoyanta, men man kan se det ur många synvinklar.

Idealism / Pragmatism är en rätt kul uppdelning. Idealisterna tycker att ändamålet helgar medlen och strävar efter höga målsättningar, medan Pragmatiker tar dagen som den kommer och nöjer sig med det lilla.

Sorglöshet / Melankoli är en uppdelning som är svår att använda om magier, det medges, men i ett Alignmentsystem skulle det kunna funka.

I Flux tänkte jag köra på Vision / Fantasi, där det ena är drömmar som man försöker förverkliga, medan det andra är drömmar man har för att uthärda. Liksom, om två personer är förlista på en kall ö så kan den ene ha en vision om att bygga sig en flotte, vilket stärker honom medan han börjar på ett flottbyggningsprojekt. Den andre kan fantisera om att någon skall komma och hitta honom, vilket får honom att behålla sitt lugn och sin mentala hälsa medan dagarna går på ön. På ett sätt tänkte jag att denna uppdelning skulle kunna vara en sorts skillnad på att Uppfinna resp. Upptäcka, där den ena skapar något nytt och den andre hittar det som redan finns. Men jag vet inte.

Har ni några andra idéer på rika dualismer som kan ge struktur åt en värld, ett magisystem eller kanske något helt annat?

Krille

Super Moderator
Skapelse vs destruktion: För att en balans ska kunna upprätthållas så måste skapelse och destruktion balanseras. Skapelse utan destruktion leder till kaos och överhettning, destruktion utan skapelse leder till död och förintelse. I den ideella av världar finns ingen "tillväxt", utan endast en naturlig balans mellan skapelse och destruktion.

Intelligens vs extelligens: Den här är lurigare än man kan tro. Den verkligt vise är den som inte bara har en massa tillämpbara kunskaper (intelligens) utan som även kan finna den kunskapen som man själv saknar (extelligens). Problemet är att ju mer intelligens man har, inre kunskap, desto mindre möjligheter har man att tillgodogöra sig den yttre kunskapen, extelligensen. Samtidigt, tränas man i att söka kunskap så är det inte så ämlans säkert att man lär sig att tillgodogöra sig den. Dessutom är det ju så att individen inte alltid gagnas av det som gynnar mångfalden, och tvärtom. Det här kan säkert byggas in i något gaia-teorem av något slag.

I Andra Imperiet så kan magiska traditioner delas upp i två grova kategorier, nämligen spiritistiska och animistiska. De spiritistiska traditionerna bygger på att det finns andar ute i världen, och genom en öppen, ömsesidig interaktion mellan dem så kan man påverka världen. Magi är så att säga mer av en förhandling mellan två andar. De animistiska traditionerna förutsätter mer att allting i världen är besjälat. Genom att bli ett med de olika själarna så kan man påverka dem, samtidigt som man själv blir påverkad. Här har vi så att säga förhandling vs förening.

Sodivra

Champion
Ja, jag har faktiskt några favoritdualismer jag gärna ser i rollspel.

Först så är det en riktig klassiker: Det himmelska och det jordliga. Upplyst-Mystisk. Intellektuell-Instinktiv. Ljus-Mörk. Aktiv-Passiv. Sofistifkering-Natur. Yin-Yang. Solen-Månen. Ta Warcraft III som ett exempel: De europeiskt baserade människorna använder Holy Light, en ljusstråle från himlen, för att läka varandra, medans Night Elves, som är ett släkte av nattlevande alver i samklang med naturen, där kvinnorna har en framskjuten roll, läker sig med Månbrunnar. Tjusigt.
Det är en rätt bred dualism, och en rätt klyschig, men jag gillar den ändå.

Fantasi-Förnuft. Jag gillar den här uppdelningen. Gissa om jag blev glad när den fanns i Hypokognia?

Styrka-Flexibilitet. Det här är det jag baserar Form-Erfarenhet-snacket på, och jag har skissat på regelsystem som helt genomsyrades av den dualismen. Jag tycker också om att dela upp det klassiska karisma-attributet i rollspel i dessa delar: Den utåtriktade, starka och utstrålande eller skrämmande ledaren, och den empatiska, förstående och socialt kunnige vännen/manipulatören.

Dessa dualiteter borde gå att applicera inom en mängd olika områden, om man bara funderar lite på vad de borde kallas då. Styrka-Flexibilitet kallas väl mer lämpligen Utstrålning-Empati för sociala förmågor, och Kraft och Kontroll för magi, osv..

På sistone har jag blivit lite trött på dualismer förstås, eftersom jag försökt använda dom i så stor utsträckning, iallafall i regler.

w176

Förlorad dotter
Impulsivitet/Planering
Förmågan att observera, regera och handla i nuet mot förmågan att planera i förväg, arbeta långsiktigt och handla för en framtida effekt.

Mask_UBBT

Hero
Tja, i Sisu är det mesta Dualistiskt, faktiskt. Främst det spirutella och magiska. Exempelvis är den enda världsreligionen dualistisk så in i bängen, med en dualistisk gudom och dualistiska andeväsen.

De stora andarna är av sådan natur att de inte bara är allting de är döpta efter(Anden Vind är vind, lixom) utan även frånvaron av detta(Anden Vind bestämmer även var det är vindstilla).

Andar som finna är : Krig, Förvirring, Tvedäkt, Mod, Vind, Ljud, Rörelse, Tid, Skapelse, Visdom, Liv, Styrka, Lusta, Sjukdom, Vatten, Sten, Tur, Ljus och Värme. Krig har även hand om fred, Liv om död, tvedäkt om endäkt och så vidare.

Sedan är maginyttjandet faktiskt misstänkt likt det som Krille omnämnde. Vilket gör det lite onödigt att återigen påvisa att Sisus magisustem snarast är ett frivilligt argumentationssystem för argumentation emellan andar, varvat med ett för att nyttja andekraft aktivt.

Den som tror att jag snott detta från krille nu kan ju gå och ta sig. Sisus magiska uppbyggnad har sett ut såhär sedan vecka tio i år, eller något sådant.

/Mask

Renfield

Swordsman
Jag hade faktiskt en rätt lös tanke för bra länge sedan, som det aldrig blev något av. Man skulle nämligen kunna dela upp en personbeskrivning i fysisk/psykisk [eller mental, kanske], och vidare nyansera med force/flow. Till exempel skulle en person som var framstående fysiskt och låg åt force-sidan vara stark, men en fysisk person som låg åt flow-sidan skulle vara smidig.

Ex:
Force - - - Flow

Fysisk STY/FYS SMI
|
|
|
Mental PSY/INT SPI/WIS

[Hoppas ni ursäktar förkortningarna, hoppas det framgår vad jag menar ändå]
Haken med det här var dock att allting hos en person inte går in under dom här områdena, och att man inte kan vara både fysiskt framstående och mentalt framstående. Visst, man kan ligga mitt mellan fysisk och mental på skalan, men då är man bara medelbra i båda.

Jag hade även andra funderingar, som t ex en värld som byggde på konflikter mellan element, såsom Frost/Flame, eller till och med Frost/Flame/Forest, eller Frost/Flame/Forest/Flesh, osv.

Där kommer dock det att Frost är kyla och liknande och egentligen bara är avsaknad av det som Flame står för, och Forest är ju då egentligen bara en harmoni mellan de två. Däri ligger också charmen med Magics system, efter de olika färgerna representerar ytterligheter, men inte nog med det, de representerar flera ytterligheter som inte nödvändigtvis är sammanlänkade IRL. Och i princip allt på en befolkad planet är något slags mellanvärden mellan de olika färgerna.

Jag hade en mer avancerad modell av element-idén där jag hade ett gäng element som representerade olika saker och som gick jämnt upp så att det blev ett sådant där rloligt motsatsförhållande, men jag har tappat bort kladdpappret. [Förvånande? Nej.]

Kan också som röd tråd anknyta till DoD6s urstammar i bestiologin, som kompletterar varann ganska bra, även om det inte råder något motsatsförhållande. Framför allt med tanke på att de spelbara raserna hör till olika urstammar:

Alver - Sergurontjos [eller hur det nu skrivs]?
Dvärgar - Bastjurs
Människor - Humanjos
Halflings - Yggdrajol

Men, det här inlägget blev rätt oordnat. Ber om ursäkt, klockan är mycket [eller lite]..

Gordeg

Hero
För läänge sedan filade jag lite på ett alignmentsystem med en grafisk modell som nedan:

<center>[color:\\"red\\"] Ljus [/color] </center>
<center>x</center>
<center>x</center>
<center>[color:\\"red\\"] Lag [/color] x x x x x x x x x x x x x x x [color:\\"red\\"] Kaos [/color] </center>
<center>x</center>
<center>x</center>
<center>[color:\\"red\\"] Mörker [/color] </center>

Om du har överseende en stund med att jag använde de absolut vanligaste dualismerna man kan tänka sig...

Poängen är att man skulle kunna placera in en besvärjelse eller ett alignment var som helst i diagrammet. Ljus och mörker fick representera gott och ont. Lag och kaos är inte goda eller onda i sig, det beror på hur man använder dem.
Exempelvis dominerar av Ljus och Lag längst upp till vänster och Mörker och Lag längst ner till vänster.

Det här kan ju funka med vilka dualismer som helst. Eller varför inte de fyra elementen.

Gordeg

Rising

Vila i frid
Modeller:

Tja, det finns många sätt att göra modeller när man till slut vet vilka dualismer man ska använda.

Din modell kallar jag kvadraten då den bygger på två axlar. X-axeln är lag-kaos och Y-axeln är ljus-mörker. Om båda har tio snäpp så kan man slutligen placera en spets på någon av 10 x 10 = 100 olika platser på diagrammet. Så fungerade det också i mitt dogmaspel Syfilis där man hade de två axlarna Gnosis och Karisma.

I CCC klurade jag och Dnalor på att använda en Tetraeder (den geometriska form som en T4 har). De fyra hörnpunkterna skulle representera de fyra olika magiformerna Trolldom (=Älvamagi, illusionism och liknande), Animism, Evolutionism (=mekanisk/teknisk/kemisk storstadsmagi) och Svartkonst. Genom att fördela exempelvis 20 poäng hur man än vill på dessa fyra kvaliteter så placerar man en spets någonstans i den tredimensionella modell som en tetraeder är. Lägger man alla 20 poäng på exempelvis Animism så befinner man sig allra längst ut i Animism-hörnet (Vanligt för varulvar och gräsvarelser). Lägger man 10 poäng på Trolldom och 10 poäng på Evolutionism så befinner man sig ute i kanten på tetraedern, precis mellan dessa två hörn (Vanligt för vissa alver). Fördelar man poängen lika över de fyra kvaliteterna så hamnar man i mitten av den geometriska formen.

Så kan man alltså använda en 3D-modell om man önskar.

Man skulle också kunna använda en Kub. Det skulle fungera ungefär som din kvadrat, fast med en extra dimension; en extra dualism. Med tre axlar så kan man röra sig fritt i både bredd, höjd och djup.

Till Flux hade jag tänkt ha en Kubstruktur, fast enbart tänka på de åtta hörnen. Om de tre dimensionerna är Ordning-Kaos, Natur-Ande, Fantasi-Vision (fast jag är osäker på den) så kan jag placera åtta olika sorters magier i hörnen på kuben och direkt se vad dessa representerar. Exempel: Jag tänkte att den Gröna Fluxen (=den gröna sortens magi) skulle representera Natur, Ordning och Vision. När man sätter ut alla färger på kuben så kan man direkt se att exempelvis Grön, Röd, Svart och Gul har "Natur" gemensamt, medan det på Gröns motsatta sida finns Purpur: Dessa två fluxar är alltså varandras motsatser. Det skulle inte ha någon spelmässig betydelse att färgerna var prydligt utsatta på en kub, men jag tyckte att det var häftigt.

Något liknande; ett häftigt system; var det jag klurade på i det "Metasfärens Mästare"-dogmaspel jag en gång klurade på. Det systemet baserade sig på ett pentagram, med de fem hörnen Mutant, Monster, Magiker, Maskin och Människa. (hela systemet skulle frossa i ord på bokstaven "M" av någon anledning, och passa till He-man-spel) Till skillnad från magic så ville jag att alla hörn skulle in på ett diagram mellan alla dualismer. (I Magic så tänker man ju inte på om Blå är mer Liv än Död, eller hur? Liv och Död är ju bara aktuellt för just Vitt och Svart.) Jag tänkte som så att om man drog en axel från någon punkt fram till den punkt som låg två steg framför den medsols i pentagramet, (det här blev jobbigt att förklara, märker jag) då kan man sätta alla hörnen på varsin plats på skalan. Slutresultatet blev iaf så här:

[color:\\"brown\\"] Ursinne [/color] Monster - Människa - Mutant - Magiker - Maskin [color:\\"brown\\"] Kylighet [/color]
[color:\\"brown\\"] Okänslig [/color] Mutant - Monster - Maskin - Människa - Magiker [color:\\"brown\\"] Överkänslig [/color]
[color:\\"brown\\"] Flexibel [/color] Människa - Magiker - Monster - Maskin - Mutant [color:\\"brown\\"] Kompetent [/color]
[color:\\"brown\\"] Kvantitet [/color] Maskin - Mutant - Magiker - Monster - Människa [color:\\"brown\\"] Kvalitet [/color]
[color:\\"brown\\"] Förnuft [/color] Magiker - Maskin - Människa - Mutant - Monster [color:\\"brown\\"] Instinkt [/color]

Om man tänker att Monster är en typisk Beastman, att en Mutant är en typisk kallblodig reptil/insekt, och att en Magiker är något av en empat, då tycker jag att det fångar He-man-känslan riktigt bra, fast det ändå bidrar med något nytt. (Självklart skulle man få spela med varelser som var hälften Monster-Mutant (såsom Two-bad) och de som kan växla mellan olika former på eget bevåg (såsom Man-E-Faces, som var Människa-Monster-Maskin). Nå, jag gillade modellen som fan, även om det tog lite väl lång tid för mig att komma på den. (Inte minst eftersom jag aldrig gjorde färdigt spelet)

Illern

koppariller
I Terra Draconis kan man ävl finna följande:

Pragmatism - filosofi
Västdrakonerna är (liksom romarna var) väldigt pragmatiskt lagda och resonerar inte så mycket med gudarna utan gör avtal med dem. Uppfinner de något så är det genom att pröva ut en metodik. De forskar inte i matte för mattens skull utan i så fall där den t.ex. är tillämplig i att bygga broar, valv och liknande. Östdrakonerna däremot är (liksom grekerna var) mer filosofiskt lagd och funderar kring väldigt teoretiska tankeexperiment för att beskriva världen elelr som kanske inte ens har en riktig koppling till verkligheten och kan studera matematik för matematikens skull (även om det ofta kan medföra mer praktiska uppfinningar).

Civilisation - barbari
Civilisationen är är gudasänt till de som dyrkar de starkaste gudarna och innebär lag och ordning, rinnande vatten och uppvärmda byggnader, enighet och resurskoncentration till viktiga platser. Barbariet är oenighet (eller frihet), inte en massa fantastiska byggnader eller uppvärmda dylika (eller en närhet till naturen och tuffare människor som inte behöver uppvärmda golv).

Logos - kaos
Logos är Ordet, ordningen, strukturen i världen och kaos är sönderdelning ochn förvirring och världen existerar i en blandning av detta. logos och kaos får inte förväxlas med gott och ont.

Gordeg

Hero
Re: Modeller:

Din kubmodell har helt klart potential. Om jag har förstått dig rätt så möts de tre axlarna i kubens mitt, där maginivån är noll?

När jag tänkte tvådimensionellt föreställde jag mig en noll-koordinat i mitten. För att använda antimagi måste man lägga den aktuella besvärjelsens motsats. Exempel: Jag lägger en Kaos-besvärjelse med styrka 3. Du lägger 3 enheter Ordning på min besvärjelse vilket plockar ned den till noll och *poff* effekten försvinner.
Byta sida borde också funka. Du lägger en besvärjelse av Kaos 1 + Ande 2. Jag lägger Ordning 4 på din besvärjelse, den blir då Ordning 3 + Ande 2 och får delvis en effekt helt motsatt det du ville åstadkomma. Ett särskilt intressant trick om jag själv inte behärskar Ande.

Hade du tänkt dig något liknande? Hoppas du blir klar med jobbet i så fall för ett sånt system vore coolt! Det skulle tillföra en nivå av strategi till magiska dueller, som trots goda ambitioner till slut bara handlar om vem som har den fetaste besvärjelsen i de flesta rollspel.

Gordeg