Låter riktigt spännande!
Övernaturligheternas natur, där 1 står för skräckelement (tänk vampyrer, spöken och häxor) och 10 står för high fantasy (eldklotstrollkarlar, alver och drakar)
En etta, helt klart. Eller nåja, en mycket låg siffra i alla fall. Mycket "fear of the unknown".
Reglernas heroismnivå där 1 är ett realistiskt system där en ensam lodis med kniv är ett stort hot och 10 är heroisk action där man kastar sig ut från zeppelinare och spöar motståndarna fem åt gången.
Jag skulle vilja sätta en trea här. Det skall vara farligt att slåss och om man hamnar i gruff skall man dö av våld, men man skall inte i onödan dö av infektioner, sjukdomar och liknande. Därtill skall man inte behöva tillbringa onödiga dagar/månader i sjuksängar. Ett system där man lätt kan dö "in action" men återhämtar sig lite fortare än i verkligheten känns bra tycker jag.
Rollpersonernas tillgång till övernaturligheter där 1 innebär att de är helt vanligt folk (om än kanske av det heroiska slaget) medan de vid 10 kan var trollkarlar, urverksgolems och vampyrer själva.
En trea även här med en speciall implementation. Jag tycker att rollpersonerna skall kunna ha förmågor, men att dessa skall ges till dem beroende på hur de besvarar ett antal frågor alternativt styrs av grundegenskaper (som eventuellt går upp och ned beroende på agerande) som till exemepel barmhärtighet/hjärtlöshet, pacifist/våldsverkare, lugn/hetsig med flera och där förmågorna ges av speciella kombinationer av dessa. Exempelvis kan barmhärtighet ge helande, pacifist kan ge beskyddande förmågor, våldsverkare kan ge skadande förmågor osv. Exemplen är inte så bra, men hey, det är fredag eftermiddag...
Därtill skulle jag gärna se att förmågorna har låg chans att lyckas även för den "tränade". Därtill skulle jag gilla om personer med sådana förmågor drar till sig onaturligheter samt om varje förmåga man får åtföljs av en nackdel. Om man t.ex. det lugn som behövs för att få Beskydd så kan man drabbas av nackdelen Stasis som betyder att man under en period fryses i stasis där man inte kan agera, men heller inte skadas, bara observera sin omgivning. Tja, typ någonting sådant...