Nekromanti dubbel eller enkelhölster?

Cad

Veteran
Varför ska man använda ett enkelhölster när det finns dubbelhölster...?

Finns det fördelar med enkelhölster?, som jag ser det finns det dubbelt så många fördelar med ett dubbel...
Även om man inte är bra på att dra eller skjuta med båda samtidigt har man ju ändå en i reserv...Om du bara har en sexskjutare måste du ju ladda om när du pepprat ut dina skott (om striden mot all förmodan är så lång). Om du har en till på ett bra ställe (typ vid höften) kan du fortsätta strida..snabbt o enkelt...

vad tycker ni?...varför ska man bära enkelhölster?

Storuggla

Champion
Man kanske inte har råd med två puffor? Och då ser det ju bara löjligt ut med ett tomt hölster på vänster höft. Man kanske är så bra att man inte behöver två puffror, utan att det räcker med sex skott? ^_-

Sen har vi ju det sociala, ett hölster och en revolver är accepterat, det är bra at tha för självförsvar och dylikt... två revolvar? Vad väntar han sig egentligen, indianöverfall eller uppbåd i hasorna?
Jag tror att den största nackdelen med dubbelhölster är att folk inte bär det såvida man inte är en... ja, revolverman, och revolvermän ses med viss skepsis, det är ju ändå en tjomme som har som levebröd att döda folk i grund och botten.
Visst, ur ett rent stridsmässigt perspektiv är det ju praktiskt att inte behöva ladda om var och varannan runda, men den sociala biten... nä.

Själv föredrar jag en remington i hölstret och sedan ett najs gevär i sadlen ^_-

Storuggla, undrar om han hjälpt eller bara babblat

Cad

Veteran
"Man kanske inte har råd med två puffor? Och då ser det ju bara löjligt ut med ett tomt hölster på vänster höft."

Hade faktiskt tänkt på den ekonomiska aspekten..och håller med om att visst är det fånigt med ett tomt hölster :gremsmirk:

"Sen har vi ju det sociala, ett hölster och en revolver är accepterat, det är bra at tha för självförsvar och dylikt... två revolvar?

Själv tycker jag att "rykte" har en ganska stor roll..har du gott rykte kan du bära dubbelt så mycket colt och ändå vara accepterad för dina goda gärningars skull...har du dåligt rykte är du en bad guy oavset hur mycket colt du bär (ja jag har läst kiosk-litteratur).

"Vad väntar han sig egentligen, indianöverfall eller uppbåd i hasorna?"

tja..i western kan vad som helst hända..

..själv föredrar jag dubbla colt frontier i dubbelt twist och en winchester i sadeln..

Storuggla

Champion
"Själv tycker jag att "rykte" har en ganska stor roll..har du gott rykte kan du bära dubbelt så mycket colt och ändå vara accepterad för dina goda gärningars skull...har du dåligt rykte är du en bad guy oavset hur mycket colt du bär (ja jag har läst kiosk-litteratur)."

Ah, sant, sant. Fast detta gäller ju då bara med folk som höt talas om killen, en helt okänd tjomme som är beväpnad till tänderna... scary.

"tja..i western kan vad som helst hända.."

Så sant, så sant. Man vet ju aldrig, men vanligt folk nöjde sig nog med en puffra och ett gevär som max. Resten hade gunslingers nog mer bruk av.

"..själv föredrar jag dubbla colt frontier i dubbelt twist och en winchester i sadeln.."

Ahh, twisthölster, ett av de roligare hölstren. ^_^

Storuggla, rider in i en kaktus

Cad

Veteran
vettiga åsikter!

Får ändå för mig att man får skilja på western-the roleplaying game och western-the real life...Western karaktärer har (väldigt) ofta förmågan att hamna i trubbel av det ena eller andra slaget och det är kanske mer naturligt för dem att eftersträva vapenförrådsattityden..
Medan det var naturligt för Jimmy the golddigger (år 1878) att bara bära en revolver som självförsvar..av den anledningen att det inte hände riktigt lika mycket i verkligheten..

/cad-tycker om att sträva efter realism och ändå överleva-

Kormantaouk

Veteran
ser nog inga som helst nackdelar med dubbelhölster...

min karaktär e nog snäppet extremare ändå

har ett crow på vänster höft
har ett twist på höger höft
har ett twist på ryggen (uppochned monterat, för avs. hagel)
har ett crow på ryggen (uppochned monterat, för bowie)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Själv föredrar jag en LeMat eftersom den har både ett stort magasin och en hagelpipa. Jag förstår ditt resonemang, men kombinationen gevär+revolver var säkert betydligt vanligare iallafall ibland vanligt folk. Sedan är det ju alltid bättre att skjuta träffsäkert än att skjuta mycket.