Nekromanti Dubbla händer=Dubbel styrka= Dubbel skada???

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kroppen är också hård på vissa ställen...

Och genom att dra av på skyddsvärdet när man håller enhandsvapnet i två händer riskerar man inte att göra mer i skada med ett enhandsvapen i två händer i stället för ett tvåhandsvapen vilket lätt skulle kunna bli resultatet om man ökade skadan.
Men det gör man endast i undantagsfall med en +2 modifikation. På svärdsfronten gäller det endast ett vapen, Tirakhuggaren som i ett tvåhandsgrepp gör mer skada än ett slagsvärd, och det kan man ha överseende med.

Vad det gäller yxor och klubbor är enhandsversionerna av dem nästan alltid för korta för att det ska gå att svinga effektivt med två händer. Kort sagt, det blir en bedömningssak för spelledaren vad som är möjligt.

Vill någon i normal människostorlek greppa ett kortsvärd eller en dolk i tvåhandsgrepp i något annat sammanhang än vedklyvning eller dylikt, står det spelledaren helt fritt att enbart applicera negativa modifikationer.

Man får använda fingerschpitzgefül helt enkelt. :gremwink:

/Joel
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Helt OT!

Man får använda fingerschpitzgefül helt enkelt.
Attans! Det var ju jag som skulle använda det uttrycket! :gremgrin:

*Jag förmodar att du också såg inslaget om Schumacher spelandes fotboll?... :gremwink:*
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Re: Helt OT!

*och alla mina fördomar om Sveriges befälskår som tyskinspirerad fick med en gång ny skärpa* :gremgrin:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Helt OT!

Såna fördomar kan bekräftas av alla som gjort värnplikt... "Preussisk rengöring" säger jag bara.

/Joel - leg. skyttegravsslusk
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Men hallå! [ot]

rent tekniskt så borde inte STYk dubblas för ett tvåhandsvapen med en hand eftersom om du svingar ett svärd med en hand och sedan tar i med två händer så får du under inga som helst omständigheter ut dubbla kraften från dina armar, däremot har du bättre förmåga att använda dina höfter och resten av kroppen bakom ett tvåhandsgrepp än bakom ett enhandsgrepp. Men jag skulle vilja att STYk gångras med 1.5 istället för med 2 om man håller ett tvåhands i en hand eftersom det är inte halva kraften man tar bort utan kanske en 3:e del....
 
Top