Mask_UBBT
Hero
Allright, jag är tillbaka igen, typ. Nu har jag internet igen. Weeh!
Nå, jag tänkte skriva om en liten fundering jag har. Det handlar då om mitt evighetsprojekt, Hypokognia, som jag knåpar lite hit och dit på konstant.
För de som inte vet det är Hypokognia ett rollspel som utspelar sig i en verklighet där allt man verkligen tror på blir verklighet; vare sig det är troll under sängen, att man är dödligt sjuk eller att blixten kommer slå ner i huvudet på en om man inte alltid bär hatt utomhus.
Som ni nog kan förstå ställer detta vissa krav på regelsystemet, om jag nu inte bara vill göra hela välrden till en rent berättarmässig pryl och köra ett standardsystem. Och det verkar ju förbannat tråkigt.
Nå, några av de funktioner jag vill ha i regelsystemet är de följande:
[/list][*]Rollpersoners förmågor påverkas rejält av psykisk påverkan. Jag skulle helst vilja att de inte bara påverkades på så sätt att de får ett minus på sitt FV, utan snarare att små specialregler som kickade in beroende på hur de påverkats som påverkade hur de gjorde saker och hur saker påverkade dem i fortsättningen. Typ, "Panik", som skulle kunna göra att även ett jättelyckat färdighetsslag blev ett maskerat hafsverk, på en höjd.
[*]Spontan generering och modifiering av sakers spelvärden i världen. Jag vill att allting, från blomkrukor till monster, ska kunna få spelvärden baserat på input från rollpersonerna. Exempel: En höjdrädd rollperson i ett träd skulle mycket väl kunna få trädet att faktiskt bli längre. En Arachnofob skulle kunna få en harmlös spindel att bli en jättestor svärm av mördarspindlar, med alla stats som behövs och allt. En blomkruka skulle kunna bli en improviserad kastprojektil.
[*]Spontan generering av spelvärlden. Nu kommer vi in på the hardcore stuff. Jag vill alltså, baserat på rollpersonernas stats och sånt, ge spelledaren möjlihget att spontant slänga ihop en plats, ett monster, en SLP eller dylikt på stubben utan att behöva improvisera så mycket. Trollet under sängen är ett bra exempel här. Jag vill inte ha ett monster i en monsterbok som säger "troll", utan jag vill att ungen som tror att monstret finns SKAPAR trollet. Tricky one, ey?
Nå, jag tänkte skriva om en liten fundering jag har. Det handlar då om mitt evighetsprojekt, Hypokognia, som jag knåpar lite hit och dit på konstant.
För de som inte vet det är Hypokognia ett rollspel som utspelar sig i en verklighet där allt man verkligen tror på blir verklighet; vare sig det är troll under sängen, att man är dödligt sjuk eller att blixten kommer slå ner i huvudet på en om man inte alltid bär hatt utomhus.
Som ni nog kan förstå ställer detta vissa krav på regelsystemet, om jag nu inte bara vill göra hela välrden till en rent berättarmässig pryl och köra ett standardsystem. Och det verkar ju förbannat tråkigt.
Nå, några av de funktioner jag vill ha i regelsystemet är de följande:
[/list][*]Rollpersoners förmågor påverkas rejält av psykisk påverkan. Jag skulle helst vilja att de inte bara påverkades på så sätt att de får ett minus på sitt FV, utan snarare att små specialregler som kickade in beroende på hur de påverkats som påverkade hur de gjorde saker och hur saker påverkade dem i fortsättningen. Typ, "Panik", som skulle kunna göra att även ett jättelyckat färdighetsslag blev ett maskerat hafsverk, på en höjd.
[*]Spontan generering och modifiering av sakers spelvärden i världen. Jag vill att allting, från blomkrukor till monster, ska kunna få spelvärden baserat på input från rollpersonerna. Exempel: En höjdrädd rollperson i ett träd skulle mycket väl kunna få trädet att faktiskt bli längre. En Arachnofob skulle kunna få en harmlös spindel att bli en jättestor svärm av mördarspindlar, med alla stats som behövs och allt. En blomkruka skulle kunna bli en improviserad kastprojektil.
[*]Spontan generering av spelvärlden. Nu kommer vi in på the hardcore stuff. Jag vill alltså, baserat på rollpersonernas stats och sånt, ge spelledaren möjlihget att spontant slänga ihop en plats, ett monster, en SLP eller dylikt på stubben utan att behöva improvisera så mycket. Trollet under sängen är ett bra exempel här. Jag vill inte ha ett monster i en monsterbok som säger "troll", utan jag vill att ungen som tror att monstret finns SKAPAR trollet. Tricky one, ey?
Nå, hur ska man då göra det här. Jag har ganska många idéer på den fronten, men jag har sorterat dem i tre kategorier, och nu behöver jag er hjälp att göra en inriktning, först och främst, även om andra tips är välkommna.
Alternativ ett är att jag gör ett väldigt abstrakt regelsystem. I princip skulle det röra sig om halvfriform med ett par tärningar och en hög grad av samberättande. Det skulle även vara väldigt godtyckligt, och inte särskilt "speligt" alls. Det här är alternativet jag jobbat på hitills, och som jag kallar Hypokognia Unhinged.
Alternativ två är ett betydligt speligare rollspel, där jag dragit ner på min besatthet med att reglerna är där för att simulera välden och istället fokuserat på att spelet ska vara spelmässigt ballast. Det här spelet är inte godtyckligt eller abstrakt, men det är inte särskilt speciellt heller. Det här alternativet ser jag mer som det jag faller tillbaka på om de andra laternativen går åt heeelväte.
Alternativ tre är ett väldigt avancerat regelspel. Observera att med avancerat menar jag inte alls att man behöver en lunta á 200 sidor, men möjligen ett häfte med ganska straightforward regler och en serie funktioner som "trollade fram" och ändrade statlines, osv. Jag tänkte mig att den här versionen troligen skulle kräva att spelledaren hade en laptop(så skulle jag kunna skriva ihop ett exel-dokument med allt som behövdes) eller var nördig nog att programmera in funktionerna i en avancerad miniräknare. Den här versionen skulle kallas Hypokognia Advanced.
Nå min egen inställning till de här tre är ungefär: Alternativ två går bort, för då skulle jag lika gärna kunna strunta i att skriva ett regelsystem. Alternativ tre skulle ingen orka spela utan hjälpande maskiner, och knappt då, och Alternativ ett garanterar inte alls att spelet spelas på ett sätt som passar spelvärlden, utan bristen på nyanser i reglerna, blandat med det faktum att alla måste vara ganska insatta i spelet tror jag motverkar en hel del.
Nå, det var allt för mig. Toots!