Nekromanti Dueller

Mike Mc Kenzie

Veteran
Hallå!

Jag har nyligen köpt Western-boxen, och har läst igenom grundreglerna en gång.

Jag har sedan gått vidare till Laglöst land, men inte läst ut hela boken än.
I kapitlet om brott står det att alla som deltar i en duell kan bli dömda för en MASSA års fängelse, och aldrig få ett statligt ämbete...
Men var det inte så att vissa berömda revolvermän (Wyatt Earp t ex) var revolvermän som duellerade, och sedan blev sheriffer och vice-sheriffer, eller har jag bara fel?

Tacksam för svar!
/ Mike Mc Kenzie

Mc Kenzie, the fastet god damnd gunslinger I've ever seen...

Svar: Dueller kontra statliga ämbeten

Det kan vara värt att komma ihåg att stadssheriff INTE var ett statligt ämbete. Stadssheriffen tillsattes av en stads invånare. Ofta var han vald på en på en ganska kort tid – ett, två, kanske tre år. Därför kunde en stadssheriff duellerat innan – ja det finns flera exempel på det. Stadssheriffer var knappast Guds bästa barn i många fall. De var oftast helt enkelt män som behövde ett jobb. Få var stadssheriffer för livet. En del lämnade tjänsten sex fot under jorden men många fler blev helt enkelt inte omvalda eller så sade de upp sig då ett bättre jobb hägrade.

För federala sheriffer var det däremot lite annorlunda. Det var ett statligt ämbete och följaktligen kunde inte män som duellerat få det. Federala sheriffer var också en annan sorts män än stadssheriffer. Det var mycket, mycket svårare att bli federal sheriff och även federal vice var inte det lättaste…

Gällande Wyatt Earp så var han först stadssheriff i ett par vilda städer i Kansas på 1870-talet och sedan i Tombstone vice countysheriff för Cochise Conuty, Arizona Territory.
Puh… hoppas att inga små faktafel har smugit sig in. Det jag skrivit bör vara korrekt.

Hoppas det är till hjälp.
Om du undrar något annat om Western är det bara och hoja till!

Lone Wolf MacCoy

Den springande punkten är vad man blir dömd för... Det är inte speciellt många som stannar och väntar på rättegång efter att ha varit med i en olaglig duell;-)

Sedan är det som avses den klassiska varianten där man gör upp om tid för att göra upp. Att ha skjutit och dödat en motståndare i strid är inte automatiskt en duell, ibland klassas det t.ex. som självförsvar.

Sedan har du helt rätt - det är rätt vanligt att kända och ökända revolvermän dyker upp som lagmän lite här och var. De som är på lägre nivå (stadssheriff, och i viss utsträckning federala vicesheriffer) kan anställas trots skönhetsfläckar på meritlistan, men federala ämbeten är otänkbara.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>