Re: Duh? Ktonier och namn
Detta borde väl bestämmas av den som faktiskt VILLE ha (eller mer ärligt, funderade på att ha) dvärgar i Gondica. Jag sade just i min första kommentar till hans brev att om han saknar raser och vill slänga in dem, måste han bestämma hur mycket han vill ha kvar. Om han gillar dvärgar, är det ingen idé att ändra för mycket. Vän av ordning kan ju säga att dvärgar "inte passar" i Gondica, men det är ju HANS kampanj vi pratar om. Själv har jag ändrat på saker - "mina" mekanurger är mer lika galna gadgeteers i Castle Falkenstein än de mer stillsamma nissarna i Anders' kanon, men så kör jag en mer cinematisk Gondica-version också. Heck, med få undantag ser jag inte varför man (om man nu MÅSTE) inte skulle kunna _byta ut_ raserna i Gondica och slänga i fantasy-raser av annan sort. Det skulle inte längre vara "kanon" (nej, inte den man skjuter med - slå upp ordet) och man skulle få besvär med att utnyttja andras idéer, men jag har själv grubblat på renässans/swashbuckling-fantasy till AD&D och EDD innan Gondica. Om man vill använda Gondica till dylikt, varför inte?
Vidare: "Djupfolk" är en ganska direkt översättning av "ktonier", som förutsätter att pseudodvärgarna ifråga faktiskt bor under jord. Själv skulle jag hellre kalla dem "gnomer" i sådana fall, trots eventuella kopplingar till ”djup” (själv har jag hört en etymologi som bygger på ”gnosis”, kunskap – fast jag har också hört att Paracelsus kom på namnet – och han är den förste som pratar om att varje element har en specifik form av elementarer och namnger dem) och på grund av kopplingar till jord.
Nightowl