Dumma 40k världar och deras problem

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,133
Location
Sthlm
Lummerhams Planet
Medeltidsvärld som ända sedan Det Stora Korståget lydigt levererat korn och säd till gudarna i Himlen. Men nu har en farsot slagit till och solsystemets administratörer har vart tvugna att åka ner till ytan och se vad som har hänt.
Döm om deras förvåning när Horus, Magnus och Angron visade sig vara vanliga namn på män!
Det har också visat sig att de ser Gudakejsaren som... en helt vanlig kejsare!?
Lösning om spelarna inte ingriper: Exterminatus.
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,964
Location
Stockholm
10: Fimbulvetr: En dödsvärld av is. Yttemperaturen är +/-10°C vid ekvatorn under sommaren, vulkanisk aktivitet skapar tillräckligt med ånga för att skapa moln och nederbörd. Det finns inget naturligt liv på ytan. Mänskliga tekbarbarer, ättlingar från trupperna i ett sedan länge glömt krig o (åtminstone) ett kraschat skepp, de lever utspridda i isgrottor uppbyggda runt värmeelement, odlingenheter o syrefabriker. De hyper-aggressiva stammarna befinner sig i ett konstant tillstånd av räddande o krigföring, kämpar för rätten att leva och göra anspråk på de sinande resurserna. Problem: Bortsätt från att mer o mer teknologi slutar fungera, av en anledning eller annan, finns det rester av giftgaser, biovapen o massförstörelsevapen från det glömda kriget frusna i isen. - Lösning om inte RP:na ingriper: Befolkningen är dömda, antingen snabbt genom att någon av dem av misstag eller oförstånd släpper lös stridsmedlen, eller genom att de förlorar förmågan att hålla sin livsnödvändiga teknologi igång. – Vad har RP:na att vinna med att ingripa: De kan bryta de frysta stridsmedlen för senare användning eller sälja till högstbjudande; Hanterade rätt kan tekbarbarerna bli lojala trupper under dem, eller i alla fall ha några omkring som livvakter; Rester av rymdskeppet som transporterat förfäderna till en vis del av tekbarbarern finns kvar, om än uppsplittrat, kanske finns det en del bitar som är av noterbart värde. Sedan kan det ju finnas rester av sällsynt Militarum stridsvagnar eller liknande, som kan bärgas o antingen repareras eller överlämnas/säljas till Mekanikum som anser sådana saker vara reliker.

Väldigt inspirerad av Scando V från det här inlägget The Blood Eagles « Philhammer.com
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,964
Location
Stockholm
11 : Bombalia - Stackvärld. Flertalet större stackstäder (som i att deras toppspira sträcker når troposfären) omgivna av kluster av mindre stackstäder, stor mängd fristående mindre stackstäder. Stackstäderna är omgivna av toxträsk och favevlor, landet utanför kallas obygd och vildmark och består av tät knotig skog som blid djungel runt ekvatorn, dessa är fulla med giftiga växter, gen-instabila djur som inte fruktar människor, samt stammar av tek-barbarer och mutanter. Stackstäderna är sammanlänkade genom flernivås snabbtåg och motorvägar, gående både över och under jord (i teorin, i verkligheten är flertalet av dessa är förstörda, alvarligt skadade eller genomgående åratal av reparation), det finns även flertalet mindre vägar som används av de som inte vill betala tullarna som huvudlederna kräver eller bär kontraband och inte fruktar vildmarkens fasor. Problem: Spirjägarnas dräkter är skapta med hjälp av xenotek, vissa av de spirjägare som försvinner jagande i understacken och vildmarken har inte blivit dödade av sitt byte, eller rivaliserande jägare, utan har blivit ett med sina dräkter och fortsatt transformeras till något långt mer omänskligt. De har börjat samlas och bygga något fruktansvärt för stackstäderna. ; En av de större gänghusen är också en återuppståndelse-kult och gör alkem-draugs, necro-servitorer, zomboter, o liknande av sina döda gatumedlemmar, medan flertalet av deras ledare hålls vid falskliv genom deras återupplivnings-teknologi. Deras inre kult tänker begå massmord på flertalet stackar för att de döda sedan ska återupplivas o därigenom få upplysning. Det kommer inte gå som planerat. ; Den inre cirkeln av stackvärldens största duellerings klubb (öppen för aristokrater o högre officerare från det ofrälse) är en Slanessh kult. ; Stackstaden som står för majoriteten av världens matproduktion förfaller, des ledare korrupta och bryr sig mer om sina egna nöjen och politiska positioner än att reparera den korroderande stackstadsstrukturen. De kontrollerar eller mutar alla som borde rapportera deras mygel. Det är bara tur och tillfälliga reparationer som har förhindrat en större olycka. O maten de producerar blir mer o mer av sämre kvalité o mer förgiftad. ; En grupp i Kejsar-kyrkan anser att folk har tappat tron o lever i omoral, o har allierat sig med tekkättare för att skapa monster som attackerar folk i stackstäderna o prästerskapet kan domderar ut att dessa monster är Guda-kejsarens straff för folks otukt. Detta i sin tur har lett till en uppgång i antalet fanatiker som attackerar allt de ser som kättersk o otroget, o snart kommer pogromer av uppeldade fanatiker o deras medryckta attackera hela stackdelar o i sin hatiska iver förstöra allt de finner. ; bland den noterbara slav-ogryn populationen så har deras dåliga behandling lett till att en tro har börjat sprida sig bland de enfaldiga jättarna att deras ägare har vänt ryggen mot Guda-kejsaren o ljuger när de säger att de gör saker i Hans namn. I vanliga fall skulle detta nog leda till att de flesta av dem skulle agera än mer klumpigt o oförstående för att sabotera sina ordnar och/eller försöka fly, men nu har bland dessa ogryner istället spridits en tro om Svarta Guda-kejsaren som är Guda-kejsarens sanna skepnad o Han vill att de istället ska fortsätta som vanligt men förbereda sig för en stor strid då de ska kullkasta sina förljugna herrar. Svarta Guda-kejsaren är i själva verket Be'lakor. ; Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Värden är dömd. Även om RP:na ingriper. Det är för många problem, de kan fixa några av dem men inte allt.
 
Top