Nekromanti Dune- boken

Nässe

Myrmidon
Har tidigare läst första Dune-boken och tyckte den var helt grym (så klart!) Insåg nu att det finns ett helt gäng uppföljare, och då undrar man förstås- är de lika bra?

----------------

Min andra fråga är kanske lite knasigare. Jag är sjukt sugen på böcker om vietnamkriget (skönlitterära). Jag kan lite skylla detta på att jag efter vårt besök i Vietnam tidigare i år slukat allt om landet, men visst finns det en stor portion grabbig krigshets.

Jag har läst Tree of smoke som var vidunderlig och jag har även läst The sorrow of war som var bra men skum. Hört att Born the 4th of july ska vara en ganska kass bok. I övrigt tycks det inte finnas så många bra böcker om kriget. Tips? Kan även tänka mig att läsa bra böcker om andra världskriget (fiktion) men där tror jag att jag läst det mesta som är bra (eller?).

Robban

Hero
Inte riktigt lika bra.

The Forever War är...skriven av en f.d. Soldat som var i Vietnam.

Arfert

Facit
Nope, de är inte lika bra som ettan (som är sensationellt bra). Men de är läsvärda, bättre än mycket annat. I alla fall de tre efterföljande; Dune Messiah, Children of Dune, God Emperor och Dune.

Robban

Hero
Klart jag har, den har en given plats bland mina topp 10 sci-fi-böcker. Så visst, det är sci fi, men om man vet om att han var soldat (eller sjukvårdare? nåt sånt) i Vietnam-kriget så är den bra.

Vidare på Vietnamkriget så är Herr's "Dispatches" sjukt bra. "A bright shining lie" likaså, skriven av... Neil Sheehan.

"Och jorden färgas röd" ska tydligen vara bra, men den har jag inte läst ännu, den är på min lista dock... fast jag har väl en 40-45 böcker innan jag kommer till den. :gremtongue: Vet inte vad den heter på engelska (A time of war, gissar jag på)

Jarl

Hero
Nässe said:
Har tidigare läst första Dune-boken och tyckte den var helt grym (så klart!) Insåg nu att det finns ett helt gäng uppföljare, och då undrar man förstås- är de lika bra?
Jag skulle nog, tror jag, läsa tvåan om jag vore du. Kanske. Den är helt ok, men kommer ändra en del på känslan du nu har inför Dune. Men därefter skulle jag nog sluta. Eller trean möjligtvis om du är lite despo. Men jäklar, sen går skiten bananas på ett otroligt töntigt vis...

Major Boothroyd

Veteran
Bra Vietnamböcker.
The Shorttimers av Gustav Hasford
Blev filmen Full Metal Jacket men en tredjedel av boken försvann.
We were soldiers once... and young av Hal Moore and Joe Galloway
Bättre än filmen.
We are soldiers still av Hal Moore and Joe Galloway
Veteranerna återbesöker Vietnam och träffar sina motståndare.

Robban

Hero
En sista bok, som jag desperat försökte komma på namnet på (det slutade med att jag ringde min far och frågade honom):
På heder och samvete. Mycket bra. Skönlitterär men baserad på verkliga händelser, typ.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Nope, de är inte lika bra som ettan (som är sensationellt bra). Men de är läsvärda, bättre än mycket annat. I alla fall de tre efterföljande; Dune Messiah, Children of Dune, God Emperor och Dune.
De fyra är helt klart de bästa, och serien känns inte komplett utan dem. De krävs för att man ska känna att den gått "full cycle".

Resterande är sämre och känns lite krystade, men ändå läsvärda.

Ett steg ner är de böcker som skrivits av hans son, som känns mer som äventyr än den intrig som präglar Frank Herberts böcker i serien. Läsbara om man har sug efter mer Dune, men inte mästerverk.

Iskaral

Swordsman
Någon som med mig tänkt att Robert Jordan hade läst Dune när han kom på idén med Aes Sedai och The Dragon Reborn? En helt kvinnlig orden, Gene Beserit (eller något sådant), med mystiska krafter och så en pojke som nämnts i en profetia och som är mäktigare än någon av dem.

Robban

Hero
Det är möjligt att det låg i bakhuvudet någonstans, men jag tror inte han satt och tänkte "det här ska jag skriva dålig fantasy av."

Sen vet jag inte hur mycket "pojke" det är över Rand, han är ju rätt gammal ändå. Kanske lite naiv, däremot.

Iskaral

Swordsman
Nej han tänkte nog att "Det här kan jag skriva kvinnoförnedrande fantasy av" Och det lyckades han ju utmärkt med.

Troberg

Sinister eater
Iskaral said:
Någon som med mig tänkt att Robert Jordan hade läst Dune när han kom på idén med Aes Sedai och The Dragon Reborn? En helt kvinnlig orden, Gene Beserit (eller något sådant), med mystiska krafter och så en pojke som nämnts i en profetia och som är mäktigare än någon av dem.
Frank Herbert i sin tur var ju mycket inspirerad av T E Lawrence (mer känd som Lawrence of Arabia). Turkarna blev Harkonnen, araberna blev Fremen, Britterna blev Corrino, Paul blev Lawrence med messias-komplex.