Tack för spel allihop! Och tack för arrangemanget,
@Anthrox (vi väntar fortfarande på att du ska designa något som inte är både tight och innovativt!)!
Det var spännande med en informerad bybo-minoritet, och kul att vara en del av den. Det är tydligt, tycker jag, att det är det här med att sitta på spelavgörande information som man måste ta hänsyn till, samtidigt som man inte vill att det ska märkas, som är grejen i varulvsspel. Att jag blev misstänkt och sådär tror jag hänger ihop med att jag faktiskt var i en liknande position som ulvar är i.
Jag tyckte konceptet "ulvarna dagmördar, den dagmördade tar med sig en" var intressant, och det vore kul om framtida spel kan vidareutveckla det. En problematik i upplägget är förstås att det blir lite konstig "pacing" i spelet: "utröstningen" ligger i händerna på en spelare, och det finns incitament för byborna att inte vara allt för aktiva (eftersom de riskerar att positionera sig själva i förhållande till Familjen, eller tvinga andra att göra det). Därför blev tempot lite haltande ibland kanske. Samtidigt erbjöd upplägget tillräckligt mycket mekanik att interagera med för att hålla nerven uppe.
Jag tror eventuellt att man skulle kunnat kolla över vilka roller som finns med och kan finnas med i spel. Det här upplägget hade ju passat utmärkt för Miller-rollen till exempel. Dels fanns det både fraktionssiare (som hade siat millern röd) och rollsiare (som hade siat millern som miller) vilket skapar en intressant dynamik, och dels fanns det klara incitament emot outning av byboroller (annars är väl det mest rimliga agerandet med en miller-roll att outa den direkt).
Som
@RasmusL påpekade är spelet "swingy", vilket jag tror är omöjligt att undvika om man vill att det ska vara mekaniktungt. Nu lyckades vi säkra en seger för byn ganska komfortabelt, men man kan ju föreställa sig scenarion där vi hade haft mycket svårare: Förrädaren får en mer potent byboroll, någon eller båda siarna byter lag, vi lyckas inte identifiera Svärdsmästaren
@fjodorsenuba på slutet och så vidare.
Sedan gillar jag verkligen semi-öppna upplägg! Det är schysst med lite mystik och frågetecken, men det blir allra bäst om det finns ramar för vad som är möjligt!
Kul spel hur som helst! Familje-chatten var sin egen lilla värld där
@Basenanji var förvirrad och paranoid (han var inne på att jag kanske ändå, i strid mot all logik, kunde vara Förrädaren även i R2!), @Hägerstrands spöke var ovärderligt i de senare rundorna! Jag tyckte
@Impetigo var vass som Förrädare, men han hade nog behövt vara mer aktiv i tråden.
@Yem_86 lurade mig hela vägen tills Fjodor hade gjort
@Sidd ett huvud kortare. Sedan tyckte jag ändå vi fick se en del coola moves och sådär: @Brynolfs fejksiande (som väl i varje fall grönade Sidd och gav mig en grön skjuts in i nästa runda - även om det väl inte riktigt skakade fram några ulvar),
@Waterhouse eleganta limpattack (vi hade redan rollsiat Impetigo, och för min del var smulandet en viktig anledning till att vi bestämde oss för att bränna fraktionssiandet på Impetigo och inte ta rollsiandet för ett grönande), och Familjens (i slutändan misslyckade) fejk-claim där jag claimade Lenny Kravitz för att skydda Basse.
Kul och minnesvärt!