Nekromanti Dune...

Krille

Super Moderator
"Finns det något spel baserat på Dune och är det i sådana fall värt att spela?"

Ja, det finns. Last Unicorn Games hade köpt licensen till Dune som rollspel, och hade det färdigutvecklat då de köptes upp av Wizards of the Coast. WotC köpte LUG, enligt vissa huvudsakligen för att komma åt LUGs licenser, Star Trek och Dune. Man gav ut LUGs spel i en begränsad utgåva till GenCon i samband med köpet och spelet och de sålde slut snabbt som f-n.

Dessvärre så gick licensen för Dune ut strax därpå, så WotC kunde inte fortsätta att supporta spelet. De hade tänkt att göra en d20-version av det, men det snöt sig i och med att licensen återgick.

Som om inte det var nog så tog Paramount tillbaka licensen för Star Trek, då Hasbro (som äger WotC) förvärvade licensen till Star Wars i och med Phantom Menace. Paramount ville inte ha de två största SF-franchiserna i samma bolag, och tog därmed tillbaka licensen. Så plötsligt satt WotC med större stab (vilket de inte ville ha) och utan en kasse licenser (som de egentligen var ute efter). Till saken hör att de från LUG som fick gå när WotC skar ner hoppade ombord på Decipher, som fixade licensen till Star Trek igen. Så det Star Trek-spel som kom ut för en kort tid sedan har mycket gemensamt, inklusive konstruktörerna, med det gamla från LUG.

Tillbaka till Dune: du kan hitta det begagnat på eBay. Jag har hittills inte hittat någon som har gått för mindre än US$100 (dvs runt tusenlappen).

SID 6.7

Veteran
Last Unicorn Games Hade ett på gång för bara nåt år sedan med tillbehör och allt, men sedan blev de uppköpta av Wizards of the Coast (D&D) som lade ned det då det inte passade in i deras sortiment....ett gäng ex han dock säljas på olika konvent i USA, men att få tag i ett sånt kan nog vara rätt svårt...tyvärr.

SID 6.7

Veteran
Arrgh!

ARGH! Inte nog med att du han före mig med ett svar, det var dessutom bättre än mitt...ack ack när man försöker vara duktig...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Arrgh!

Ska du fortsätta skriva på det här forumet får du allt vänja dig vid att Krille svarar snabbt och ordentligt. Han är ju inte Guru för inte...

SID 6.7

Veteran
Krille klonerna?

Men hur hinner han med att vara överallt?
det måste finnas fler av honom!/images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
Re: Krille klonerna?

"Men hur hinner han med att vara överallt? det måste finnas fler av honom!"

I am Krille of Borg. Resistance is futile. You will be assimilated.

Rickard

Urverk speldesign
Seven of Krille? [NT]

~Försökte göra en parafras på "Seven of Nine" och [color:448800]Han</font color=448800> hoppas att någon förstod det

Klaatu

Swordsman

Har du inte hört den svenska titeln på Star Wars II. "Krillarna anfaller"
Nej... nu vart det löjligt. Men överallt är han iallafall.

Eleas

Hero

"I am Krille of Borg. Resistance is futile. You will be assimilated."

I am Björn of Borg. Resistance is fertile. Prepare to have your ass laminated.

--
Björn

Rickard

Urverk speldesign
LOL! [NT]

~Tycker att det var extremt fyndigt och önskar att [color:448800]Han</font color=448800> använda sitt namn till liknande (Elimää --> Eliminator visserligen)

Raul

Veteran
Han Solo [NT]

För att glädja [color:448800]Han</font color=448800> så anstränger jag mig och sträcker mig tillbaks till kloner och Star Wars, där denna OT-tråd började.

Rickard

Urverk speldesign
Tack, fast... [OT]

...som jag skrev i ett tidigare inlägg.

~Började söka och läsa gamla trådar som [color:448800]Han</font color=448800> verkligen lyckats med sina inlägg

[HSM]

Warrior
Ett billigare (och 100% framgångsrikt) alternativ, även om det kräver att man är betydligt driftigare, är att damsuga nätet på Dune-siter. Det kryllar av dem, och många innehåller riktigt bra info om Dune-universat.

En bra länk att börja med: http://www.orlok.co.uk/

Hans