Jehorius;n325786 said:
Well, har jag bestämt mig för att införskaffa någonting brukar jag vilja skaffa det mesta på en gång. Är van vid Eon, tycker om att ha alla moduler till hands då jag - som sagt - skriver i princip alla kampanjer själv. Vill verkligen börja lira detta rollspel, då världen är helt underbar. Kan ju lista vilka moduler jag har tänkt köpa, tar gärna emot synpunkter på om det är värda pengarna eller inte.
Core Rulebook Gift Set (Billigare än att köpa alla grundregel moduler separat)
Mordenkainen's Tome of Foes (Såg trevlig ut, gillar lore)
Volo's Guide to Monsters
Dungeon Masters Screen Reincarnated
Ghosts of Saltmarsh
Xanathar's Guide to Everything
Sword Coast Adventurers Guide (Baldur's Gate, hooooo!)
Guildmaster's Guide to Ravnica (Verkade nice att ha, med tanke på innehållet)
Tales from the Yawning Portal
och sen givetvis 2x block med Character Sheets D&D 5.
Tja, jag kan ju ge mina sammanfattningar och intryck.
Core Set: tja, det måste du väl ha.
Mordenkainen: mest monster, några längre "ecology of..." artiklar för de vanligaste spelarraserna plus Gith och djävlar/demoner. 95% DM-material, några nya sub-raser för spelare att leka med.
Volo: som föregående, fast knappt hälften nya monster, längre ecology-artiklar om de vanligaste humanoiderna plus några varelser till, en bunt helt nya raser för PCs att vara. Fördelningen närmare 90% DM - 10% spelare denna gången.
DM Screen - inte sett den nya, den gamla var rätt keff, kör med egentillverkad numera.
Ghosts: bara bläddrat i affären lite, ser ut som om de åtgärdat de allra värsta bristerna i de gamla äventyren genom att skriva mer material runt omkring, inte genom att egentligen gå in och ändra i den gamla texten.
Xanathar: mer blandad kompott, men nu knappt 40% till DM och resten till spelare, mest nya subklasser och spells. Till DM är det som en FAQ - svar på diverse grejer folk har undrat över.
Sword Coast: en massa fluff om den minst intressanta spelvärlden någonsin, men till deras ära var det en smart tanke att fokusera på bara en region.
Litet spelartillvänt material som man får fila bort registreringsnumren på om man vill anpassa det till en annan värld.
Ravnica: inte studerat så ingående, men verkar vara en OK sandlåda.
Yawning Portal: en märklig blandning, med först den titulära tavernan som inte har något med resten av boken att göra, sedan ett antal uppdateringar av gamla äventyr - gjort med extremt lätt hand, det är bara statsen som skrivits om, i övrigt har man lämnat originalen ifred. Det känns som något av en tidskapsel, eftersom man inte skriver på det här sättet idag.
Character Sheets: har aldrig köpt förtryckta charsheets i hela mitt liv...