afUttermark
Swashbuckler
- Joined
- 17 Oct 2011
- Messages
- 2,016
Skönt att slippa kartor. En sak som jag hänger upp mig på är dock sanitetsmöjligheter i underjordiska bunkrar och liknande. Mer toaletter i underjorden.
Haha!Inga märkligt formade passager som ser ut som tre pannkakor slängda på en oboe,
Japp, det känns så konstigt att bara köra med en bakgrundsbild.. men jag kör med det just nu och även om förflyttning såklart blir lite mindre exakt så funkar det riktigt schysst. Men jag ångrar att jag gjorde dungen med så många knepigt formade rum, det ska sägas. Det är så svårt att låta bli bara..Jag tror hela denna frågeställningen kan vara ett symptom av att jag har spelat via VTT de sista åren, där det är så enkelt att ha kartor med fog-of-war osv. Det är bara att låta bli, helt enkelt.
Det här validerar ju min idé, och är ju skitintressant. Läckert att det fungerade. Nu känner jag att det måste bli allvar av min idé någon gång.Funeralopolis-kampanjen jag gjorde funkade precis så. Jag ritade små kartor på A6-ark (samtliga, eller nästan samtliga, med fyra möjliga ingångar), satte ut dem som blobbar på en mindmap jag i stort sett slumpvist drog en massa streck mellan (4 till/Från varje blobb). Och sen skrev jag tabeller för hur gångarna emellan dem såg ut och vad de innehöll.
Framslagna resultat antecknades ner så att korridorerna inte plötsligt var olika långa/hade annat innehåll än förra gången de passerades.
Det funkade ganska bra, framförallt när spelarna lite meta-fattat att det var så. I början var “vad menar du med att vi gått i en hel timme utan att något hänt?” en källa till förvirring, men när det förklarats och diskuterats så var det inga konstigheter.
Det ledde helt klart till spel av sorten “vi drar oss tillbaka till Askhögen, går vi via Trädgården eller Sjön?” “Sjön, vägen via Trädgården var ju svinlång och innehöll de där gallren som fälldes ner hela jävla tiden”.
Det jag upptäckte var att resvägen däremellan sällan blev intressant andra gången, men mina platser var också ganska statiska (by design) och därför blev transportsträckorna också det. Hade jag gjort om det hade jag definitivt haft mer tabeller i stil med ”vad har ändrats här sen sist?”.Det här validerar ju min idé, och är ju skitintressant. Läckert att det fungerade. Nu känner jag att det måste bli allvar av min idé någon gång.
Japp, mycket slump och dynamiskt innehåll. Gotit!Det jag upptäckte var att resvägen däremellan sällan blev intressant andra gången, men mina platser var också ganska statiska (by design) och därför blev transportsträckorna också det. Hade jag gjort om det hade jag definitivt haft mer tabeller i stil med ”vad har ändrats här sen sist?”.
Och kanske självklart, men värt att nämna: Random Encounters/events är inte samma sak som en lista med monster att slåss mot. Släng in allt möjligt på den.