ceruleanfive
Bläckfisk
Jag håller på att skriva ett äventyr som kretsar kring en dungeon i rörelse. Dungen är inuti en enorm humanoid stenkonstrukt, vilken vandrar omkring på ett märkligt och oförutsägbart sätt – nästan mer som ett barn än som en esoteriskt mekanisk tingest.
Spoiler för det kommande Vindsjäl-äventyret Kolossens kärna:
Eftersom konstrukten rör på sig kommer dungens förutsättningar att förändras. Om den står raklång hamnar alla rum vertikalt ovanpå varandra; om den står på alla fyra sluttar rummen diagonalt; om den ligger ned på marken hamnar alla rum horisontellt; etcetera.
Min tanke är att konstruktens rörelser ska vara slumpmässiga. Just nu skissar jag på en 2T6-tabell med olika rörelser/lägen, där då några är lite mer vanligt förekommande och några är mer sällsynta.
Jag är dock lite osäker på hur jag ska mekanisera det i övrigt. När ska man slå för en ny rörelse?
Alternativ jag har funderat på är varje gång rollpersonerna går in i ett nytt rum, alternativt efter en timer (kanske var 2T6:e minut realtid). Men jag är inte helsåld på någon av idéerna. Det första känns lite väl stelt, det andra känns kanske lite hattigt.
Har ni några tankar och idéer?
Spoiler för det kommande Vindsjäl-äventyret Kolossens kärna:
En apa har tagit sig in i konstruktens kontrollrum och har fastnat i dess styrsystem – så apan styr helt enkelt konstruktens rörelser genom sina egna och upplever världen genom konstruktens ögon.
Eftersom konstrukten rör på sig kommer dungens förutsättningar att förändras. Om den står raklång hamnar alla rum vertikalt ovanpå varandra; om den står på alla fyra sluttar rummen diagonalt; om den ligger ned på marken hamnar alla rum horisontellt; etcetera.
Min tanke är att konstruktens rörelser ska vara slumpmässiga. Just nu skissar jag på en 2T6-tabell med olika rörelser/lägen, där då några är lite mer vanligt förekommande och några är mer sällsynta.
Jag är dock lite osäker på hur jag ska mekanisera det i övrigt. När ska man slå för en ny rörelse?
Alternativ jag har funderat på är varje gång rollpersonerna går in i ett nytt rum, alternativt efter en timer (kanske var 2T6:e minut realtid). Men jag är inte helsåld på någon av idéerna. Det första känns lite väl stelt, det andra känns kanske lite hattigt.
Har ni några tankar och idéer?
Last edited: