Ett förslag till.
Jag gillar paralyserande fällor och varelser.
Inget ont om dem, men på lägre nivåer blir det något av en "insta-kill". Har man dåligt Fort-save är man garanterat utslagen tillräckligt länge för att de andra i gruppen också ska hinna bli paralyserade, och sen...tja...
Självklart dör ju alla förr eller senare ändå (oftast förr), men jag tycker ändå att det känns roligare att "go down swinging", än att stå där som en trädgårdsdekoration medan monstret ifråga börjar gnaga en i fotknölarna.
Jag (och Herr Nils) har kommit på något som vi tror ska funka bättre:
Varje rollperson består av tre (fyra för spellcasters) kort: ett kort som anger ras, klass och grundvärden; ett kort som anger skills och feats; ett kort som anger utrustning; och ett kort som anger spells.
Låter som en mycket bra idé. Ett annat förslag kanske kan vara att göra små "spellcards" för besvärjelserna, där man inkluderar en kortfattad beskrivning av dess effekter. På så sätt är det enklare för folk som inte är bekanta med D&D att se vad deras magi kan göra, och spelledaren slipper sitta och slå i PHB så mycket. När spelaren väljer att kasta besvärjelsen lämnar han helt enkelt ifrån sig kortet till spelledaren.
Detta innebär naturligtvis i sådana fall att man får banta listan på tillgängliga besvärjelser ganska rejält, t.ex. göra en lista på 10-20 stycken av de mest användbara (Magic Missile, Burning Hands, Sleep, osv) och sedan göra kort för dessa. Man kan sedan bestämma att varje magiker t.ex. får fyra olika spells till att börja med, och att dessa bestäms slumpvis.
Det kräver en hel del extra pillande, men kan nog förenkla och snabba upp spelandet. Ett annat alternativ är ju att inkludera korta beskrivningar på det kort som listar rollpersonens spells.
-V