Nekromanti [Dungeon of Doom III] »Arenor«

Ram

Skev
Ok, låter väl över lag vettigt tycker jag.

Men... Nu ÄR jag neggig, jag vet. Men vad skall du med figurerna till? 50-90% av den taktiska aspekten är borta som jag ser det (och med taktik menar jag manövrering och attacker som genererar fördelar). Visst, de är coola att se på vilket absolut är ett gott skäl, men i praktiken så handlar det nu bara om vilken plupp som ligger i vilken kastrull, vilken gubbe som är i vilen arena.

Och den största anledningen till dessa förenklingar är vad, att det är besvärligt och temposänkande att räkna på förflyttning och eventuella rutnät? Något som man enkelt löser med ett snöre?

Däremot så ser jag en grej som dina ideer löser väldigt fint och det är höjdskilnader, något som jag tycker är meckigt annars.

Missförstå mig inte, jag tycker systemet som du skissar upp är skitbra, men det är inte vidare taktiskt/speligt som jag ser det. Det förenklas ned såpass att taktiken blir vidare rolig. Med reservation för att den såklart kan byggas ut till att vara taktisk och rolig (och kanske redan är det men att jag har inte fattat).

Ber om ursäkt för att jag är negativ.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ett problem vi stötte på när vi, i och med DofD2, övergick till att använda D&D4 – och därmed såklart rutnät och figurer – var att varje spelares runda tog mycket längre tid och gjorde alla andra spelares upplevelse tråkigare.

Folk satt och räknade rutor och drabbades emellanåt av analysparalys ang. bästa sättet att positionera sig.

Visst, rutnät är suveränt för att visa exakt var alla står, vem som har skydd i förhållande till vem, osv. Men då vi vill ha ett snabbt och enkelt system som uppmuntrar till improvisation tycker jag inte att nyttan uppväger nackdelarna.

Däremot är det visuellt häftigt med schyssta kartor och figurer (inte minst för förbipasserande som undrar vad vi håller på med), så de får vara kvar. Och man kan ju fortfarande flytta runt dem för att visa vem som anfaller vem, vem som blockerar dörröppningen, etc. Det är bara inte viktigt att räkna rutor eller bry sig om threatened squares eller opportunity attacks.

Ram

Skev
Jag skulle nog diskret förorda ett mellansteg.

Ta bort rutorna, ge varje spelare ett snöre (en längd av 5 standardlängder från långsam till assnabb) "så här långt kan du gå", ge varje spelare 8-12 s att agera och ha kvar enkla regler för flanking, cover, AoO etc.

Men jag skall inte tjata. Du får ta och speltesta dina ideer och se om det är kul, om det får en spelig nivå som känns rolig att spela. Om det är det så är det bara att ignorera mig... :gremsmile: