Nekromanti [Dungeon of Doom III] Öppen designprocess

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
En del av er är säker bekanta med konventsarrangemanget Dungeon of Doom som bl.a. jag, Magnus Seter, Vitulv, Chrull, Herr Nils, Organ och Pox anordnat på diverse konvent genom åren.

DofD1 var baserat på D&D3.x och DofD2 på D&D4. Inget av systemen kändes helt klockrena, vilket var en bidragande orsak till att vi tröttnade på arrangemanget.

I DofD1 var problemet regelmängden och de för DM asjobbiga statblocken. De spelare som var obekanta med systemet baxnade vid anblicken av sina rollformulär.

I DofD2 var problemet att striderna tog för lång tid och att spelarna stirrade sig blinda på sina powers. Fanns ingen power för en viss manöver så utgick de från att det var lönlöst att ens försöka.

Mitt förslag till lösning: Back to basics! Ye Olde School!

Därför tänkte jag dra igång en öppen designprocess här på forumet, med målsättningen att kombinera det bästa från gamla D&D Basic och Expert med det bästa från D&D3.x och 4.

Slutprodukten ska vara ett lättviktigt regelsystem som är enkelt, dödligt och inbjuder till improvisation.

Nu ska jag käka, men sen kommer jag att börja det hela med all lista Good Stuff™ och Bad Stuff™ från de olika D&D-versionerna för att se vad jag har att välja mellan till DofD3.

Hela poängen med denna övning är f.ö. att just ni, de bästa av forumiter ska få komma med så mycket feedback och kritik ni bara orkar och vill.

Dante

Staff member
[DofD3] Good Stuff™/Bad Stuff™ från gamla D&D

• Få och väsensskilda klasser
  • Ras som klass
  • Inga skills
  • Få regler
  • Korta monsterstatblocks
  • Snålt med hit points

Storuggla

Champion
Re: [DofD3] Good Stuff™/Bad Stuff™ från gamla D&D

Nu vill jag inte vara en trådbajsare eller företagshanddocka, men om du vill ha oldschoolkänslan men med stigande AC, ett så kallat "unified resolution system" (vad fan kallar vi det på svenska - Lennart?) och enkla strömlinjeformade saving throws som ändå är d20/d&D... Castles & Crusades.

Det var faktiskt allt jag hade att säga.

Storuggla, serious business kitten

Wilmer

Hero

Jag tyckte också att sjunkande AC var jobbigt men sedan insåg jag att om man räknar på ett visst sätt i huvudet så känns det bättre är stigande AC.

Om D20+AC+bonus >= 20 så är det en träff. Jämför med:

D20+bonus > AC

För mig är det lättare med två additioner i rad mot ett fast värde istället för en addition jämfört med ett varierande värde.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Wilmer said:
Jag tyckte också att sjunkande AC var jobbigt men sedan insåg jag att om man räknar på ett visst sätt i huvudet så känns det bättre är stigande AC.
Jag tyckte också sjunkande AC var lite jobbigt när man skulle räkna på det (Thac0) men sen kollade jag på Holmes och de andra versionerna av Basic Dungeons & Dragons där man helt enkelt har enkalst möjliga tabell på rollformuläret. Jag tycker det är ascharmigt, nästan något av en feature!

Då kan folk helt enkelt rulla och säga vilken AC de träffar som bäst, och spelledaren kan ganska raskt komma fram till om det räcker för en träff eller inte (»2? Ja, det är ju lägre än 4. Träff!«).

Jag tyckte det funkade finfint då jag testade det senast jag spelade.

DeBracy

Vän av ordning said:
Bad Stuff™:
Jag förstår mycket väl att man vill slippa sakerna på den listan när man redan har avverkat dem när det begav sig. Jag som klivit ner i old school-träsket nyligen känner att en del av de där grejerna bidrar till det charmiga glittret.

Det sagt så är jag lite tråkig som Storuggla och menar att det nog finns något som borde passa. Castles & Crusades tycks vara spelet som prickar alla punkterna. Basic Fantasy har rätt sorts AC, men behåller den gamla kategorin för saves, osv.

De två varianter som jag skulle tycka var fräckast är dock att antingen köra någon av existerande retroklon med tillgänglig gratisversion rakt av (Labyrinth Lord är min favorit, Swords & Wizardry är en annan variant), eller köra versionsoberoende.

Poängen med att köra en befintlig klon är att man kan pusha lite för old school-spelandet i stort medan det inte är några särskilda arrangemanget.

Den andra varianten (versionsoberoende) vore ascoolt för ett dungeon-arr som inte är drop-in eftersom man då gör plats för folk att välja sin egen version och därför ge sin egen smak på det hela. I det här sammanhanget så faller väl den grejen helt dock, så jag vet inte varför jag sitter här och ojjar mig. :gremsmile:

Storuggla

Champion

"Jag förstår mycket väl att man vill slippa sakerna på den listan när man redan har avverkat dem när det begav sig. Jag som klivit ner i old school-träsket nyligen känner att en del av de där grejerna bidrar till det charmiga glittret."

Visst har det sin charm när man kan sakerna, men om man på ett konvent ska förklara reglerna snabbt om och om igen tjänar man kanske på enhetliga regler och inte slå högt en gång lågt en annan och med olika tärningar hela tiden.

Storuggla, sorglig babian

DeBracy

Storuggla said:
[Visst har det sin charm när man kan sakerna, men om man på ett konvent ska förklara reglerna snabbt om och om igen tjänar man kanske på enhetliga regler och inte slå högt en gång lågt en annan och med olika tärningar hela tiden.
Oh please! Man behöver ju inte FÖRKLARA reglerna heller. Spelarna ska bara slå det man säger åt dem att göra. Spelarna beskriver vad det gör, du säger »Okej! Slå en t6, på 1 eller 2 så funkar det.«

Botulf

Hero
Vän av ordning said:
Därför tänkte jag dra igång en öppen designprocess här på forumet, med målsättningen att kombinera det bästa från gamla D&D Basic och Expert med det bästa från D&D3.x och 4.
Slutprodukten ska vara ett lättviktigt regelsystem som är enkelt, dödligt och inbjuder till improvisation.
Good stuff :gremsmile:

Kommer detta regeldokument bli tillgängligt för allmänheten?

Fast varför tar ni inte bara Sword&Wizardry White Box och kör rakt av? OD&D(bara första lådan) fast förtydligat, stigande AC, Base Attack istället för THACO, ETT enda Saving throw, Race-as-class osv. Borde väl passa kriterierna väldigt bra. Och det är gratis.

Dante

Staff member
VISS feedback undanbedes.

Vän av ordning said:
Hela poängen med denna övning är f.ö. att just ni, de bästa av forumiter ska få komma med så mycket feedback och kritik ni bara orkar och vill.
Jo, jag vet att jag skrev sådär. Men jag tar tillbaka det.

En typ av feedback undanbedes: Nämligen den som går ut på att jag ska skrota mitt projekt och använda ett befintligt spel.

Peka mig gärna på olika spel som ni tycker uppfyller mina kriterier. Berätta gärna hur andra spel har löst saker och ting.

Men låt mig bygga ett spel, hörni. Även om ni tycker att att jag uppfinner ett sjukantigt hjul.

Dante

Staff member
[DofD3] Good Stuff™/Bad Stuff™ från D&D3.x

• Unifierat resolutionssystem
  • Unifierad avancemangstakt
  • Creature types
  • Templates!
  • Crits!

Dante

Staff member
Schtajner said:
Kommer detta regeldokument bli tillgängligt för allmänheten?
Vetefan.

Jag tänker inte bygga mer än som krävs för att köra Dungeon of Doom, vilket innebär att jag kan klippa bort en jävla massa saker. Jag behöver inte ha med regler för hur man blir bättre eller hur man delar ut xp t.ex.

Jag vill egentligen bara ha en grundmekanik, ett resolutionssystem, regler för att bygga kassa, lite mindre kassa samt halvhyfsade rollfigurer (typ level 1, 3 och 5), och ett enkelt sätt att bygga monster.

Och det är ju strikt taget inte riktigt ett komplett rollspel.

rjonas

Hero
Spännande projekt! Jag kommer följa detta.

Man har alltså en klass som ger ett värde för attack och saves, och därefter defineras man av vilka prylar man har?

Dante

Staff member
rjonas said:
Man har alltså en klass som ger ett värde för attack och saves, och därefter defineras man av vilka prylar man har?
I stora drag, ja. Eventuellt mixar jag in nån sorts grundegenskaper också.

rjonas

Hero
Du kommer vilja ha 65% chans att lyckas. Gyllene snittet lägger sig på ca 62% så 65 är bra. Det betyder att skillnaden mellan attackbonus och AC ska vara 3 i attackerandets favör. Det vill säga om du har +3 ska motståndaren ha AC 10.

Att bara välja klass (ras inbyggt) är inte så saftigt så du behöver nog införa något mer. Jag hade ju infört tema men det är inte nödvändigt, du kan istället balansera tydliga grundutrustningspaket. Det vill säga beskriva helrustning och sköld som lika användbart som ingen rustning och kniv. Det kan verka knepigt men det är bara att fördela fördelarna i designutrymmet. AC kan exempelvis bygga på bonus/dex/level - välj två.

Akta dig för att införa stå-över-ett-kast conditions för det finns inget tråkigare.

Se till att ha en bas för spelets ekonomi, så att man kan jämföra en storhet med en annan. Till exempel 1gp = 12 h = 2 HP = 100 XP. På det viset vet man att 12 timmars arbete borde ge 1gp i lön, 2 HP i helning eller 100 XP.

Jag tycker det är roligt att uttrycka ett monster som en tärningskombination:

X=Antalet attacker.
d=Attackens skadetärning och varelsens size (d4 small, d6 medium)
Y=Varelsens AC(+10) och attackbonus.
+Z läggs till på allt

3d6+3 Orchhövding har alltså tre attacker som med +9 gör 1d6+3 i skada styck. Han har AC 19 och 14,5 HP i snitt.

Botulf

Hero
Ta en titt på Castles&Crusades för hur de gjort klassförmågorna. Enad d20 mekanik utan subsystem för det mesta fast ändå inom oldschool paradigmet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det svåraste är att hitta känslan av Old School D&D. Vad var det egentligen som gjorde det häftigt?

Troligen hade det med nyhetens behag att göra, och känslan av att utforska något nytt, något spännande som man aldrig varit med om förr.

Så DoDIII bör ta fasta på det. Att skapa något att utforska, att lista ut, att inte bara besegra med högt tempo, utan en gåta som man endast kan förstå och se helheten och svaret på om man själv är klurig och kollar saker.

Bad stuff:

Random fällor.
Speldesign som uppmuntrade till fårvallning genom dungeonen.
Löjliga monster.
Ingen tanke på dungeon ecology.
Krystade encounters.
Inga namn på NPC:erna.
Baklängesnamn på NPC:er.
Vancian magic.
Tråkigt och repetitivt problemlösande (10 foot pole, tap the floor, check door for trap, rinse and repeat).

Good stuff:

Många spells.
Magiska föremål som kändes magiska.
Knasiga monster.
Weirdness.
Wandering monsters.
Slumptabeller.
Vancian magic.

Återkommer med mer.

/M

Dante

Staff member
[DofD3] Good Stuff™/Bad Stuff™ från D&D4

• Saves ⇒ defenses
  • Förenklade spell durations (1 runda; tills man lyckas med ett save; hela encountern; hela dagen)
  • Låglevelspells är inte värdelösa på högre level
  • DM-vänliga statblocks

Ram

Skev
Re: [DofD3] Good Stuff™/Bad Stuff™ från D&D4

• Väldigt beroende av rutnätskartor ...