Klasser kan beskrivas som Har alltid X/Har aldrig Y samt en förmåga.
Dwarf +Fortitude -Reflex, Axe Wield. Axes weigh 1 less.
Elf +Intelligence -Fortitude, Precise Shot. Hit enemies in melee.
Fighter +Strength -Willpower, Armor Optimization. Add 1 to Armor Cap.
När man går upp i level höjer man allt med 1. Om det inte är önskvärt höjer man fem eller bara fyra. På det viset kan man räkna med de flesta i de flesta situationerna men att alla har en liten svag punkt i alla fall. En dvärg kan efter level 1 trots allt höja Reflex och på så vis gå emot stereotypen.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Gimli, Dwarf 1
Str4 REF0 (10)
Int0 WIL1 (11)
Cha0 FOR1 (11)
Battle Axe +2, 1d8+4, w 3
Battle Axe +2, 1d8+4, w 3
Dual wield +8, 1d8+4
Leather Armor 1, w 1
AC 15
HP 11
Legolas, Elf 1
Str0 REF1 (11)
Int4 WIL0 (10)
Cha4 FOR0 (10)
Dagger +2, 1d4+2, w 1
Dagger +2, 1d4+2, w 1
Dual wield +4, 1d4+2
Long bow +8, 1d8+4, w 3, Precise Shot
AC 11
HP 10
</pre></div></div>