Nekromanti [Dungeon of Doom III] Öppen designprocess

rjonas

Hero
En annan grej:

Dela upp ability scores i aktiva och passiva. Använd de aktiva för checks och de passiva för saves.

Aktiva:
Strength: to hit melee, athletics
Intelligence: search, decipher, to hit ranged
Charisma: catch interest, to hit spells

Passiva:
Dexterity: dodge, react
Wisdom: spot, willpower
Constitution: resist, hit points

Med catch interest menar jag att man slår en check för att få en chans att förhandla. Om man misslyckas blir man, kanske artigt, ignorerad. Annars är det fritt fram att presentera sitt förslag för DMs NPC, som sedan bedöms på förslagets egenvärde.

Om man klättrar slår man Str. Om man halkar savar man med Dex.

rjonas

Hero
Constitution eller Fortitude, vilket man föredrar, kan samtidigt vara armor capacity. Hur mycket armor man kan bära.

AC är summan av två av Strength, Fortitude och Reflex. Det vill säga man kan vara en parerande bepansrad krigare, en undvikande bepansrad krigare eller en parerande undvikande krigare. Magiska föremål påverkar också; bracers höjer parering, of protection höjer rustning och cat's grace höjer undvikandet. Sköld, rustning och avsaknad av rustning (max dex) fördelar sig på samma sätt.

rjonas

Hero
Istället för extra attacker skulle jag gilla en funktion för hur många fiender man kan binda upp. Detta så att en aktiv krigare kan skydda sina mjukare vänner. Ex: Det kommer två orcher och anfaller Aragorn och Gandalf. Aragorn tar sig an båda med sin bind2 och Gandalf är för tillfället fredad. Om en av orcherna lyckas med sin attack kan han välja Maneuver från sin lista med successful actions och binda upp Gandalf istället.

rjonas

Hero
Ja, jag har semester. :gremsmile:

Detta är inget kapningsförsök utan jag fyller bara på med idéer så jag hoppas ni har överseende med att jag fortsätter bumpa tråden.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
rjonas said:
Ja, jag har semester. :gremsmile:

Detta är inget kapningsförsök utan jag fyller bara på med idéer så jag hoppas ni har överseende med att jag fortsätter bumpa tråden.
Det gör mig alls inget. Ju fler idéer desto bättre.

rjonas

Hero
Okej, här kommer en initiatividé.

Spelarna antas förlora initiativet om de inte lyckats med en spot. Eller om de själva lyckats smyga.

På spelarnas tur väljer spelarna turordning sinsemellan. Ett naturligt samtalsämne som det är synd att bygga bort. För att röra om lite i grytan kan det finnas en ledarskapsförmåga. Inte en som serverar fördelar till de andra som i 4E utan en som verkligen leder. Alla som utför samma handling som ledaren, efter ledaren, i samma runda får bonus.

På så sätt vill man att ledaren agerar först om han tänker storma och dra med sig de andra. Men man vill att ledaren ska avvakta om en tjyv först ska fram och lägga upp ett överfall.

En intressant effekt är att ledarens egenskaper påverkar gruppens stil. Om ledaren ofta trollar kommer det bli en trollerigrupp, typ. Man får stuk på gruppen utan att behöva ha ett extra gruppkort i mitten som i WFRP3.

Extra kul om ledaren lyckas med catch interest, förresten, för det ger övriga bättre chans att lyckas med det och föra fram sina önskemål. Till exempel i en förhandling med ståthållaren.

rjonas

Hero
Matematik: Aktiva ska ligga på +4 och passiva på +1. Det är alltså mycket dyrare, initialt, att köpa passiva. Låt säga att man får välja tre egenskaper av sex att vara bra på. Då kan min krigare få Str4, Con1 (11) och Cha4 samt Dex0 (10), Wis0 (10) och Int0. Min figur kan då slåss, bära rustning och snacka och är sämre på skytte, magi och upptäcka. Systemet måste också ge mig utrymme för upp till +4 i vapenbonus för att systemet ska flyta. Men jag har ju två händer så det får lugnt plats.

rjonas

Hero
Designutrymme för vapen: Upp till +4 med två händer. Mediumvapen ligger på 1d6 i skada. Det finns utrymme för sköld som vapen.

Exempel 1: Kortsvärd +3 på attack. 1d6 i skada. Sköld +1 på attack, 1d6 i skada samt +1 fiende. Detta ger en gubbe med +4 på attack som gör mediumstandardskada 1d6+4 (om jag valt Str) med förmågan att binda upp två motståndare.

Exempel 2: Bästesvärd +4 på attack. 1d10 i skada. Bästesvärd är huge, därav d10:an. Plus Strength.

Vapen har också vikt som ska petas in i under Fortitude. Min gubbe ovan kan bära 11 BEP(?).

Vikter: Small 1d4 väger 1. Medium 1d6 väger 2, Large 1d8 väger 4 och huge 1d10 väger 8. Kolossal 1d12 väger 16.

Min utrustning ovan väger 2+2 och jag kan bära 11. Det lämnar 7 poäng armor som jag kan köpa upp när pengarna räcker till. Just nu borde jag bara ha råd med 1 (för att bevara balansen i AC-matematiken). Alternativt kan man avgöra att min Armor Capacity/Fort begränsar min +7 rustning till +1 bara för att jag inte behärskar den till fullo.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Good Stuff:

Dragons
Beholders
Mind flayers
Mimics
Skeletons
Liches

Bad stuff:

Kobolds
Gnomes
Bodaks
Nilbogs
Vampires

rjonas

Hero
En bodak dödade min Conjurer 18 i 3E. Save or die! Inte så kul men minnesvärt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vi gjorde misstaget att ha 8 (tror jag) bodaks i samma rum. Det blev inte ens roligt för oss som DM.

/M

Ram

Skev
  • Förflytta sig.
  • Anfalla
  • Fokusera (ger bonus på skada).
  • Sikta/koncentrera sig (ger bonus på chans).
  • osv.

rjonas

Hero
Klasser kan beskrivas som Har alltid X/Har aldrig Y samt en förmåga.

Dwarf +Fortitude -Reflex, Axe Wield. Axes weigh 1 less.

Elf +Intelligence -Fortitude, Precise Shot. Hit enemies in melee.

Fighter +Strength -Willpower, Armor Optimization. Add 1 to Armor Cap.

När man går upp i level höjer man allt med 1. Om det inte är önskvärt höjer man fem eller bara fyra. På det viset kan man räkna med de flesta i de flesta situationerna men att alla har en liten svag punkt i alla fall. En dvärg kan efter level 1 trots allt höja Reflex och på så vis gå emot stereotypen.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Gimli, Dwarf 1
Str4 REF0 (10)
Int0 WIL1 (11)
Cha0 FOR1 (11)

Battle Axe +2, 1d8+4, w 3
Battle Axe +2, 1d8+4, w 3
Dual wield +8, 1d8+4
Leather Armor 1, w 1

AC 15
HP 11

Legolas, Elf 1
Str0 REF1 (11)
Int4 WIL0 (10)
Cha4 FOR0 (10)

Dagger +2, 1d4+2, w 1
Dagger +2, 1d4+2, w 1
Dual wield +4, 1d4+2
Long bow +8, 1d8+4, w 3, Precise Shot

AC 11
HP 10
</pre></div></div>

rjonas

Hero
Gimli vill lura en köpman. Gimli slår Cha mot REF för att vinna köpmannens öra. Misslyckas Gimli hänvisar köpmannen till prislistan. Annars är köpmannen beredd att lyssna på Gimlis (förljugna) förslag.

Om Gimli vill hota slår han mot köpmannens FORT. Om Gimli vill charma köpmannen slår han mot WILL.

Gimli är inte så bra på detta så han slår 1d20+0 mot 10, antar vi för en random köpman har knappast högre.

rjonas

Hero
Legolas och Gimli färdas längs en skogsstig. Ett antal goblins lurpassar på dem. DM slår 10 med en d20 och frågar vilka som klarar WILL (Spot). -De gör Gimli. Rollfigurerna är inte överraskade och de börjar spåna på vad de ska göra. De ser fyra goblins.

DM slår 4d4 för att se vad varje enskild goblins har i HP. Goblins har HD 1d4.
2, 3, 4, 4.

Gimli stormar två goblins och attackerar den ena. Han träffar 14+8, det är mer än 14. Han sänker den. Legolas skjuter den andre goblins till Gimlis stora förtret. Legolas slår 7+8, träffar och genomborrar den.

Kvar står två häpna goblins. De tittar hastigt på varann och springer ilande till skogs.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: [DofD3] Good Stuff™ från Pathfinder

Organ said:
Och dessa betyder exakt vad för oss som aldrig spelat Pathfinder?
Combat Maneuver Bonus respektive Combat Maneuver Defense.

Allt du vill försöka dig på i strid, som inte är en regelrätt attack, hanteras med dessa två värden.

Vill du greppa någon? Slå CMB mot CMD.

Vill du avväpna någon? Slå CMB mot CMD.

Vill du fälla någon? Slå CMB mot CMD.

Ja, du fattar vart detta bär hän.

Good Stuff™, som sagt.