Nekromanti [Dungeon of Doom III] En stridsrunda

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tycker nog att förflyttning före attack är en feature. En grej som ofta pajat mina +1 suspenders of disbelief är att en rollfigur får utföra samtliga sina handlingar medan övriga kombattanter bara står frusna i tiden. Jag vet att allt egentligen sker simultant, men det känns inte så.

Med en tvådelad runda där förflyttning sker först finns utrymme för folk att reagera på vad andra gör, utan att komplicera saker med ready action/overwatch/delay:

SL: Två av vättarna rusar mot er magiker med höjda spjut!
Krigaren: Jag kliver fram och ställer mig i vägen.
Magikern: Hjälp! Jag backar undan.

anth

Vetefan
Vän av ordning said:
Jag tycker nog att förflyttning före attack är en feature
Du har en poäng.
Men jag tycker ändå att man ska kunna välja mellan den vanliga förflyttning/attack (där förflyttning alltid sker före attacken) och dubbel förflyttning eller dubbel attack:
Krigaren: äh, jag står redan bredvid vätten, jag hugger istället för att förflytta mig.
Eftersom en attack brukar räknas som mäktigare* än förflyttning är det därför lämpligt att den andra attacken har -5.

*I både DnD3 och DnD4 kan man byta en standard action mot en move action men inte tvärt om (full round action är INTE detsamma som att byta en move action mot en standard action)

Ram

Skev
Vän av ordning said:
Jag tycker nog att förflyttning före attack är en feature. En grej som ofta pajat mina +1 suspenders of disbelief är att en rollfigur får utföra samtliga sina handlingar medan övriga kombattanter bara står frusna i tiden. Jag vet att allt egentligen sker simultant, men det känns inte så.

Med en tvådelad runda där förflyttning sker först finns utrymme för folk att reagera på vad andra gör, utan att komplicera saker med ready action/overwatch/delay:

SL: Två av vättarna rusar mot er magiker med höjda spjut!
Krigaren: Jag kliver fram och ställer mig i vägen.
Magikern: Hjälp! Jag backar undan.
Men det gör det väl med mitt förslag också? Om man har två handlingar per stor rond och man gör dem en i taget?

T.ex:
Handling 1:
Krigaren står i närstrid och använder sin första handling till att hugga. Han dräper en vätte.
Jägaren använder sin för att gå för att inte riskera att träffa sin kompanjon när han skall skjuta.
Magikern förbereder sin besvärjelse.

Handling 2:
Jägaren skjuter på en vätte.
Magikern lägger sin besvärjelse.
Krigaren går in och basar en vätte.

En risk med min metod är iofs att initiativet blir ännu viktigare. Jag tyckte det var "illa nog" med ditt förslag då hela gruppen som vann init fick agera före den andra. Med min metod blir det ännu värre... Jag antar att det inte är en bra idé att köra två aktiveringar i taget?

(Med typ tre optningar till så skulle det vara D&D minis...)

Dante

Staff member
Ram said:
Men det gör det väl med mitt förslag också? Om man har två handlingar per stor rond och man gör dem en i taget?
Meh!? Jag vet inte varför jag förutsatte att alla skulle utföra två handlingar åt gången. Det var ju dumt av mig.

anth

Vetefan
Ram said:
Jag tror att det Dante inte tycker om är kombon attack/förflyttning (och jag förstår varför).

Väljer krigaren att attackera vätten under de andras förlyttnings-runda och krigaren dräper vätten - får krigaren INTE förflytta sig under de andras attack-runda.

Ram

Skev
Ja, jag tycker den featuren har en hel del charm faktiskt, det som stökar till det för mig är om man har en encounter med bågisar på en öppen plats. Inget double move -> ingen chans typ.

Edit: Men det är iofs lätt fixat om man kan välja Förflyttning som handling i stället för Attack, Ranged eller Spell...?

Man kan inte göra någon sorts kompromiss...? Så den krigare som står i närstrid får någon nytta av att inge kunna förflytta sig? Att man efter en slay får gå speed/2 om man inte förflyttat sig eller så? Eller sidestep kanske?

Dante

Staff member
Ram said:
Ja, jag tycker den featuren har en hel del charm faktiskt, det som stökar till det för mig är om man har en encounter med bågisar på en öppen plats. Inget double move -> ingen chans typ.
Som det ska vara då. Om en lirare står med bågen redo hinner han ju rimligen dra iväg en pil medan du kutar fram mot honom.

Ram said:
Man kan inte göra någon sorts kompromiss...? Så den krigare som står i närstrid får någon nytta av att inge kunna förflytta sig? Att man efter en slay får gå speed/2 om man inte förflyttat sig eller så? Eller sidestep kanske?
Man kanske kan låta krigaren manövrera halva sin speed utan att få en OA, så länge han avslutar förflyttningen bredvid samma fiende han började bredvid?

Ram

Skev
Vän av ordning said:
Ram said:
Som det ska vara då. Om en lirare står med bågen redo hinner han ju rimligen dra iväg en pil medan du kutar fram mot honom.
Ja, men han kan förflytta sig och skjuta för att behålla avståndet. Om man har samma speed och inte kan genskjuta så får man svårt att vinna.

Vän av ordning said:
Man kanske kan låta krigaren manövrera halva sin speed utan att få en OA, så länge han avslutar förflyttningen bredvid samma fiende han började bredvid?
Hela förflyttningen bör nog ske i baskontakt tror jag.

Dante

Staff member
Ram said:
Ja, men han kan förflytta sig och skjuta för att behålla avståndet. Om man har samma speed och inte kan genskjuta så får man svårt att vinna.
I ett tillägg till mitt ursprungliga förslag föreslog jag att en handling kan vara en extra förflyttning. Alltså kan du göra en double move, bara det att den sker i två omgångar.

Exempel
Du (en krigare) är 12 rutor från en bågskytt och har initiativet.

1. Du flyttar 6 rutor närmare bågskytten (avstånd 6 rutor).
2. Bågskytten flyttar 6 rutor bort (avstånd 12 rutor).
3. Du flyttar 6 rutor närmare bågskytten (avstånd 6 rutor).
4. Bågskytten skjuter.

Ny runda:

1. Du flyttar 6 rutor närmare bågskytten (avstånd 0 rutor).
2. Bågskytten försöker flytta bort från dig, så du får en OA mot honom.
a) Om du träffar avbryts bågskyttens förflyttning (avstånd 0 rutor).
b) Om du missar flyttar bågskytten 6 rutor bort från dig (avstånd 6 rutor).
3a. Du attackerar bågskytten.
3b. Du flyttar 6 rutor närmare bågskytten (avstånd 0 rutor).
4. Bågskytten försöker flytta bort från dig, så du får en OA mot honom.

Etc.

Ram

Skev
Vän av ordning said:
I ett tillägg till mitt ursprungliga förslag föreslog jag att en handling kan vara en extra förflyttning. Alltså kan du göra en double move, bara det att den sker i två omgångar.
Ah, den hade jag missat. Då är allt bra igen.