Nekromanti [Dungeon of Doom III] Grundegenskaper

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hur ska grundegenskaperna graderas?

Det klassiska 3t6 ger ju siffror som känns onödigt stora att jobba med. I alla versioner av D&D räknas de dessutom om till någon sorts modifikation. I 3.x och 4 enligt formeln (Värde – 10) ÷ 2, som ger modifikationer från –4 till 4.

Den skalan känns rimligare att jobba med, men leder till att man får räkna med subtraktioner (eller, egentligen additioner av negativa tal, men det är sak samma). Att addera modifikationerna till 4 ligger då nära till hands, vilket ger oss en skala från 0 till 8 med 4 som medelvärde.

Givetvis slår man fortfarande 3t6 och läser av i följande tabell:

3t6Värde
30
4-51
6-72
8-93
10-114
12-135
14-156
16-177
188

Då har vi värden som, beroende på klass adderas till 1/level, 0,75/levels eller 0,5/level. Då DofD enbart är tänkt för rollfigurer av level 1, 3 och 5 blir det högsta möjliga värdet vid level 5 futtiga 13.

Ny idé förresten:

Klasser med två huvudegenskaper (präst, alv och halvling) ökar dessa med 0,75/level som innan. Den tredje grundegenskapen ökar inte alls.

Övriga klasser ökar sin huvudegenskap med 1/level som innan – men får dessutom en sekundäregenskap som ökar med 0,5/level. Den tredje grundegenskapen ökar inte alls.

Alla klasser får då sammanlagt 1,5 i ökning per level. Fint och rättvist!

Eller?

rjonas

Hero
Jag har funderat lite på Parken Zoo medan ungarna lekte.

Om en figur får tio tillfällen att utföra sitt schtick per session och gör det med 80% chans innebär det att en session lämnar spelaren med minnet av åtta framgångar och två besvikelser.

Om en figur har två schtick så kommer den figuren inte få 20 tillfällen att utföra dem. Vissa tillfällen kommer att överlappa, och erbjuda figuren att antingen utföra schtick A eller schtick B. Man vill ändå ur designsynpunkt lämna spelaren med åtta framgångar och två besvikelser. Inte sant?

Vi måste göra några antaganden här. Låtsas att en session erbjuder 20 tillfällen att göra något. Tio av varje sort. Så här:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0</pre></div></div>

Då ser vi att en rollperson faktiskt har 14 tillfällen att fälla ett avgörande per session.

Krigare: 10*0,8+4*0,6=10,4 framgångar

Alv: 14*0,75=10,5 framgångar

Med detta menar jag att balansen ligger i att krigaren har 80% i schtick A och 60% i schtick B gentemot alven som har 75% i både A och B. Om alven har lägre än 75% i A och B faller nyttan med att spela den mer krävande klassen ganska snabbt. Mer krävande eftersom man måste se till att ha utrustning för både A och B.

Det vill säga om krigaren har +10 to hit med svärd är allt under +9 på både båge och svärd jättedåligt. Krigaren har +6 på båge i sammanhanget.

/rjonas, som inte vill se alver behandlas orättvist

rjonas

Hero
Progressionerna borde då enligt mitt synsätt se ut så här:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
primär sekundär tertiär
5 4 1
6 5 2
7 6 3
8 7 4
9 8 5
</pre></div></div>

Dante

Staff member
Re: [Dungeon of Doom III] Grundegenskaper (+saves)

Äh, jag ändrar mig.

Skalan på egenskaperna får gå från –4 till +4. Varför?

Mindre tal att räkna med, och dessutom lättare att se vad som är bra eller dåligt.

Dessutom inser jag att jag förmodligen måste separera grundegenskaper från saves¹ (det blir saves à la old school, snarare än defenses som i D&D4).

Då skulle egenskaperna bli Styrka, Smidighet och Psyke (eller kanske Intellekt); och de från egenskaperna härledda saveserna skulle bli Fysik, Reflexer och Vilja.

Vidare bör samtliga grundegenskaper öka med stigande level², annars kommer det save som baseras på den icke-ökande egenskapen snart att vara så lågt i förhållande till monstrens attackvärden att det inte går att lyckas³.

Det innebär att fokuserade klasser får +1/level i en egenskap och +½/level i de två andra. Övriga klasser får +¾/level i två egenskaper och +½/level i den tredje.

1. På det viset blir det enklast att ge dvärgar och halvlingar bättre saves än övriga klasser.
2. Vad finns det för bra svenskt ord för »level«? Grad? Nivå? Rang?
3. I alla fall som jag tänkt att det ska funka: Save-värde + 1t20 > attackvärde. Attackvärdet är fast och baserat på monstrets level och typ.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Vän av ordning said:
2. Vad finns det för bra svenskt ord för »level«? Grad? Nivå? Rang?[/size]
Om man nu skulle råka anse att vårt gamla svenska D&D från 1986 innehöll bra svenska ord, så hette det "grad" där.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Vän av ordning said:
Level är väl så pass använt nu för tiden att det närmast kan anses vara ett låneord? Så man kanske inte behöver översätta det, menar jag.

rjonas

Hero

Vän av ordning said:
1. På det viset blir det enklast att ge dvärgar och halvlingar bättre saves än övriga klasser.
3. I alla fall som jag tänkt att det ska funka: Save-värde + 1t20 > attackvärde. Attackvärdet är fast och baserat på monstrets level och typ.
Level används i tre sammanhang. Kanske funkar Rang för rollfigurer, Grad för spell-level och Nivå för dungeon-våning. Kommer rangen ha namn?

Är det så att spelarna slår allt? Det vill säga spelarna slår saves snarare än att monstren slår attack. Lite radikalt, tycker jag. Radikalt på ett bra sätt.

Dante

Staff member

rjonas said:
Är det så att spelarna slår allt? Det vill säga spelarna slår saves snarare än att monstren slår attack. Lite radikalt, tycker jag. Radikalt på ett bra sätt.
Saves funkar så. Attacker mot AC (eller vad jag nu kommer att kalla det) slås av den som attackerar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Vän av ordning said:
Testa nått helt annat än en rak översättning. Följande helt vansinniga förslag kanske kan få igång tankarna:

Erfarenhet.
Makt.
Status.
Ålder.
Generation.
Utbildning.
Kunskap.
Kunnande.

/M

Big Marco

Läskig

Vän av ordning said:
Jag skulle tänka på innebörd snarare än ord. Så kanske "Coolhet" eller "Mäktighet" eller liktnande. Credd eller Respekt kanske? ;-p

Eller lite mer gejmigt - "Hjälterang" eller liknande. Jag är inte förtjust i varken grad, rang eller nivå, när det står för sig självt.

En tredje variant är att (beroende på hur många levels du vill ha i ditt spel) namnger varje level, eventuellt med en siffra som markör, typ "Nybörjare (1)" och "Veteran (4)".

Dante

Staff member

Vän av ordning said:
Save-värde + 1t20 > attackvärde. Attackvärdet är fast och baserat på monstrets level och typ.
Är det för old school att låta saves vara helt oberoende av fiendens level/hit dice?

Dvs. du slår alltid ditt save mot samma måltal, oavsett om det är en fisig kobold eller en rakshasa som försöker lägga en besvärjelse på dig.

Det blir ju enklare på det viset, framför allt för spelledaren.

Genesis

Ni dés ni maître

Vän av ordning said:
Är det för old school att låta saves vara helt oberoende av fiendens level/hit dice?
Nej. Det är alldeles lagom old school.

Dante

Staff member
Hans E Magnusson said:
Hur går det med DofD, kommer vi få se mer av det här på forumet, smurfar smurfarna verkligen smurf?
Jodå. Livet kom emellan bara.

Dante

Staff member
Såhär genererar man ability scores:

1. Välj att ta ±0 på alla tre abilities.

2. Välj att sätta ut +2, ±0 och –2 i önskad ordning.

3. Välj att slå på följande tabell. En gång för Strength, en gång för Dexterity, en gång för Intelligence. Du får inte flytta om värdena.

3t6Värde
3–4
4-5–3
6-7–2
8-9–1
10-11±0
12-13+1
14-15+2
16-17+3
18+4

Detta är de enda officiellt godkända sätten att generera ability scores till Dungeon of Doom III.

(Som lök på laxen ska jag kanske nämna att du först väljer klass, och sen genererar ability scores.)

rjonas

Hero
Snyggt. Du leder spelaren att acceptera 3d6 i rad utan skyddsnät. 3d6 i rad är det enda sanna sättet att slå fram värden.

Dante

Staff member

Liten revidering.

För att hålla alla siffror nere och göra all matte lite enklare (och utjämna skillnaden mellan snabbt ökande och långsamt ökande grundegenskaper) ändrar jag så att grundegenskapsökningen blir enligt följande:

Krigare: Sty +1/2 levels, Smi och Int +1/4 levels
Magiker: Int +1/2 levels, Sty och Smi +1/4 levels
Präst: Sty och Int +3/8 levels, Smi +1/4 levels
Tjuv: Smi +1/2 levels, Sty och Int 1/4 levels
Alv: Smi och Int +3/8 levels, Sty +1/4 levels
Dvärg: Sty +1/2 levels, Smi och Int +1/4 levels
Halvling: Sty och Smi +3/8 levels, Int +1/4 levels

Dante

Staff member

För att ytterligare hålla nere siffrorna och därigenom göra varje +1 betydelsefullt och eftersträvansvärt kommer egenskaperna att graderas enligt nedan:

3T6  Mod.   P

3–4   –2  0,0185
 5–8   –1  0,2407
 9–12  ±0  0,4814
13–16  +1  0,2407
17–18  +2  0,0185

Därigenom ändras även de tillåtna egenskapsgenereringsmetoderna:

1) Sätt ±0 i alla tre;
2) Sätt +1 i en egenskap ±0 i en annan och –1 på den sista;
3) Slå 3T6, i tur och ordning, för varje egenskap och läs av på tabellen ovan.

Egenskaperna är som bekant de klassiska Styrka, Smidighet och Intellekt.

Nu sitter jag och funderar på diverse typiska grottkrälarsaker där de olika egenskaperna kan vara relevanta. Till texten som förklarar vad varje egenskap avses representera, alltså. T.ex. används Styrka till att sparka upp kärvande dörrar och lyfta tunga fällgaller.

Har ni några bra exempel? Obs! Det måste vara typiska saker man gör i en dungeon.

Eksem

Champion

Saker man gör i dungar:

Klättrar
Gömmer sig
Knyter
Läser och skriver
Tolkar
Löser gåtor
Mäklar fred eller hotar
Flyr
Lyfter, knuffar, drar och vrider
Känner försiktigt
Spanar efter stort och smått
Lyssnar
Gräver och hugger

Kom jag på lite kvickt.

anth

Vetefan

Dante said:
Har ni några bra exempel? Obs! Det måste vara typiska saker man gör i en dungeon.
Förslagsvis går du igenom skills i DnD4 - de är väldigt inriktade på dungeon crawl.

Möjligtvis kan du ta bort någon social DnD4-skill eftersom de antagligen inte kommer att användas i DofD. :gremsmile: