Hur ska grundegenskaperna graderas?
Det klassiska 3t6 ger ju siffror som känns onödigt stora att jobba med. I alla versioner av D&D räknas de dessutom om till någon sorts modifikation. I 3.x och 4 enligt formeln (Värde – 10) ÷ 2, som ger modifikationer från –4 till 4.
Den skalan känns rimligare att jobba med, men leder till att man får räkna med subtraktioner (eller, egentligen additioner av negativa tal, men det är sak samma). Att addera modifikationerna till 4 ligger då nära till hands, vilket ger oss en skala från 0 till 8 med 4 som medelvärde.
Givetvis slår man fortfarande 3t6 och läser av i följande tabell:
3t6Värde
30
4-51
6-72
8-93
10-114
12-135
14-156
16-177
188
Då har vi värden som, beroende på klass adderas till 1/level, 0,75/levels eller 0,5/level. Då DofD enbart är tänkt för rollfigurer av level 1, 3 och 5 blir det högsta möjliga värdet vid level 5 futtiga 13.
Ny idé förresten:
Klasser med två huvudegenskaper (präst, alv och halvling) ökar dessa med 0,75/level som innan. Den tredje grundegenskapen ökar inte alls.
Övriga klasser ökar sin huvudegenskap med 1/level som innan – men får dessutom en sekundäregenskap som ökar med 0,5/level. Den tredje grundegenskapen ökar inte alls.
Alla klasser får då sammanlagt 1,5 i ökning per level. Fint och rättvist!
Eller?
Det klassiska 3t6 ger ju siffror som känns onödigt stora att jobba med. I alla versioner av D&D räknas de dessutom om till någon sorts modifikation. I 3.x och 4 enligt formeln (Värde – 10) ÷ 2, som ger modifikationer från –4 till 4.
Den skalan känns rimligare att jobba med, men leder till att man får räkna med subtraktioner (eller, egentligen additioner av negativa tal, men det är sak samma). Att addera modifikationerna till 4 ligger då nära till hands, vilket ger oss en skala från 0 till 8 med 4 som medelvärde.
Givetvis slår man fortfarande 3t6 och läser av i följande tabell:
3t6Värde
30
4-51
6-72
8-93
10-114
12-135
14-156
16-177
188
Då har vi värden som, beroende på klass adderas till 1/level, 0,75/levels eller 0,5/level. Då DofD enbart är tänkt för rollfigurer av level 1, 3 och 5 blir det högsta möjliga värdet vid level 5 futtiga 13.
Ny idé förresten:
Klasser med två huvudegenskaper (präst, alv och halvling) ökar dessa med 0,75/level som innan. Den tredje grundegenskapen ökar inte alls.
Övriga klasser ökar sin huvudegenskap med 1/level som innan – men får dessutom en sekundäregenskap som ökar med 0,5/level. Den tredje grundegenskapen ökar inte alls.
Alla klasser får då sammanlagt 1,5 i ökning per level. Fint och rättvist!
Eller?