#Dungeon23: God45s journal: DÖ

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
48: Fem förslavade piggsvin och tre förslavade igelkottar håller på att kalhugga en bit skog under de vakande ögonen av en hare (använd reglerna för en Oni eller Ogre Magiker för haren). Tre kaniner arbetar med att bränna bort snåren och vegitation på marken. Dryaden bunden till den här biten skog är bunden i en magisk cirkel av haren. Haren har en formelbok med sällsynta magiska formler. Om Dryaden släpps loss och kalhuggningen stoppas kommer Dryaden erbjuda att förvandla äventyrarna till alver. Som alver kommer de inte åldras och kan inte dö av ålder, men för den gåvan måste de offra tre av de förslavade eller arbetarna per person genom att döda dem innan de häller deras blod på träden. Slavarna och arbetarna är livrädda, de kommer inte slåss. Arbetarna kommer fly ifall de kan göra det någotsånär säkert men slavarna kommer inte göra det, de har gett upp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
49: Hararnas stad har en ringmur och är patrullerad av grupper av tre harar (använd reglerna för en Oni eller Ogre Magiker för haren) men alla civila i hararnas befolkning är tränade att slåss (använd reglerna för hobgoblins). Nästan alla är xenofoba fanatiker, men det finns sympatiska harar som kompromissar sin säkerhet för att gömma äventyrarna om de hittar dem. Man kan donera pengar till motståndsrörelsen för att förvandla guldet till erfarenhetspoäng, men här går det inte att köpa eller sälja föremål. Mitt i staden sitter Fältharen i sitt palats. Han är Hararnas härskare genom Röda Häxans vilja, mästaren över deras brutala trupper och krossaren av tusentals liv. Han bär en för stor hatt och en flott uniform, det hade varit komiskt om det inte var för att hans ögon vore avgrunder fyllda med lidandet han orsakat för att rädda sitt folk. (Fältharen använder reglerna för en Lich men han är inte odöd.) Hans livvakter är två av Häxans mest lojala Björnriddare (Björnriddare använder reglerna för kulljättar men de bär tunga magiska rustningar som ger dem ett rustningsvärde av 25. Varje Björnriddare har också en egen formel som aktiveras på alla i närheten om de skulle dräpas. Dessa två har Eldboll respektive Dödens Finger).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
50: Vid utkanten av Fältharens domäner finns militärlägret där nya trupper mönstras. Harar lämnas här under stor högtidlighet av sina familjer för att tränas till officerare. Kaniner kommer körda på kärror för att omstöpas till soldater i brutala träningsläger. Andra djur kommer hit i svarta vagnar dragna av svarta tjurar. De starkaste av dem tränas till slavsoldater under omänskliga förhållanden, de svagaste kastas ner i en viskande grop från vilken bara skrik och vridna skuggor (använd reglerna för spöken) kommer upp för att kedjas av hararnas magiker men det värsta händer resten. De binds vid svarta altare där hararna tvingar dem dricka häxans blod, detta förvrider dem till goblins, hobgoblins, troll, minotaurer eller värre monster. Dessa monster tränas sedan till slavsoldater eller så väljs de av en av Häxans kråkor. Kråkan äter då deras ögon, tar kontroll över deras sinne och använder dem som sin utvalda tjänare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Bergen för höga för att kuvas

51: Resterna av stora eldar finns här bakom en magisk barriär som täcker bergets fot och som blockerar vägen vidare för alla som inte fördömer Den Röda Häxan och den falska Aryeh. Vetskapen om detta fyller äventyrarnas sinnen. Ormarna som bor uppe på berget bränner heliga texter och formel böcker för att driva den magiska barriären. Snart har de slut på bränsle. Ormen Sssssss är beredd att erbjuda karaktärerna mycket guld om de kan ge dem sådana saker att bränna. Sssssss berättar att ormarna flydde upp i bergen efter kriget mot den Röda Häxan och att det är en säker plats för de fortfarande fria i Dö.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
52: Högt upp i bergen där den Röda Häxans inflytande inte kan nå. Här bor orm smeden Bergå, den skickligaste svärdsmeden som någonsin levt. Han kan ta erfarenhetsnivåer ur en levande varelse och förvandla dem till + på ett vapen. Erfarenhetsnivåerna måste vara från en och samma varelse, han kan som mest lägga till +5 till ett vapen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
53: Högt upp i bergen där den Röda Häxans inflytande inte kan nå. Ormarnas marknad är fylld med under och magi, sakerna som kom från andra världar innan Dö kollapsade. Allting kan köpas och säljas här.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
54: Högt upp i bergen där den Röda Häxans inflytande inte kan nå. Ormarna har en glänta där de räddat ett av äppelträden som planterades när Dö skapades. Goda varelser som vilar vid äppelträdet erhåller en gratis erfarenhetsnivå. Att äta ett äpple gör omedelbart en varelse ond.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
54: Högt upp i bergen där den Röda Häxans inflytande inte kan nå. Ormarna har en glänta där de räddat ett av äppelträden som planterades när Dö skapades. Goda varelser som vilar vid äppelträdet erhåller en gratis erfarenhetsnivå. Att äta ett äpple gör omedelbart en varelse ond.
Holy CS Lewis "I want to make it perfectly clear that Aslan is Christ" Batman.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Holy CS Lewis "I want to make it perfectly clear that Aslan is Christ" Batman.
Alltså, jag vill ju inte att folk ska tro att äventyret inte är kristet bara för att det är en Narnia dekonstruktion! :D

Det här är mer eller mindre mitt ”Lewis hade bara teknik från 50-talet! Jag kan gå ännu hårdare med budskapet!”
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
55: Högt upp i bergen där den Röda Häxans inflytande inte kan nå. Ormen Gamla Kobran är en mäktig teoretisk magiker men hon kan inte själv använda magin eftersom hon är en orm. Hon kan sälja alla trollformler till äventyrare. Ormen kommer byta skin innan äventyrarna lämnar den här platsen och ge skinnet till dem. Skinnet fungerar som en scarf och skyddar bäraren mot tankekontroll.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
56: Högt upp i bergen där den Röda Häxans inflytande inte kan nå. Ormarnas härskare, Baronessan Anakonda, vill träffa äventyrarna. Hon erbjuder dyrbara kodade kartor som kan hjälpa äventyrarna på sin resa. Som en god härskare vill hon så klart att de ska segra och bli de sanna monarkerna över ett återställt Dö… men hon måste se till sitt folk först. I utbyte mot kartorna vill hon att en av äventyrarna gifter sig med henne och befruktar henne med ett barn som kommer bli en förstfödd tronarvinge. Det krävs ett Uthållighetsslag för att överleva sex med Anakondan. Kartorna låter äventyrarna rulla om ett tärningsslag för att röra sig vidare efter att de hört en kort beskrivning av platsen de anlänt till. De kan göra detta tre gånger någonsin.

Ormbröllopet kräver först en ormsvensexa som är tillräckligt rolig (det är upp till de andra äventyrarna att planera denna med hjälp från ormarna). Till bröllopsmiddagen serveras levande djur (de djuren kan inte tala). Det är sedan sängledning ned i parningsgropen som är fylld med träskvatten. Om äventyrarna är oartiga vid något tillfälle (som att inte svälja maten hel) måste brudgummen klara en Karisma rullning för att inte hans brud ska krossa honom till döds.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
57: Högt upp i bergen där den Röda Häxans inflytande inte kan nå. Ormarna har smugglat in en av Dös sanna kronor. De har dock bara en så de vill ge den till den värdigaste av äventyrarna som ju kommer bli den högsta monarken. De har hämtat Svarta Mamban som kommer ge kronan till den äventyrare som kan ge det bästa talet. Kronan ger +2 till Karisma och gör bäraren immun mot gift.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Häxgapen

58: En smal, trasig och rutten hängbro hänger över den djupa ruinen fylld med sylvassa stenar som omedelbart kommer döda en varelse som faller ned på dem. Ravinen är 100 fot bred. När en äventyrare är halvvägs över bron kommer två kråkor flyga ned med varsin kniv i näbbarna och börja kapa repen som håller bron uppe vilket gör att ett väldigt svårt Smidighetsslag krävs för att ta sig över bron innan den rasar. Äventyrare som dör mot stenarna kommer tillbaks till liv på andra sidan ravinen. Om äventyrarna inte hittar på något annat sätt att ta sig över måste de kasta sig ned på stenarna och begå självmord. Detta gör att deras utrustning kommer ligga nere bland klipporna och de förlorar allt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
59: En smal bro av tunt glas sträcker sig över den djupa ruinen fylld med sylvassa stenar som omedelbart kommer döda en varelse som faller ned på dem. Ravinen är 100 fot bred. Glaset har texten ”Lika starkt som den tror den är”. Skrivet på glaset. När en äventyrare är halvvägs över bron dyker en papegoja upp och börjar argumentera för att glaset inte borde hålla varpå det börjar spricka. Om äventyraren kan argumentera för att bron borde hålla gör den det. Om bron spricker dyker en ny bro omedelbart upp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Den röda tundran

60: Röd is sträcker sig så långt ögat når under en himmel där solen aldrig stiger. Här är isen slaskig och ligger över hård frusen jord. När någon stör slasket avslöjar den metalliska doften att det är fruset blod. En vampyr patrullerar området på en släde dragen av en svärm fladdermöss. Vampyren är Marmaduke Bannerworth och han söker tjänare av Kaos för att belöna dem med gåvor. Han har med sig följande gåvor: Ett svärd som orsakar ytterligare 3T6 skada mot magiker (inklusive häxor). En pilbåge som är ett +3 vapen och kan skjuta rakt genom hinder eller väggar. Ett gift som omedelbart dödar en varelse som dricker det. En krona som gör bäraren immun mot tankekontroll. En helig symbol till Dracula som låter bäraren driva bort eller skada djur som om de vore odöda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
61: Röd is sträcker sig så långt ögat når under en himmel där solen aldrig stiger. Här är isen hård och tjock men under den rör sig flytande blod. Efter att äventyrarna rört sig ett tag över isen ser de ett lysande föremål nere på bottnen, 60 fot under isen. Blodet är tjockt och rör sig, så det går inte att från ytan se vad föremålet är. Slår äventyrarna sönder isen skulle de kunna dyka ner och nå ljuset. Blodet är så kallt att om de inte har magiska motmedel lider en äventyrare 1T4 skada per stridsrunda de spenderar i blodet. När de är alldeles för nära upptäcker de att saken på bottnen är en ung vattenlevande drake vars ögon lyser för att locka till sig byten. I en gömd grotta på bottnen finns drakens skatt som består av 20000 guld.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
62: Röd is sträcker sig så långt ögat når under en himmel där solen aldrig stiger. Här är isen hundratals fot tjock. En stor röd igloo är byggd på isen och ur taket på den sträcker sig en enorm kanon. Här bor fröken Pingvin som håller på att bygga Aryehkanonen, det kraftigaste vapnet på Dö:s yta. Kanonen är så kraftig att den kan avfyras härifrån och träffa den Röda Häxans palats tvärs över Dö. När kanonen avfyras kommer rekylen krossa den röda tundran och döda alla inom en mils radie. Men den är långt ifrån klar, månader av arbete åtminstone är kvar innan den kan avfyras. Fröken Pingvin hatar den Röda Häxan eftersom häxan belönade de onda späckhuggarna med ben, ben som de använde för att jaga och äta hennes pingvin föräldrar. Fröken Pingvin kan sälja äventyrarna en liten kanon för 3000 kr, denna tar fem minuter att ladda om men träffar för 6T6 skada. Hon kan också sälja ett exoskelett för 6000 guld, som är som en tung rustning men den ökar bärarens styrka med 2.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
63: Röd is sträcker sig så långt ögat når under en himmel där solen aldrig stiger. Här är isen hundratals fot tjock. En späckhuggare med ben, ylandes efter blod och själar, jagar försvarslösa sälar här. Späckhuggaren har 25 rustningspoäng, 50 livspoäng, den har räddningsvärden på +10, den rör sig 100 fot per stridsrunda, den har 25% immunitet mot magi, den biter för 2d10+10 skada och gör den mer än halva en äventyrares livspoäng i skada sväljer den äventyraren hel (och dödar denna). Späckhuggaren kan röra sig en del av de 100 foten, anfalla, och sedan röra sig resten av de 100 foten. Späckhuggaren har två slumpvis valda magiska föremål i sin mage. Späckhuggaren äter magiker först.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
64: Den röda isen sträcker sig fram till en enorm vägg av is som sträcker sig upp mot himlen. Väggen är oändligt hög och det går inte att klättra över den. Väggen är oändligt tjock, det går inte att gräva igenom den. På väggen finns ett enormt djävulsansikte i sten, högt som en lägenhetsbyggnad med en mun som är minst hundra meter hög och bred. Det finns hundratals andra öppningar i glaciären stora nog att gå in i. I bokstäver av brons, tio meter höga, står det på glaciären: ”Du möter ofta ditt öde på vägen du tar för att undvika det.”. Går äventyrarna genom djävulsansiktet kommer de gå i en mörk tunnel ett tag och sedan dyka upp vid nästa plats. Går de genom någon annan öppning kommer de vandra in i hungrigt mörker som förintar dem.
 
Top