Man Mountainman
Storsvagåret
Tja
Igår spelledde jag D&D4, och vad som började som en jamningsession tog snart formen av inledningen på en kampanj. Rollpersonerna är på level 2, och i ett anfall av morskhet bestämde de sig för att följa efter en elak vampyrfurste till hans home base, slå ihjäl honom, och befria den lilla flickan han hade kidnappat. Problemet är bara att en vampyr är level 11, så för att han ska bli en rimlig motståndare till rollpersonerna måste de först skaffa sig ett gäng levels.
Designproblemet jag står inför är alltså att göra vampyrfurstens slott till en dungeon som kan föra rollpersonerna från level 2 till level 7-8 eller sisådär, så att vampyrfursten kan utgöra ett lämpligt bossmonster. Saken är dock den, att jag inte är så intresserad av att göra en dungeon som bara består av en serie sammankopplade rum med monster i. Jag vill gärna ha en dungeon med någon slags narrativ i.
Såhär har jag tänkt. Slottet ligger på toppen av en klippa, som är genomkorsad av tunnlar likt en myrstack. Rollpersonerna har tagit sig in via kloakerna och måste nu färdas upp till toppen av slottet och besegra vampyren. Idén är att man, på sin väg uppåt i borgen, kommer att dras in i ett antal situationer som man måste hitta en väg ut ur för att ta sig vidare. Dessa situationer ska vara av mer berättelsemässig karaktär och kräva lite kreativitet och interaktion från rollpersonerna.
Nu behöver jag helt enkelt hjälp med att hitta på några såna här situationer. Några exempel kommer nedanför. Stämningen är tänkt att vara lite överdriven skräckfilms-fantasy.
<ul style="list-style-type: disc">[*] I borgens källare huserar en galen vetenskapsman. Han utför horribla experiment på levande varelser, och omvandlar dem till hemska monster. Några av dessa monster har bestämt sig för att göra uppror mot/ta hämnd på sin skapare, men de behöver rollpersonernas hjälp.
[*] Vampyrfursten tog över slotten från sin skapare, en ännu äldre vampyrfurste, genom att spärra in honom i ett magiskt svärd. Svärdet finns begravt i en kammare djupt nere i slottets gångar. För att komma vidare på sin färd måste rollpersonerna alliera sig med den opålitliga vampyrens ande.[/list]
Jag funderar även på hur man ska inordna dessa "situationer" i en mer övergripande struktur. Är det vettigt att låta dem vara helt fristående så att man helt enkelt löser dem ett efter ett för att komma vidare, eller bör man inordna dem i någon slags övergripande plot och låta dem påverka varandra, så att till exempel ordningen och sättet på vilket man löser dem kan påverka slutstriden mot vampyren, etc?
Igår spelledde jag D&D4, och vad som började som en jamningsession tog snart formen av inledningen på en kampanj. Rollpersonerna är på level 2, och i ett anfall av morskhet bestämde de sig för att följa efter en elak vampyrfurste till hans home base, slå ihjäl honom, och befria den lilla flickan han hade kidnappat. Problemet är bara att en vampyr är level 11, så för att han ska bli en rimlig motståndare till rollpersonerna måste de först skaffa sig ett gäng levels.
Designproblemet jag står inför är alltså att göra vampyrfurstens slott till en dungeon som kan föra rollpersonerna från level 2 till level 7-8 eller sisådär, så att vampyrfursten kan utgöra ett lämpligt bossmonster. Saken är dock den, att jag inte är så intresserad av att göra en dungeon som bara består av en serie sammankopplade rum med monster i. Jag vill gärna ha en dungeon med någon slags narrativ i.
Såhär har jag tänkt. Slottet ligger på toppen av en klippa, som är genomkorsad av tunnlar likt en myrstack. Rollpersonerna har tagit sig in via kloakerna och måste nu färdas upp till toppen av slottet och besegra vampyren. Idén är att man, på sin väg uppåt i borgen, kommer att dras in i ett antal situationer som man måste hitta en väg ut ur för att ta sig vidare. Dessa situationer ska vara av mer berättelsemässig karaktär och kräva lite kreativitet och interaktion från rollpersonerna.
Nu behöver jag helt enkelt hjälp med att hitta på några såna här situationer. Några exempel kommer nedanför. Stämningen är tänkt att vara lite överdriven skräckfilms-fantasy.
<ul style="list-style-type: disc">[*] I borgens källare huserar en galen vetenskapsman. Han utför horribla experiment på levande varelser, och omvandlar dem till hemska monster. Några av dessa monster har bestämt sig för att göra uppror mot/ta hämnd på sin skapare, men de behöver rollpersonernas hjälp.
[*] Vampyrfursten tog över slotten från sin skapare, en ännu äldre vampyrfurste, genom att spärra in honom i ett magiskt svärd. Svärdet finns begravt i en kammare djupt nere i slottets gångar. För att komma vidare på sin färd måste rollpersonerna alliera sig med den opålitliga vampyrens ande.[/list]
Jag funderar även på hur man ska inordna dessa "situationer" i en mer övergripande struktur. Är det vettigt att låta dem vara helt fristående så att man helt enkelt löser dem ett efter ett för att komma vidare, eller bör man inordna dem i någon slags övergripande plot och låta dem påverka varandra, så att till exempel ordningen och sättet på vilket man löser dem kan påverka slutstriden mot vampyren, etc?