Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Ser fortfarande bra ut, keep it up!Caligo said:Liten uppdatering, lite mer ritat.
Ser fortfarande bra ut, keep it up!Caligo said:Liten uppdatering, lite mer ritat.
Skulle dessa passa i en kommersiell produkt? Behövs det bättre "finish"? Jag har extremt höga krav på dessa och vill gärna ha kritik. Inget att gnälla på?Vitulv said:Ser fortfarande bra ut, keep it up!
Om jag jämför med Paizos kartor, som är mest aktuella för min del, så håller dina kartor gott och väl "kommersiell kvalitet", på den övre delen av skalan. Sätt ihop en "färdig" karta med möbler, kompassros och kartsymboler så kan jag försöka komma med ett mer uttömande omdöme.Caligo said:Skulle dessa passa i en kommersiell produkt? Behövs det bättre "finish"? Jag har extremt höga krav på dessa och vill gärna ha kritik. Inget att gnälla på?Vitulv said:Ser fortfarande bra ut, keep it up!
Tack. Jag vet nog att mina "andra" kartor håller måttet men man blir lite osäker när man testar helt nya grejor. Ruskigt svårt att bedöma sina egna alster.Vitulv said:Om jag jämför med Paizos kartor, som är mest aktuella för min del, så håller dina kartor gott och väl "kommersiell kvalitet", på den övre delen av skalan. Sätt ihop en "färdig" karta med möbler, kompassros och kartsymboler så kan jag försöka komma med ett mer uttömande omdöme.Caligo said:Skulle dessa passa i en kommersiell produkt? Behövs det bättre "finish"? Jag har extremt höga krav på dessa och vill gärna ha kritik. Inget att gnälla på?Vitulv said:Ser fortfarande bra ut, keep it up!
Det går ju egentligen jättebra att lägga in bitmap-bilder ("pixel-bilder") i Illustrator också (som du antagligen vet) och att rita saker från scratch i Illustrator tar rätt lång tid.Sapient said:Instämmer med de andra, detta är mycket snyggt och väldigt god finish.
(Bra val att jobba med illustrator. Mycket grundjobb, men så småningom tidsbesparande och klara fördelar som t.ex. skalbarheten.)
Om du vill ha tips på mer "innehåll" så:
- altare i olika varianter, med dukar, symboler, ljus et.c. Olika storlekar, från litet stenbord (typ den som är t.h. om falluckan) till större, avancerade saker.
- statyer av annat än humanoider (drakform kanske tydligast, typ en medelstor vingförsedd sak...)
- andra möbler, skrivbord, sekretär, pulpeter, alkemiska arbetsbänkar...
- diverse innehåll i en genomsnittlig tortyrkammare - streckbänk et.c.
- tunnor och fler storlekar på lådor och förvaring (kanske en mer "rough" hylla?)
- spridda vapen, annan lös utrustning
- kroppar från fallna äventyrare, monster et.c.
De två sista blir ju kanske mer specifika (mycket pill att göra) och mindre generellt användbara, men inte desto mindre säkert något som går att använda för de flesta SL om du gör biblioteket publikt.
För ordningens skull så måste jag då påpeka att jag gillar looken, och inte tycker att den är "plastig". Man ser ju att det inte är handritat, men det tycker jag inte är något negativt i det här fallet. För mig förmedlar looken fantasyrollspel av 3.x/4-stuket.Totte said:Tycker det ser bra ut, men som kritik kan jag ju säga att dina props ser lite för "plastiga ut", lite för kliniskt perfekta, skulle gärna se lite mer grunge.
Då har jag säkert saker från dig liggande på datorn - jag har flera gb (7500 filer) med props och texturer från dundjinni-forumet - men mycket få vektoriserade.Totte said:Jag har gjort oändligt mycket props till Dundjinni och andra kartprogram, det mesta finns att ladda ner från forumet på Dundjinni forum.
Själv gillar jag när kartorna ger känsla, men det som avgör är ju hur den skall visas. En karta som visas på en VTT kan ha mycket "mörker", men en karta som skall skivas ut eller tryckas bör vara ljusare eftersom detaljerna försvinner när man har den på spelbordet (väldigt få har perfekt superbelysning när man spelar, lite halvmörkt ger ju bättre stämning).
Tycker det ser bra ut, men som kritik kan jag ju säga att dina props ser lite för "plastiga ut", lite för kliniskt perfekta, skulle gärna se lite mer grunge. Har du FilterForge? Jag har gjort en drös filter för att skapa t.ex tavern tables (med muggar på), stolar, trappor m.m. även massor av textures för grottgolv. Mina filter
Har en del props på 4eyes åxå, 4Eyes
/ Totte
Skulle vara skoj att köra med VTT någon gång men nuförtiden spelar vi inte så mycket dungeons. Ditt program verkar ju bra - kanske något för Vitulv att recensera på sin bloggTotte said:VTT vill ju ha 72DPI Bitmaps. Finns ju flera olika, jag kör mest mitt eget program GM Visual Aid. Dock använder jag enbart det för spel som kräver precision i striderna, typ alla D&D från AD&D och uppåt.
Jo, just vektoriseringen av bitmap-bilder är ju guld värd. Nu var det ett tag sedan jag använde Ill. senast, och funktionen var då inte helt perfekt, så man fick ibland göra en del justeringar för hand - vilket var mycket meckigt. (Iaf. för mig, men det kan bero på att jag är självlärd och gjorde fel helt enkelt...)Caligo said:Det går ju egentligen jättebra att lägga in bitmap-bilder ("pixel-bilder") i Illustrator också (som du antagligen vet) och att rita saker från scratch i Illustrator tar rätt lång tid.
Dessutom går det ju oftast lätt att konvertera bitmap-bilder till vektorgrafik och det finns ju massor av sånt.
Inställningarna är lite knepiga och bilden behöver förberedas innan och fixas efter. Illüstrator är ett av Creative suits meckigaste program med några konstiga designlösningar.Sapient said:Men i slutänden sparade det ändå tid, jämfört med att göra saker från scratch.