Nekromanti Dungeons and Dragons

TheRaveR

Veteran
vad är egentligen Dungeons & Dragons? några säger att det är ett brädspel, andra att det är ett onlinespel och ytterligare några säger att det är ett brevspel. jag skulle gärna vilja testa det, men jag har ingen ide om vad det egentligen är, förutom ett rollspel.../images/icons/sad.gif

flixur

Veteran
hmmmmm skulle gärna vilja träffa den som säger att det är ett brevspel.
Jaja det är väll messt känt som rollspel men det har gjorts en film av det mm.

Duddmannen

Hero
D&D!

Dungeons and Dragons, populärt förkortat D&D är helt enkelt det de flesta associerar till när man nämner ordet Rollspel. Ok, i Sverige är det kanske mer känt med Drakar och Demoner eller på senare tid Eon, men för huvuddelen av den icke svensktalande befolkningen är de D&D som gäller.

Från början var D&D en mycket enkel produkt som dock snabbt skaffade sig marknadsledning inom rollspelsbranschen (de var bland de allra första). I USA har D&D banat väg för hela rollspelsindustrin. I Sverige blev aldrig D&D en lika stor succé, kanske för att systemet Basic Roleplaying hann före i de större kommersiella sammanhangen via spelet Drakar och Demoner (som dock verkade ha försökt glida lite på D&D genom namnet).

I filmen E.T. och Nightmare on Elmstreet 2 spelade man D&D. Namnet som sådant är så pass väl etablerat i USA att man så gott som överallt vet vad det är. Detta kan man inte säga om något annat rollspel.

Strax innan D&D försvann från TSR (de som drog igång alltihopa) hade man publicerat D&D, även kallat Basic D&D, advanced D&D (AD&D) i två utgåvor (många spelar fortfarande AD&D2nd), ett brädspel specifikt med namnet D&D samt ett antal varianter med andra namn, datorspel i flera av D&D-produkternas kampanjvärldar samt en tecknad TV-serie (som riktade sig till barn).

Eftersom D&D blev så stort och spritt (översatt till minst ett dussin språk) är det inte konstigt att många on-linespel som poppat upp under internets barndom har hämtat inspiration från D&D. Man ska heller inte glömma bort det stora underlag av noveller och bokserier som utspelar sig i någon av kampanjvärldarna till D&D.

Summering: D&D är inte ett rollspel, det är ROLLSPELET.

TheRaveR

Veteran
Re: D&D!

ah, men var kan man f[ tag p[ det?? en v'n till mig sa att det var Eon som gjorde det, medans det st[r h'r att det var wizards of the coast. sedan sa han 'ven att det kostade 1600kr, vilket jag finner aningen mycket...

urs'kta texten, men jag andv'nder en dator som inte har svensk tangentbordsinst'llning.

/images/icons/thinks.gif

EchoFive

Veteran

"ah, men var kan man f[ tag p[ det?? en v'n till mig sa att det var Eon som gjorde det, medans det st[r h'r att det var wizards of the coast. sedan sa han 'ven att det kostade 1600kr, vilket jag finner aningen mycket..."

Din kompis snackar väldigt mycket skit, tycker jag. :)

Det är Wizards of the Coast som gör D&D. Player's Handbook kostar 299:- på Tradition - WotC har nyligen höjt priserna på Core-reglerna. SF-Bokhandeln tar bara 165:- för den än så länge, men räkna med en prishöjning där snart.

Vill du bara spela duger det utmärkt med ett ex av Player's Handbook, ska du vara spelledare rekommenderas Dungeon Master's Guide och Monster Manual också.

Archer

Swashbuckler

Players Handbook = Beskriver de grundläggande reglerna som spelare och spelledare behöver.
Dungeon Masters guide = Tar upp allt man behöver veta för att vara spelledare, samt en del regler för hur man modifierar olika aspekter av spelet (bland annat, är en skattkista för spelledaren).
Monster Manual är som Echo5ive säger, en beskrivning av en massa varelser.

Ska ni spela spelet så anser jag att man nästan behöver dessa tre böcker, även om det räcker med players handbook för en spelare, och för att bara ta en titt på spelet och dess system.
Passa på medans priserna är låga /images/icons/smile.gif

König

Hero

Passa på medans priserna är låga
Jupp passa på medans momsen är låg, den höjs väl snart efter valet igen i september.
Annars är det ju billigt att ta hem dem från nätet...
....ja just det är ju olagiligt.....oj då..../images/icons/crazy.gif

TheRaveR

Veteran

ja, men priserna borde väl sjunka rejält under bokrean precis som alla andra böcker, eller hur?/images/icons/thinks.gif

Staffan

Myrmidon

Det betvivlar jag. Eventuellt kanske en del spelbutiker passar på att rensa ut gammalt mäck som de vill bli av med i samband med bokrean, men annars är bokrean mest ett marknadsföringsjippo av de svenska förlagen. Jag tror knappast att WOTC säljer sina böcker billigare till de svenska butikerna bara för att det är bokrea, och därför blir böckerna knappast billigare för konsumenterna heller.

Faktiskt så vad jag har hört bara för någon vecka sen så har WotC höjt priserna specifikt i Sverige bara för att kompensera momssänkningen. Tydligen har WotC en strikt policy som säger att en bok hos dom ska kosta lika mycket i vliket land man än köper den. Helt sjukt!

Caen

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Faktiskt så vad jag har hört bara för någon vecka sen så har WotC höjt priserna specifikt i Sverige bara för att kompensera momssänkningen.

<hr></blockquote>

Låter fullständigt bisarrt. Om du inte har något officiellt uttalande från WOTC gällande detta får du ursäkta om jag klassar det som "fånigt rykte".

Däremot höjde de generellt priserna på grundböckerna vid nyår, till $30 (vilket väl borde hamna på lite över 300 kr här).

Mitt misstag!

Den prishöjning du talar om var på grudnreglerna. Den prisöjning jag takar om var på allt i GW's sortiment. Jag tog fel på WotC och Games Workshop. Börjar bli gammal och senil eller nåt. Det vara bara återförsäljaren på Absolut Spel i Stockholm som sa det, så det kan ju vara fel, men jag tror inte det iom att han trots allt jobbar med saken.

König

Hero
Re: D&D!(OT)

..../images/icons/laugh.gif....fast det blir ju billigare, eftersom det är gratis (fan vilken deduktion!).
Är man en fattig student så är man.../images/icons/cool.gif

Förresten är Ravens Bluff nästan klart att spela, jo spela kan man, skall bara putsa på det lite till.

/images/icons/king.gif=ego
/images/icons/devil.gif=Gabriel Alexander
/images/icons/dragon.gif=Tedrago.....*fniss*

MASten

Veteran

intressant synvinkel. jag har aldrig spelat drakar och demoner eller eon men jag tror ingen av dem kan komma i närheten av D&D. jag älskar D&D.

/när världen rämnar, kommer vi då skratta?/