Du hinner ner utan problem.Damn att Stockholm är lite för långt bort!
Göteborg ligger ett par år efter tidsmässigt.
//EvilSpook
Du hinner ner utan problem.Damn att Stockholm är lite för långt bort!
Hur var filmen?Snart dags att åka in till bion. Tråkigt att mitt bio-sällskap fick förhinder, men då har jag ju en extra stol att lägga jackan på. För biljetterna är redan köpta. *hint*hint*
Styggling gillade jag faktiskt. Snygg omskrivning av Styggelse liksom.Till sist kan man nämna att översättaren gjorde ett gott försök. Neverwinter blev Vinterväck (fast Lord Neverember fick behålla sitt namn), Tiefling blev styggling, hither-thither-staff blev hädan-dädan-stav och Displacer Beast blev dislokationsbest (rullar ju liksom av tungan). Det fanns säkert fler exempel som jag missade.
Det är inget fel på ordkonstruktionen som sådan. Men varför klistra begreppet på en tifling? Vad har de med en Styggelse att göra?Styggling gillade jag faktiskt. Snygg omskrivning av Styggelse liksom.
Tjaa, alltså, det är en halvdemon. Det är rätt styggt.Det är inget fel på ordkonstruktionen som sådan. Men varför klistra begreppet på en tifling? Vad har de med en Styggelse att göra?
Ah, det är såå man ska tänka!Tjaa, alltså, det är en halvdemon. Det är rätt styggt.
Tycks som att folk här inte har koll på vad styggelse betyderAh, det är såå man ska tänka!
Från och med nu:
Half-elf blir snygging på svenska.
Half-orc blir fuling på svenska.
Jag har tydligen inte koll på 5e-Lore. Har Tieflings blivit halvdemoner nu? Tidigare var de bara ett folkslag som beblandat sig med Devils och fått vissa drag därifrån.Tjaa, alltså, det är en halvdemon. Det är rätt styggt.
"De är inte halvdemoner, de är bara lite djävliga!"Jag har tydligen inte koll på 5e-Lore. Har Tieflings blivit halvdemoner nu? Tidigare var de bara ett folkslag som beblandat sig med Devils och fått vissa drag därifrån.
Tjaa, alltså, det är en halvdemon. Det är rätt styggt.
Jag ber om ursäkt för att det blir lite OT.Tycks som att folk här inte har koll på vad styggelse betyder
Varken en halvalv eller en halvorch behöver väl vara fula/eller snygga per default?
Styggelse är också standardöversättningen för ”abomination”.1. Jag vet precis vad ordet styggelse betyder.
Det hade passat utmärkt som översättning av typen av varelser som kallas aberration, som enklast kan beskrivas som varelser med cthulhuida drag.
Det där är kanske den nyaste revisionen av dem, men när tieflings introducerades så var det personer vars förfäder inkluderade någon varelse från de lägre planen (dvs demoner, djävlar, m.fl.) och de var inte alls något eget folk.3. Tieflings är inte ens halvdemoner. De har inte ens demonblod i sina ådror, utan djävulsblod. Specifikt blod från ärkedjävlar.
Och de kan heller inte kallas halvdjävlar för deras blod är alltför utspätt.
Framför allt är tieflings ett eget folk och inte som halvalver och halvorcer brukar ha: föräldrar från olika folk.
Jupp.Det där är kanske den nyaste revisionen av dem, men när tieflings introducerades så var det personer vars förfäder inkluderade någon varelse från de lägre planen (dvs demoner, djävlar, m.fl.) och de var inte alls något eget folk.