Nekromanti Dungeons & Dragons: Trudvang?

anth

Vetefan
vhicta;n216474 said:
Jag får vara en lite listigare Skogstroll(som de heter i Trudvang)s-psykolog när jag skapar deras beteenden helt enkelt.
Använd den info som finns i statblocket för monstret:

Vad har monstret för alignment?
Goda varelser kanske inte dödar i onödan och skonar ofta sina motståndare.
Onda varelser bryr sig inte nödvändigtvis om andra lever eller dör. De kan hugga ett par extra gånger för att försäkra sig om att motståndaren är död eller t.o.m. ta till fånga motståndare för att tortera dem för nöjes skull eller göra dem till slavar eller ha till mat.

Vad har monstret för mentala abilities: INT, WIS, CHA?
INT talar om hur boklärd man är, hur logisk man är och hur bra man är på att klura ut saker.
WIS talar om hur mycket sunt bondförnuft man har, hur uppmärksam man är, hur intuitiv man är och hur bra man är att "känna på sig saker".
CHA är hur mycket utstrålning och personlighet man har, om man är en ledare eller bra artist - vilket INTE har med personens utseende att göra. En person som har hög CHA är inte nödvändigtvis snyggare än någon som har låg CHA. Se på Lich i MM, den har CHA 16.

Ex:
En goblin är lika intelligent som en människa, men har lägre WIS och CHA. De kan lägga upp planer och bakhåll lika effektivt som människor, men de är otrevliga, inte så uppmärksamma och kan ibland göra riktigt dumma saker i stridens hetta (som att skjuta armborst rakt in i striden med risk att träffa sina egna).
Har goblinerna en hobgoblin som leder dem blir det helt plötsligt helt annorlunda, då hobgoblinen har lika mycket sunt förnuft som en människa, men är betydligt intelligentare och har mer utstrålning än en vanlig människa - spela den som en general som förutser vad rollpersonerna gör, samt känner till sina egna styrkors svagheter.
Möter rollpersonerna en ogre är det ett livsfarligt möte om de är låg level, men samtidigt är ogren stendum och är lätt att överlista.
O.s.v.

Sedan kan man ha jättekul med att ändra statsblocken.
Vad skulle hända om rollpersonerna stötte på en kobold-stam som leddes av en kobold med hög CHA och som var sorcerer?
Hur skulle spelarna reagera om rollpersonerna stötte på en ogre som var lawful good?

vhicta

Veteran
Anth! :) Det här med Death Throws och rest healing ska jag ta med mig, det låter mer stämningsfullt.

Efter att ha satt mig ner och tittat lite på Trudvangs olika utgåvor och jämfört med D&D5e (rent numerärt) så är det absolut så att man inledningsvis är något "starkare" i 5e än i Trudvang, men det är märkbart bättre än t.ex. 3.5 som är det enda jag personligen har erfarenhet av. Det är fullt möjligt att göra två isstrålar om dagen även i Trudvang när man börjar som Wizard, så det är ett onödigt hackande om man ska förändra dem, de får vara som de är - märker jag att det drar iväg lite i powerlevel och att de kan börja liksom läsa tankar på varenda mystisk liten skogsvarelse de stöter på så bromsar jag in och frågar snällt om de kanske vill bredda sin karaktär.

Behåller även prästerna, blotandet får helt enkelt vara en fluffgrej. Och ju mer jag sitter och får idéer och ser om de är överförbara så märker jag hur rötterna är samma. Många monster i Trudvang är ju verkligen bara monster från Dungeons & Dragons (eller Drakar och Demoner då) som blivit "Skandifierade" och rakt av typ har samma abilities och backstorys, även otippade sådana som hur Kobolds är Vättar (småtroll som gruvbryter, slåss bättre i grupp och är känsliga för ljus) och på så sätt bättre stämmer överens med de ursprungliga tyska Kobolderna.

Jag kommer att följa ditt råd och spela med reglerna as is och har konverterat ett befintligt Trudvang-äventyr till D&D5e (och tittat på saker som challenge ratings osv) och kommer spela igenom med min spelgrupp snart. Så superstort tack för tips och råd, det har hjälpt mig långt på traven!

Alver, Dvärgar och Halvlängdsmän är förvisso spelbara i Trudvang, men jag tänker som du och låter de vara magiska väktartyper som spelarna kommer stöta på när de är lite mer omtalade.

Det enda vi kommer göra är helt enkelt att bara stoppa in regelsystemet i Trudvang och lirka lite med namn/fluff på/kring förmågorna, främst för att behålla stämningen och inte ropa engelska ord mitt i (spelar med en grupp som liksom jag är VÄLDIGT brydda om fluff och stämning snarare än verklighetstrogna regler).

vhicta

Veteran
Bolongo;n216484 said:
Vill bara slå ett slag för den här idén igen.

Kanske med en liten motivering också: RuneQuest är ju det som Drakar & Demoner alltid försökt vara, fast originalet är bättre...
Stort tack för tips hörni. Kanske kollar in det längre fram, men nu när vi liksom satt oss in i D&D5e och det är så vida spritt och använt (och har en massa bra snabbgooglade tips för mig som SL) så är det det vi kommer att köra med och utvärdera först.

Swedish Chef;n216511 said:
Om du vill ha ett low fantasy spel med lite magi, så är Eon IV att rekommendera. IV:an är inte lika regeltung som senare versioner, den enda magin som finns i grundreglerna är böner till Daak (och ritualer). Rollpersonerna är dock rätt bra från start, ett gäng goblins slår antagligen en rollperson ihjäl själv om han är stridsfokuserad och i rustning och inte har otur. Men exploderande tärning gör å andra sidan alla attacker mot en farliga. I vår första EON IV strid någonsin dog en rollperson och en annan fick armen avhuggen.
Känner inte till RuneQuest, men äger den blå EON-boxen som var det första spel jag försökte få några kompisar att spela för typ 10 år sedan - det var alldeles för svårt för oss och när vi slagit typ 20 olika tärningsslag för att ta oss igenom första spelrundan med en rövare de stötte på så lade vi ned, skönt att höra att det finns enklare regler också. :) Väldigt OT: men har du koll på nya EON-utgåvan? Är den lika svår som den föregående? Den såg så oerhört vacker ut att jag nästan köpte den på stående fot häromdagen! ;)

vhicta;n216789 said:
Känner inte till RuneQuest, men äger den blå EON-boxen som var det första spel jag försökte få några kompisar att spela för typ 10 år sedan - det var alldeles för svårt för oss och när vi slagit typ 20 olika tärningsslag för att ta oss igenom första spelrundan med en rövare de stötte på så lade vi ned, skönt att höra att det finns enklare regler också. :) Väldigt OT: men har du koll på nya EON-utgåvan? Är den lika svår som den föregående? Den såg så oerhört vacker ut att jag nästan köpte den på stående fot häromdagen! ;)
Det var nya utgåvan jag tipsade om, den har betydligt mer strömlinjeformade regler, striderna är uppsnabbade, fortfarnade inte D&D snabba dock. Om du vill spela lowfanatsy är reglerna betydligt bättre på det än D&D5.

Jag tycker det är ett bra spel, finns inget färdigt magi system (förutom bönerna då) ännu, men det verkar vara på G.

Köp det, finns dessutom ett par schyssta gratis äventyr på Helmgasts hemsida.

Rangertheman

Myrmidon
RasmusL;n216369 said:
Jag skulle välja ett spel skrivet för det jag vill ha snarare än att skriva eget! Ligger inte Symbaroum halvnära?
Precis min tanke. Symbaroum borde vara ganska enkelt att anpassa till de flesta low-fantasy-settings. Korruptionen kan man strunta i om man använder systemet till någon annan setting.

vhicta

Veteran
Swedish Chef;n216790 said:
Det var nya utgåvan jag tipsade om, den har betydligt mer strömlinjeformade regler, striderna är uppsnabbade, fortfarnade inte D&D snabba dock. Om du vill spela lowfanatsy är reglerna betydligt bättre på det än D&D5.

Jag tycker det är ett bra spel, finns inget färdigt magi system (förutom bönerna då) ännu, men det verkar vara på G.

Köp det, finns dessutom ett par schyssta gratis äventyr på Helmgasts hemsida.
Ah, då missförstod jag dig när du skrev "senare versioner", trodde att det var en äldre du tipsade om! Livsfarligt för plånboken om den är så vacker och mer lättspelad! ;)

Rangertheman;n216792 said:
Precis min tanke. Symbaroum borde vara ganska enkelt att anpassa till de flesta low-fantasy-settings. Korruptionen kan man strunta i om man använder systemet till någon annan setting.
Cool! Jag ska som sagt kolla in era tips. Men jag har också insett efter mer nogräknad genomgång av Trudvangs regler att det här med att de marknadsför det som "low fantasy" är helt fel - spelarkaraktärerna kan ha tillgång till ganska boffriga abilities från början, så jag tror D&D 5e blir lysande för mig och mina kompisar så kan vi spela genom roll20 de kvällar vi inte kan ses. Sen vill jag slå ett slag för Trudvang-konverteringen till 5e som den här snubben påbörjat: https://trudvangfor5e.obsidianportal.com/.

Jag har ju ingen koll på om det är rimligt eller balanserat vad gäller klassförmågor osv, men det är förbannat bra konverterat ur ett fluffperspektiv! Sprang på det för en timme sedan av en slump när jag googlade på "Raud"!

DanielSchenström

Swashbuckler
anth;n216424 said:
Men DnD ÄR ett "High Fantasy"-spel med mäktig magi.
Att säga att man vill spela DnD fast med mindre magi är ungefär som att säga att man vill spela STAR WARS fast utan Jedis.
Finns ju en massa personer som vill spela Star Wars utan Jedis. Det är OT men jag kan inte hålla med att D&D är något speciellt, det är inte high fantasy eller sword & sorcery eller grisodling, utan bara det man gör det till. Jag skulle säga att man kan använda det till snudd på vad som helst om man inte vill använda andra regler, och 5:ans Dungeon Master's Guide är ganska bra på att beskriva en del av bredden.
Att skapa en egen värld eller anpassa reglerna till en favoritvärld har ingått i rollspelande sen Gygax och Anderson satt igång.